به گزارش اکوایران، روز شنبه ده‌ها هزار معترض اسرائیلی برای نهمین هفته متوالی به خیابان‌های شهرهای اسرائیل آمدند تا با طرح کابینه نتانیاهو برای بازنگری در سیستم قضایی مقابله کنند.

بنابر گزارش رویترز، تظاهرات شنبه شب در تل آویو و سایر نقاط به صورت مسالمت آمیز آغاز شد. با این حال، فیلم‌هایی که پلیس بعدا منتشر کرد، نشان می‌دهند که معترضان جاده‌ها را مسدود کرده‌اند و در حال شکستن موانع در تل‌آویو و آتش زدن وسایل هستند. پلیس نیز با ماشین‌های آب پاش به سمت معترضان آب می‌پاشید.

رونن کوهن، معلم تاریخ 53 ساله، به رویترز گفت: «من آمدم تا علیه انقلابی که نتانیاهو و کابینه‌اش به ما تحمیل کردند تظاهرات کنم. امیدوارم این تظاهرات عظیم تاثیر بگذارد و ثابت کند که ما تسلیم نمی‌شویم.»

از اوایل ژانویه، زمانی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، دادگاه عالی را هدف گرفت، این راهپیمایی‌ها به صورت هفتگی برگزار شده است و جمعیت زیادی را به خود جلب کرده است.

O764OYTNO5IXHMBCID64M4NZZE

معترضان با قانونی مخالفند که نتانیاهو و متحدان راست‌گرا و مذهبی‌اش امیدوارند تصویب کنند و اختیارات دیوان عالی را برای صدور حکم علیه قوه مقننه و مجریه محدود می‌کند و در عین حال به قانون‌گذاران اختیارات قاطعی در انتصاب قضات می‌دهد.

موافقان این قانون می‌گویند که باید نفوذ بیش از حد دادگاه عالی در حوزه سیاست مهار شود. درحالی که منتقدان می‌گویند این طرح دادگاه‌ها را تضعیف می‌کند، آزادی‌های مدنی را به خطر می‌اندازد و به اقتصاد و روابط با متحدان غربی آسیب می‌رساند.

شدت تظاهرات از روز چهارشنبه افزایش یافته است، زمانی که پلیس اسرائیل نارنجک‌های صوتی پرتاب کرد و در مناطق مختلف اسرائیل درگیری‌هایی صورت گرفت.

اوفیر کوبیتسکی، معلم 68 ساله دبیرستان روز شنبه گفت: «خطر بزرگی وجود دارد که اسرائیل به دیکتاتوری تبدیل شود. ما به اینجا آمدیم تا بارها و بارها تظاهرات کنیم تا زمانی که پیروز شویم.»