به گزارش اکوایران، یاران سابق و رقبای آینده دونالد ترامپ در این هفته به صورت غیرمستقیم علیه رئیس‌جمهور سابق سخنرانی کرده و خواستار رهبری جدید برای حزب جمهوری‌خواه شدند.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، نیکی هیلی و مایک پمئو در سخنرانی خود در اجلاس سی‌پک (CPAC) غیرمستقیم به ترامپ حمله کرده و او را یک سلبریتی نامیدند که درکی از واقعیت ندارد. آن‌ها به چند انتخابات پیشین اشاره کردند که با وجود شانس پیروزی، جمهوری‌خواهان شکست خوردند. آن‌ها همچنین از جمهوری‌خواهان خواستند که پیش از شروع رقابت‌های اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، مسیری که در هستند را تغییر دهند.

ترس از دست‌دادن طرفداران وفادار به ترامپ باعث شد که هیلی و پمپئو از اسم‌بردن و حمله مستقیم به وی خودداری کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در سخنرانی سی‌پک گفت: ما نباید مثل جناح چپ عمل کنیم. نباید دنباله‌روی سلبریتی‌هایی باشیم که «سیاست هویتی» خود را دارند. کسانی که به خاطر نَفس ضعیف نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند.

هیلی نیز در سخنانی مشابه، به رئیس‌جمهور سابقه کنایه زده و به شکست حزب در کسب آرای عمومی در ۷ انتخابات گذشه اشاره کرد. وی گفت: آرمان‌هایمان به حق است اما نتوانسته‌ایم اعتماد اکثر آمریکایی‌ها را به دست آوریم. این باید تغییر کند. اگر از باختن خسته شده‌اید، به نسل جدید اعتماد کنید. اگر می‌خواهید نه به عنوان یک حزب، بلکه به عنوان یک کشور موفق شوید، از من حمایت کنید.

هنگام سخنرانی هیلی، چندین نفر از حضار شعار می‌دادند: ترامپ، ترامپ، ترامپ.

کاندیداهای رسمی و احتمالی جمهوری‌خواه در انتخابات درون‌حزبی تلاش داشتند در این رویداد که با نام رئیس‌جمهور سابق عجین شده است، حمایت پایگاه مردمی حزب را به دست آوردند. با اینکه سایر گزینه‌های احتمالی کاندیداتوری نیز در این رویداد سخنرانی کردند اما نوبت اصلی سخنرانی برای بعدازظهر شنبه به دونالد ترامپ و فرزندش دونالد ترامپ جونیور رسید.

هیلی و پمپئو از معدود سخنرانان سی‌پک بودند که تلویحا یا مستقیما اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. این رویداد زمانی محل اصلی اعلام نامزدی شخصیت‌های جمهوری‌خواه بود اما امسال رونق خاصی نداشت. ران دسنتس، فرماندار کالیفرنیا، مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور سابق و سناتور تیم اسکات از کسانی بودند که امسال در این مراسم غایب بودند.

پمپئو نیز مانند هیلی به شکست جمهوری‌خواهان در سال‌های اخیر اشاره کرد و حزب را مقصیر کاستی‌ها دانست. او با تکرار سخن برخی منتقدین گفت: ما در انتخاباتی که می‌توانستیم پیروز شویم شکست خوردیم. به این خاطر مردم فرقی بین ما و دموکرات‌ها ندیده و به هیچ‌کدام اعتماد ندارند. تمام دولت‌های اخیر، جمهوری‌خواه یا دموکرات، تریلیون‌ها دلار به بدهی‌ها ملی آمریکا افزودند. این چیزی است که با ارزش‌های محافظه‌کارانه به شدت در تضاد است. او حتی اذعان کرد که مردم دیگر به ارزش‌های محافظه‌کارانه اعتماد ندارند.

پمپئو تأکید کرد: شکست تلخ است اما چیزی که واقعا در خطر قرار دارد ارزش‌هایمان است. این یک مسئله سیاسی نیست. شکست‌هایمان نشانه‌ای از مشکلی بزرگ‌تر یعنی وجود بحران در جریان محافظه‌کاری است. ما دیگر به حقانیت مسیرمان باور نداریم.

او پیش از سخنرانی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که علت حضورش در این مراسم، حضور طیف وسیع افرادی است که حزب جمهوری‌خواه را تشکیل می‌دهند.

او اهمیت نظرسنجی‌های سی‌پک که از حضار در مورد کاندیدای مورد علاقه‌شان پرسیده بود را رد کرد. این نظرسنجی‌ها به شکلی غیرعلمی نتیجه گرفته بودند که ترامپ پیروز رقابت‌های درون حزبی خواهد شد.

پمپئو گفت: زمانی زیاد تا رقابت‌ها باقی مانده و هرکسی که تصمیم به شرکت بگیرد، در فصل پاییز زمان زیادی برای تشریح برنامه‌هایش خواهد داشت.

پمپئو که یکی از کاندیداهای احتمالی رقابت‌های کسب کاندیداتوری حزب جمهوری‌خواه است گفت که هنوز مشغول بررسی ورود به انتخابات است. او بدون درنگ تأیید کرد که از کاندیدای نهایی حزب جمهوری‌خواه حمایت خواهد کرد.

سخنان پمپئو خلاف موضع همکار قبلیش، مایک پنس بود. در جواب به اینکه اگر ترامپ کاندیدای حزب برای انتخابات ۲۰۲۴ شد، پنس جوابی نداد.

او گفت: به نظرم گزینه‌های بهتری نیز وجود دارد. به نظرم هیچ‌کس به جز دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ نمی‌توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد؛ اما به نظرم در دوران متفاوتی به سر می‌بریم و باید به فکر تغییر رهبری باشیم.

کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه به دنبال منع کاندیداهایی است که از سوگند خوردن برای حمایت از نامزد نهایی حزب امتناع می‌کنند. این اقدام می‌تواند باعث درگیری کمیته با ترامپ شود؛ چرا رئیس‌جمهور سابق تهدید کرده است که اگر نامزدی جمهوری‌خواهان را به دست نیاورد از حزب خارج شده و حزب مستقل خودش را تأسیس خواهد کرد.

در حالی که ترامپ در رویداد سی‌پک ایالت مریلند حضور دارد، گروه حامی مالیت کمتر و با نفوذ «کلوپ رشد» که با ترامپ زاویه دارد در فلوریدا رویدادی مشابه برگزار کرده اما ترامپ را دعوت نکرده بودند. این نشانه‌ای واضح از جستجوی قشری از جمهوری‌خواهان برای یافتن مسیری جدید است.

دیوید مک‌اینتاش، مدیر کلوپ رشد در مصاحبه‌ای در روز جمعه گفت که دسنتس، فرماندار فلوریدا و سخنران جلسه حامیان مالی گروه، چیزی در مورد حضور در انتخابات ریاست‌جمهور نگفت و تنها به صحبت در مورد مسائل سیاسی بسنده کرد.

جمعیت ۱۵۰ نفره مراسم با اشتیاق فراوان به صحبت‌های دسنتس در مورد کارنامه عملکرد خود در فرمانداری فلوریدا و هدفش برای این ایالت، گوش دادند

مک‌اینتاش گفت که مایک پنس نیز در این مراسم مستقیما اشاره‌ای به شرکت در انتخابات نکرد. نیکی هیلی، اسکات و دیگران نیز در رویداد فلوریدا حضور داشتند.