به گزارش اکوایران، «اولین دیدار بلینکن و لاوروف از زمان آغاز جنگ اوکراین»، «بررسی استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی مسکو علیه حمله آمریکا»، «فراخوانی شورای امنیت ملی به دستور پوتین»، «عدم صدور بیانیه مشترک در خاتمه نشست وزیران خارجه گروه ۲۰»، «وعده حمایت هیلی از ترامپ»، «۲۶ شرکت و کشتی ایرانی و خارجی در فهرست سیاه آمریکا»، «ابراز نگرانی فرانسه و آمریکا از برنامه اتمی ایران» و «عدم اراده سیاسی غرب برای احیای برجام» از جمله مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

اولین دیدار بلینکن و لاوروف از زمان آغاز جنگ اوکراین

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده برای نخستین بار پس از آغاز جنگ در اوکراین دیدار کوتاهی با سرگی لاوروف همتای روس خود داشت. گفته شده در جریان گفتگوهای گروه ۲۰، بلینکن در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ به همتای روس خود تاکید کرد که ایالات متحده به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

 آنتونی بلینکن همچنین در این گفتگوی کوتاه از روسیه خواست تا تصمیم خود مبنی بر تعلیق معاهده خلع سلاح هسته‌ای با ایالات متحده موسوم به «استارت نو» را مورد تجدید نظر قرار دهد. وی همچنین در این گفتگو از مسکو خواسته است تا بر اساس خواسته‌های ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با کی‌یف تعامل کند.

عدم صدور بیانیه مشترک در خاتمه نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ 

وزیران خارجه ۲۰ کشور برتر صنعتی و قدرت‌های نوظهور جهان (گروه ۲۰) در پایان نشستی که روز پنج‌شنبه در شهر دهلی‌نو هند برگزار شد بیانیه مشترکی صادر نکردند.تجاوز نظامی روسیه به اوکراین مسئله‌ای بود که تمام مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد و اختلاف‌ها بر سر آن چنان عمیق است که وزیران خارجه گروه ۲۰ نتوانستند نشست خود را با یک بیانیه مشترک خاتمه دهند.

به دلیل مخالفت وزیران خارجه چین و روسیه با گنجاندن عبارتی درباره "عقب‌نشینی کامل و بی قید و شرط نظامیان روسی از تمام سرزمین‌های اوکراین"، بیانیه پایانی مشترکی صادر نشد و میزبان نشست فقط به ارائه جمع‌بندی گفت‌وگوها بسنده کرد. سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، میزبان این نشست اذعان کرد که این کشور موفق نشده اختلاف نظرها را از میان بردارد و این مسئله پیش از هر چیز به زیان کشورهای فقیرتر است که از پیامدهای جنگ در رنج هستند.

بررسی استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی مسکو علیه حمله آمریکا

روسیه در حال بررسی امکان استفاده از سلاح هسته‌ای برای جلوگیری از حمله احتمالی آمریکا است.  بر اساس گزارش خبرگزاری ریا به‌نقل از یک مجله نظامی دولتی، روسیه ممکن است از «تسلیحات تهاجمی و تدافعی استراتژیک مدرن» استفاده کند تا نشان دهد که سیستم موشکی هسته‌ای‌اش از کار نخواهد افتاد.

براساس تین مقاله، روسیه در صورت حمله احتمالی ایالات متحده، استراتژی ترکیبی کاربرد سلاح‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

 فراخوانی شورای امنیت ملی به دستور پوتین

پس از انتشار اخباری مبنی بر بروز نبرد‌هایی در مناطق مرزی روسیه و اوکراین، بنا بر گزارش منابع رسمی، ولادیمیر پوتین، ریاست جمهوری روسیه شورای امنیت ملی را به تشکیل جلسه فراخواند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرگزاری اینترفاکس گفته است که "در برنامه رئیس جمهور برای روز جمعه نشست شورای امنیت ملی قرار گرفته است.» به گفته پسکوف، نبردها در منطقه "اوبلاست بریانسک" در مرز شمالی با اوکراین باعث شده است تا تشکیل جلسه شورای امنیت ملی در دستور کار قرار گیرد و بدین منظور سفر از پیش تعیین شده رئیس جمهور به منطقه "استاوروپول" واقع در قفقاز، لغو شده است.

 وعده حمایت هیلی از ترامپ

نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، قول داد در صورت پیروزی دونالد ترامپ، در جریان رقابت نامزد‌های حزب جمهوری‌خواه، حتما از او حمایت خواهد کرد.

این اظهارات هیلی، تنها چند روز بعد از آن منتشر شد که رونا مک‌دانیل، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد نامزدهای جمهوری‌خواه باید از پیش متعهد شوند که از نامزد رسمی حزب حمایت خواهند کرد. به‌گفته مک‌دانیل، در غیر این صورت، آن‌ها در معرض محرومیت از «مرحله مناظره» قرار می‌گیرند.

 ۲۶ شرکت و کشتی ایرانی و خارجی در فهرست سیاه آمریکا 

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شرکت، کشتی و نفتکش را در ارتباط با نقض تحریم‌های پتروشیمی علیه ایران در فهرست سیاه خود گذاشت. سایت خزانه‌داری آمریکا در این رابطه نوشت که بیشتر شرکت‌ها و کشتی‌های تحریم شده چینی هستند. ۲۰ کشتی و نفتکش بین‌المللی دو شرکت پتروشیمی شیراز و بوشهر ایران، دو شرکت چینی، یک شرکت اماراتی و یک شرکت ویتنامی در این فهرست قرار گرفتند.

این وزارتخانه  اعلام کرد که شش تولیدکننده پتروشیمی مستقر در ایران و شرکت‌های تابعه آنها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور به نمایندگی از سوی شرکت پتروشیمی "تریلیانس" به دلیل تولید، فروش و ارسال صدها میلیون دلار پتروشیمی و نفت ایران تحریم می‌شوند.

ابراز نگرانی فرانسه و آمریکا از برنامه اتمی ایران

در پی ادعای کشف آثار اورانیوم با غلظت هشتادوچهارصد در تاسیسات هسته‌ای ایران، دولت فرانسه تحولات پیرامون برنامه اتمی جمهوری اسلامی را «بسیار نگران‌کننده» خواند. آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت گزارش اخیر آژانس درباره ایران بسیار نگران‌کننده است و کشف اورانیوم با چنان غلظتی در تاسیسات هسته‌ای ایران «بی‌سابقه و به شدت جدی است».

او در جمع خبرنگاران گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهند مسیری که ایران در پیش گرفته، نگران‌کننده است. این تحولات غیرقابل پیش بینی و به شدت جدی هستند.

در همین شرایط، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در مجلس نمایندگان گفت دولت جو بایدن به‌شدت نگران افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و نزدیک شدن به غلظت مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای است.

عدم اراده سیاسی غرب برای احیای برجام

 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین  گفت‌وگویی با  خبرگزاری تاس گفت: تنها چیزی که برای احیای توافق هسته‌ای در این مرحله نیاز است، بازگشت تمامی اعضای مذاکرات وین به پایتخت اتریش و به نتیجه‌ رساندن سریع و موفقیت‌آمیز روند مذاکرات است. این کاملا با وجود اراده سیاسی لازم، میسر است. ایران، روسیه و چین [این اراده] را دارند. اگرچه،‌ کشورهای غربی ندارند.

این دیپلمات روس، همچنین درباره ادعای اخیر شبکه بلومبرگ مبنی بر این که ایران غنی‌سازی ۸۴ درصدی انجام داده، گفت: این قضیه فیصله یافته است. موضوع این است که نشت ذراتی که با خلوص بیشتری غنی‌سازی می‌شوند،‌ ممکن است در روند غنی‌سازی اورانیم اتفاق بیفتد. او تاکید کرد که سطح غنی‌سازی محصول نهایی درایران از ۶۰ درصد فراتر نمی‌رود و «بررسی دقیق‌تر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را نشان داد.»