به گزارش اکوایران به نقل از رویترز، نیروهای روسی روز چهارشنبه حملات بی امانی را به باخموت صورت دادند و تلاش کردند تا این شهر کوچک در شرق اوکراین را به طور کامل محاصره کنند و اولین موفقیت عمده خود را پس از بیش از شش ماه از برخی از خونین ترین نبردهای جنگ به دست آورند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مسکو را متهم کرد که فوج‌فوج از مردان را بدون توجه به جان آنها به باخموت می‌فرستد و گفت که جنگ به «سخت‌ترین» شکل پیش می‌رود، اما دفاع از شهر ضروری است.

رهبر گروه مزدور واگنر روسیه هم گفت که اوکراینی‌ها سرسختانه مقاومت می‌کنند و سعی می‌کنند شهر را به هر قیمتی حفظ کنند.

روسیه همچنین اعلام کرد که یک حمله پهپادی گسترده به کریمه را دفع کرده است، شبه جزیره‌ای که نیروهایش در سال 2014 تصرف کردند و مدعی شدند آن را ضمیمه خاک خود کرده‌اند. این اتفاق یک روز پس از آن افتاد که مسکو کیف را به انجام یک سری حملات پهپادی به اهدافی در خود روسیه متهم کرد.

خبرنگار رویترز روز دوشنبه توانست از طرف غرب خود را به باخموت برساند، که نشان می‌دهد علیرغم فشار نیروهای روسی از شمال و جنوب برای بستن آخرین مسیرها، شهر هنوز محاصره نشده است. بر اساس این گزارش، شعله‌های آتش و دود از ساختمان‌های شعله‌ور به آسمان بلند می‌شد. صدای تیراندازی و انفجارهای مداوم در شهر می‌پیچید. خودروهای زرهی اوکراینی در خیابان ها جولان می‌دادند، در حالی که سگ‌های ولگرد در میان گل و لای و آوار سرگردان بودند.

 هزاران تن از ساکنان هم در این شهر ویران‌شده هم‌چنان باقی ماند‌ه‌اند. مرد مسنی که در مقابل پله‌های آپارتمانش بود، گفت: «این واقعاً ترسناک است. من به سختی می‌توانم پاهایم را حرکت دهم و از استرس این موقعیتآ نها به سختی حرکت می‌کنند . امّا تا زمانی که خانه من سالم است و آسیبی به من نرسد، اینجا خواهم ماند.»

74OTNRRR7BNM3EZUIPAPBKVYWM

یک پزشک 25 ساله ارتش که به سمت جبهه حرکت می‌کرد هم به رویترز گفت: «ما باخموت را رها نمی‌کنیم. ما تا آخرین لحظه آن را حفظ خواهیم کرد. درود بر اوکراین، مرگ بر دشمنان.»

امواج بی‌پایان

منطقه اطراف باخموت تنها بخشی از جبهه بوده است که مسکو در طی حملات زمستانی به دستاوردهای قابل اعتنایی دست یافته است که هر دو طرف آن را خونین‌ترین بخش جنگ توصیف می‌کنند.زلنسکی در یک سخنرانی شبانه گفت: «روسیه به طور کلی هیچ اهمیتی به مردمش نمی‌دهد و آنها را در امواج بی‌پایان به مواضع ما می‌فرستد.

یوگنی پریگوژین، که ارتش خصوصی واگنر او جلودار حمله روسیه به این منطقه بوده است، در یک پیام صوتی در رسانه‌های اجتماعی گفت که ارتش اوکراین نیروهای ذخیره‌اش را وارد نبرد کرده است و «سعی می‌کند شهر را با تمام قدرت خود حفظ کند.»او گفت: «ده‌ها هزار جنگجوی ارتش اوکراین در حال مقاومت خشمگینانه هستند. خونین‌ بودن نبردها روز به روز بیشتر می شود.»

پس از از دست دادن گسترده قلمرو در نیمه دوم سال 2022، روسیه نیروهایش را با صدها هزار سرباز بسیج‌شده احیا کرده است. کیف نیز در سه ماه گذشته عمدتاً مشغول به دفاع بوده و امیدوار است که حملات روسیه، نیروهای مسکو را قبل از شروع حمله متقابل اوکراین با تسلیحات جدید وعده داده شده توسط غرب، خسته کند.

نبرد در نزدیکی باخموت توسط واگنر رهبری می‌شود که ده‌ها هزار محکوم را از زندان‌ها جذب کرده است. رئیس آن پریگوژین، ارتش عادی روسیه را به دلیل تجهیز ناکافی افرادش به خیانت متهم کرده است.

گل و لای در حال ذوب شدن

اوکراینی‌ها و روس‌ها به طور سنتی اول مارس را آغاز بهار می‌دانند. در حال حاضر، زمین‌های یخ زده در جبهه ذوب شده است و فصل گِل تیره مکنده از راه رسیده است، که به خاطر از بین بردن ارتش‌های مهاجم در تاریخ نظامی معروف است.

اوکراینی‌ها به خود می‌بالیدند چرا که گرم شدن هوا نشان می‌دهد که روسیه نتوانسته است آنها را با حملات موشکی و پهپادی به زیرساخت‌های انرژی تسلیم کند.

FAVV6HWYXBIE5JP56JAGNAUKLY

سایه جنگ بر سر نشست وزرای خارجه گروه 20 در دهلی نو نیز مشهود بود، جلسه‌ای با حضور سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا.هند به عنوان کشور میزبان نمی‌خواهد مسئله اوکراین بر این رویداد مسلط شود، اما با درخواست‌های کشورهای غربی برای موضع‌گیری شفاف مواجه است.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی به خبرنگاران گفت: «این جنگ باید محکوم شود. امید من این است که از ظرفیت دیپلماتیک هند استفاده کنیم تا به روسیه بفهمانیم که این جنگ باید پایان یابد.»

کیف تهاجم روسیه را یک جنگ تهاجمی بی دلیل برای سرکوب یک کشور مستقل توسط مسکو توصیف می‌کند. مسکو غرب را به تحریک این «عملیات نظامی ویژه» و طولانی‌کردن آن با حمایت تسلیحاتی از کیف متهم می‌کند.سفارت روسیه در دهلی نو در بیانیه‌ای پیش از نشست گروه 20 گفت: «ما قصد داریم قاطعانه و آشکارا در مورد دلایل و محرک‌های مشکلات جدی کنونی در سیاست و اقتصاد جهانی صحبت کنیم. سیاست مخرب آمریکا و متحدانش جهان را در آستانه یک فاجعه قرار داده است».