به گزارش اکوایران، «مانور 19 جنگده چینی بر فراز تایوان»، «راهپیمایی هزاران اسرائیلی در روز اعتصابات»، «واکنش چین به اظهارنظر رئیس اف بی آی»، «تمایل سئول برای نزدیکی به توکیو»، «احتمال سفر بازرسان آذربایجانی به ایران»، «روایت اولیانوف از حل موضوع غنی سازی 84 درصدی در ایران» و« اخراج دو دیپلمات آلمانی توسط ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

مانور 19 جنگده چینی بر فراز تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که 19 جنگده نیروی هوایی چین را در 24 ساعت گذشته بر فراز منطقه دفاع هوایی اش مشاهده کرده، این سرزمین فعل و انفعال های این چنینی چین را نوعی آزار دیپلماتیک خواند. تایوان که چین آن را بخشی از قلمروی خود می داند در سه سال گذشته به واسطه نزدیکی اش با غرب با پکن درگیر تنش های جدی شده است.به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع تایوان حالا گفته که 19 جنگده جی-10 در بخش جنوب غرب منطقه شناسایی دفاع هوایی پرواز کرده اند؛ هرچند براساس نقشه ای که این وزارتخانه منتشر کرده، این جنگده ها به سواحل چین نزدیک تر بودند تا سواحل تایوان.وزارت دفاع تایوان همچنین گفت که نظامیان این کشور فعل و انفعال های هوایی پکن ا زیر نظر داشتند و این مانورهای هوایی را تحریک آمیز ندانستند تا بخواهند علیه آن واکنشی نشان دهند. وزارت دفاع تایوان همچنان گفته که با زیر نظر داشتن پرواز این هواپیما‌ها به فرستادن هواپیما‌های نیروی هوایی به جزیره ADIZ، جایی که دفاع هوایی این کشور قرار دارد، بسنده کرده است.تایوان از سه‌ سال گذشته به این‌سو از تشدید فعالیت‌های چین در اطراف این جزیره شاکی بوده است.

راهپیمایی هزاران نفر در اسرائیل در روز «اعتصابات»

به دنبال فراخوان روز اعتصابات، علیه طرح اصلاح قضایی کابینه اسرائیل، معترضان جاده ها را مسدود کردند، حرکت ترن ها را مختل و در شهرهای سراسر کشور رژه رفتند.به نوشته رویترز، 22 نفر در تظاهرات گوناگون ناحیه مرکزی توسط پلیس دستگیر شدند.تظاهرات با مسدود شدن جادهٔ شماره یک، نزدیک خط اتصالی «شعر حگی» میان شرق بیت المقدس و تل آویو آغاز شد. پلیس اندکی بعد از راه رسید و معترضان را متفرق کرد و راه را به روی تردد ترافیک گشود.معترضان در ایستگاه های ترن تل آویو از ورود و خروج مسافران به ترن ممانعت کردند. سازمان خط آهن اسرائیل در بیانیه ای گفت به علت تظاهرات، ترن ها در ایستگاه های ها شالوم، یا دانشگاه توقف نخواهند داشت.یکی از معترضان در ایستگاه ترن حاحاگنای تل آویو گفت معترضان می کوشند از بروز خشونت جلوگیری کنند.او در ادامه تاکید کرد «ما با این کودتا و دیکتاتوری مخالفم. امروز، سراسر کشور مسدود است.

واکنش چین به اظهار نظر رئیس اف بی آی

پکن می گوید که «اف‌ بی‌ آی»، اداره تحقیقات پلیس فدرال ایالات متحده، اعتبارش را با سخنان رئیس این نهاد درباره منشا پیدایش ویروس کووید-۱۹ از دست داده است. به نوشته یورونیوز، کریستوفر ری، در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، احتمال اینکه ویروس کرونا منشاء آزمایشگاهی داشته باشد را رد نکرد و گفت برخی تحقیقات نشان می دهد که این ویروس در آزمایشگاهی در ووهان چین خلق شده است. با این همه مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به ادعای رئیس «اف بی آی» که منشاء ویروس کرونا را «نشت آزمایشگاهی» خوانده بود، گفت: این ادعا به جای این که چین را در جهان بدنام کند، اعتبار اف بی آی را زیر سوال می برد.او در یک نشست خبری با رسانه های چینی گفت: با توجه به دروغ‌، فریب‌کاری‌ها و تخلفات بی‌شمار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، نتایج آنها مطلقاً اعتباری ندارد.اوائل هفته وزیر انرژی ایالات متحده نیز ادعاهای مشابه رئیس اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده را مطرح کرد.برخی از رسانه های بزرگ آمریکا از جمله سی ان ان و وال استریت ژورنال می گویند در حال حاضر دو جبهه در ایالات متحده در مقابل هم قرارگرفته اند، جبهه سیاستمدار و کارشناسانی که معتقدند ویروس کرونا منشا آزمایشگاهی دارد و آنهایی که بر این باورند که این ویروس در یک روند طبیعی بوجود آمده است.

تهدیدهای مشترک؛ زمینه ساز تمایل سئول برای نزدیکی به توکیو

رئیس جمهوری کره جنوبی با تاکید بر آمادگی خود برای بهبود روابط دوجانبه گفت ژاپن از کشور نظامی متخاصم در گذشته به شریک تبدیل شده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در سخنرانی مراسم دولتی که برای بزرگداشت آغاز جنبش استقلالی معروف سال ۱۹۱۹ کره جنوبی در برابر قوانین مستعمراتی ۱۹۱۰-۱۹۴۵ ژاپن برگزار شد، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی گفت ژاپن به شریکی که ارزش های جهانی مشابهی با کره جنوبی به ویژه با توجه به امنیت و اقتصاد دارد تبدیل شده است.او همچنین بر اهمیت همکاری سه جانبه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن تاکید کرد و گفت بیش از هر زمان دیگری غلبه بر بحران های امنیتی از جمله افزایش تهدیدهای هسته ای کره شمالی حائز اهمیت است.در سخنرانی رئیس جمهوری کره جنوبی اشاره به مسائل ناراحت کننده از جمله جبران خسارت کارگران کره ای در زمان جنگ وجود نداشت.

احتمال سفر بازرسان آذربایجانی به ایران

ایسنا: دادستان کل جمهوری آذربایجان از احتمال سفر مقامات این کشور به ایران برای تحقیقات درباره ماجرای حمله به سفارت باکو در تهران خبر داد.کامران علی‌اف، دادستان کل جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با شبکه Real TV خاطر نشان کرد که احتمال دارد دادستانی و رئیس سرویس امنیت دولتی آذربایجان به منظور کمک به ایران برای تحقیق درباره حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران ‌به ایران سفر کنند.او در ادامه تاکید کرد که آذربایجان سوالات زیادی درباره ابعاد این حادثه دارد که باید پاسخ داده شود.علی‌اف همچنین گفت: هنوز مشخص نیست که این مرد (فرد حمله کننده به سفارت) توانسته با سلاح وارد محوطه سفارت شود و دیپلمات‌های ما را هدف قرار دهد. گفته شده است که او هم اکنون در یک بیمارستان روانی به‌سر می‌برد.این مقام آذربایجان با ادعای اینکه حمله به سفارت این کشور در تهران از پیش سازماندهی شده بوده است، افزود: عاملان و آمران این حادثه باید مسئول دانسته شوند و ما در حال آماده شدن برای ارائه کمک‌های مجاز به ایران هستیم.

روایت اولیانوف از حل موضوع غنی سازی 84 درصدی در ایران

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادعا کرد که موضوع ادعایی غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۸۴ درصد در ایران با موفقیت حل‌وفصل شده است.میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «مساله غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران به طور موفقیت‌آمیز حل‌وفصل شده است. دیگر نیازی به گمانه‌زنی وجود ندارد.امروز با نماینده دائم ایران دیدار کردم. ما درباره بازدید پیشروی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جلسه شورای حکام آژانس اتمی که از ششم مارس (۱۵ اسفند) آغاز به کار خواهد کرد، تبادل‌نظر کردیم».

اخراج دو دیپلمات آلمانی توسط ایران؛ برلین واکنش نشان داد

مهر: سخنگوی دستگاه دیپلماسی از اخراج دو دیپلمات آلمانی در پی اقدامات مداخله جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضائی جمهوری اسلامی ایران، خبر داد.ناصر کنعانی از اخراج دو دیپلمات آلمانی به عنوان عنصر نامطلوب در پی اقدامات مداخله جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضائی جمهوری اسلامی ایران، خبر داد.سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به احضار سفیر آلمان توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه و ابلاغ تصمیم اتخاذ شده، افزود: جمهوری اسلامی ایران در قبال زیاده خواهی‌ها، مقتدرانه عمل خواهد کرد.کنعانی خاطرنشان کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران همواره حفظ تعامل در فضای احترام است، اما چنانچه برخی طرف‌ها بخواهند موازین اصولی و حاکمیت ملی کشورمان را نادیده بگیرند، تعریف گزینه‌های جایگزین اجتناب ناپذیر است. همزمان  وزارت امور خارجه آلمان به اخراج دو کارمندش در سفارت این کشور در تهران واکنش نشان داد و گفت که پس از اخراج کارمندان سفارت ایران در برلین در ۲۲ فوریه، انتظار این واکنش می‌رفت اما دولت آلمان در هر حال، این اقدام را تصدیق نمی‌کند.وزارت امور خارجه آلمان در ادامه اخراج کارمندان سفارت آلمان در تهران را اقدامی «بی‌مورد» تلقی کرد و گفت که از آن‌ها و خانواده‌هایشان حمایت خواهد کرد.

گروسی و رئیسی شنبه دیدار می‌کنند

منابع دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شده‌اند رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه قرار است با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند. یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته هدف از دیدار روز شنبه با رئیسی «آغاز مجدد گفت‌وگوها» با ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است. این منبع اضافه کرد گروسی قصد دارد «روابط (با تهران) را در عالی‌ترین سطوح از نو آغاز کند.»وی گفت: «او (گروسی) طی هفته‌های گذشته این را روشن کرد که در صورتی که دعوتی برای او جهت گفت‌وگو با رئیس‌جمهور ارسال شود آماده سفر به تهران خواهد بود.»