به گزارش اکوایران، زهرا شیخی - عضو کمیسیون بهداشت مجلس - درمورد تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده به خبرآنلاین گفته که تا دو روز قبل (یعنی تا ۸ اسفند) «مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده و درباره بروجرد هم چیزی که در جلسه کمیسیون مطرح شد، از دوم تا هشتم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»

همچنین دیروز عبدالعلی رحیمی مظفری - نماینده سروستان در مجلس - گفته بود که «حدود ۱۰ تا ۱۵ شهر درگیر مسمومیت دانش‌آموزان شده است». بنابراین با در نظر گرفتن آمار حدودا 1200 نفری مورد اشاره زهرا شیخی که تنها مربوط به قم و بروجرد است، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد دانش‌آموزان درگیر مسمومیت در ماه‌های اخیر بسیار بیشتر از این عدد است.

شیخی، همچنین گفته است: «چهار نفر از اعضای کمیسیون بهداشت، با دستور آقای قالیباف رئیس مجلس به قم رفتیم. آنجا با حضور مسئولان اطلاعاتی استان، استانداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، مسئولان آموزش و پرورش استانی و کشوری و مسولان وزارت بهداشت و درمان گزارش کاملی از مسمومیت دانش‌آموزان گرفتیم.»

وی ادامه داد: «به‌دنبال گزارشی که از سفر قم حاصل شد روز گذشته کمیسیون بهداشت و آموزش مجلس جلسه مشترکی با حضور وزیر آموزش و پرورش و بهداشت برگزار کردند و در این جلسه نماینده وزارت اطلاعات هم حضور داشت.»

به گفته این نماینده مجلس «بر اساس بررسی‌های انجام شده مسمومیت گوارشی دانش‌آموزان رد شده اما مسمومیت استنشاقی میان آن‌ها وجود دارد. با این وجود اگرچه فرضیه‌های مختلفی مطرح است اما هنوز نتایج قطعی‌ای وجود ندارد؛ لذا در بررسی‌ها هنوز علت عامل اصلی مسمومیت مشخص نیست اما وجود مسمومیت غیرقابل انکار است. با توجه به جلسه اخیر به‌نظر می‌رسد گزارش وزارت بهداشت کامل‌تر بود و اکثر نماینده‌های حاضر در جلسه هم‌نظر بودند که گزارش سایر دستگاه‌ها قانع کننده نیست.»

شیخی درباره اثر مسمومیت بر دانش‌آموزان هم گفته است: «بر اساس گزارش‌ها مسمومیت دانش‌آموزان اکثراً گذرا بوده است. آن‌ها بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه علائم مسمومیت داشتند و این علائم پایدار نبوده است.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس از مهلت یک‌هفته‌ای به دستگاه‌های ذیربط از سوی مجلس خبر داده و گفته که «فرصت یک هفته‌ای به وزارتخانه‌های ذیربط و دستگاه‌های مرتبط با موضوع طرح شده داده شد که نتایج دقیق بررسی‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.»

دیروز علیرضا منادی سفیدان - رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس - گفته بود «بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم و نتیجه آزمایش‌های انجام شده، مشخص شد که گاز ان.۲ (N۲) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.

اظهارات یک نماینده مجلس درباره مسمومیت دانش آموزان

مسمومیت دانش‌آموزان پلیسی شد