به گزارش اکوایران، وزیر امور خارجه آلمان روز سه شنبه گفت که آلمان و اسرائیل نگران اتهامات بابت کشف اورانیوم 84 درصدی در ایران هستند.

به نوشته اسوشیتدپرس، آنالنا بائرباک در یک کنفرانس خبری که به همراه همتای اسرائیلی خود، الی کوهن، در آن شرکت کرده بود، چنین مسئله ای را مطرح کرد. این تنها چند روز پس از آن است که یک مقام ایرانی این ادعا را بخشی از «توطئه» علیه تهران در بحبوحه تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای تهران خواند. آلمان یکی از قدرت‌های جهانی است که در سال 2015 با ایران وارد توافق هسته‌ای شد که بر اساس آن غنی‌سازی اورانیوم تهران را به خلوص 3.67 درصد محدود کرد، خلوصی که برای سوخت نیروگاه هسته‌ای کافی است.

بلومبرگ اولین بار در 19 فوریه ادعا کرد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم غنی شده تا 84 درصد را در ایران شناسایی کرده‌اند. دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل مستقر در وین این گزارش را تکذیب نکرده و تنها گفته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال مذاکره با ایران درباره نتایج راستی‌آزمایی‌های اخیر آژانس است.

باربوک گفت: ما در نگرانی در مورد تشدید تنش‌های هسته‌ای با ایران و گزارش های اخیر در مورد غنی سازی بسیار بالای اورانیوم با هم متحد هستیم. هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی برای چنین سطح غنی سازی بالایی وجود ندارد.»

سخنگوی برنامه هسته‌ای ایران، بهروز کمالوندی، هفته گذشته گفت کشف هر نوع ذره اورانیوم غنی شده در سطح بالا به عنوان یک عارضه جانبی برای دستیابی به محصول نهایی با خلوص 60 درصد محسوب می شود –میزان خلوصی که تهران قبلاً اعلام کرده است که در حال تولید آن است. .

الی کوهن نیز در این کنفرانس خبری مدعی دو گزینه برای مقابله با ایران شد: استفاده از مکانیزم بازگشت سریع یا به اصطلاح «ماشه» در قطعنامه شورای امنیت که در توافق هسته‌ای سال 2015 گنجانده شده است، برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل و دیگری «داشتن یک گزینه نظامی معتبر روی میز». او ادعا کرد: «با توجه به اطلاعات ما، اینک زمان مناسبی برای کار کردن روی این دو گزینه خاص است.»

باربوک هم چنین بر اهمیت «جلوگیری از تشدید تنش هسته‌ای با ایران با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک» تأکید کرد، زیرا به باور او «هر گزینه دیگری فاجعه‌بار خواهد بود». وی افزود: «مهم است که جامعه بین‌الملل این موضوع را یک صدا برای ایران روشن کند.»