به گزارش اکوایران، ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا گفت اطلاعات نشان می‌دهند که شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به ارتش کشورش دستور داده است تا سال ۲۰۲۷ برای حمله به تایوان آماده باشند؛ اگرچه ممکن است با توجه به تجربه روسیه در جنگ با اوکراین، در حال حاضر در مورد توانایی خود برای چنین اقدامی مردد باشد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، برنز در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که حتی اگر رویارویی نظامی اجتناب‌پذیر باشد، ایالات متحده باید تمایل شی برای تصرف کامل تایوان را جدی بگیرد. وی افزود: همانطور که می‌دانیم، شی به ارتش چین دستور داده است که تا سال ۲۰۲۷ برای حمله به تایوان آماده باشند؛ اما به آن معنا نیست که تصمیم آن‌ها برای حمله به تایوان قطعی باشد. او گفت: شی و فرماندهی ارتش چین توانایی خود برای این حمله تردید دارند.

پس از جنگی داخلی که به تصاحب سرزمین اصلی چین توسط حزب کمونیست به پایان رسید، تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ از هم جدا شدند. این جزیره خودگردان یک کشور مستقل بوده اما توسط سازمان ملل یا هیچ کشور بزرگی به رسمیت شناخته نشده است. در سال ۱۹۷۹، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به طور رسمی دولت پکن را به رسمیت شناخت و روابط کشورش با تایوان را قطع کرد. در واکنش نیز کنگره آمریکا قانون «روابط با تایوان» را تصویب و زیرساختی برای ادامه روابط با جزیره ایجاد کرد.

تایوان حمایت‌های رسمی متعددی از آمریکا برای دفاع از دموکراسی این جزیره دریافت کرده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته است که اگر چین بخواهد به تایوان حمله کند، نیروهای آمریکایی از این کشور دفاع خواهند کرد. کاخ سفید می‌گوید سیاست ایالات متحده حل مسالمت‌آمیز مسأله تایوان تغییر نکرده است؛ اما در مورد اعزام نیرو در پاسخ به حمله چین علیه تایوان، ساکت است.

برنز در مصاحبه خود گفت که ممکن است حمایت ایالات متحده و متحدان اروپایی آن از اوکراین علیه روسیه به عنوان یک بازدارنده در مسئله تایوان عمل کند. البته وی تأکید کرد که خطر احتمال حمله به تایوان افزایش یافته است. برنز افزود: با توجه به تجربه پوتین در اوکراین، تردید چینی‌ها بیشتر شده است؛ اما با این حال، خطر درگیری نظامی در طول این دهه بیشتر خواهد