به گزارش ایسنا، یوسف نوری در حاشیه مراسم تجلیل از مددجویان پذیرفته‌شده در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به پرسشی درباره مسمومیت‌های ماه‌های اخیر در مدارس دخترانه اظهار کرد: وزارت بهداشت پیگیر این موضوع است و نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: قرار شده است وزارت بهداشت نتیجه پیگیری‌ها را از طریق رسانه‌ها اعلام کند.

موارد اخیر مسمومیت

مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه همچنان ادامه دارد و روز گذشته (7 اسفند) نیز دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که هفت دانش‌آموز دیگر بر اثر مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان هم گفته بود که تنها در روز یکشنبه (هفتم اسفند) ۱۰۷ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه 15 خرداد بروجرد دچار مسمومیت شدند.

امروز نیز رئیس اورژانس لرستان گفته گزارش مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در مدرسه پسرانه خیام را داشته‌اند.

او گفته است: «هنوز جمع‌بندی کاملی از تعداد مسمومان نداشته‌ایم و بعد از تشکیل پرونده برای افراد مسموم، تعداد دانش‌آموزان را اعلام خواهیم کرد. کارشناسان اورژانس در مدرسه حضور داشته و اوضاع را تحت کنترل دارند. در حال حاضر حال دانش‌آموزان خوب است و مشکلی ندارند.»

جزئیات تازه از مسمومیت‌های بروجرد

روزنامه هم‌میهن نیز نوشته بود که تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان احمدیه بروجرد می‌گویند قسمت‌هایی از بدنشان در مدرسه فلج شده است. یک پزشک در بیمارستان بروجردی می‌گوید که مسمومیت دانش‌آموزان از هرچه که بوده، از استشمام گاز مونوکسیدکربن نبوده. دو دانش‌آموز مدرسه ۱۵ خرداد بروجرد هم گفته‌اند که یک شیء شبیه بمب کوچک را دیده‌اند که از بیرون مدرسه به حیاط پرتاب شده و ماده‌ای که از آن بیرون آمده آنها را مسموم کرده است.

این روزنامه همچنین نوشته یکی از معلمان پیشین مدرسه ۱۵ خرداد به نقل از دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید که روز گذشته، چیزی شبیه بمب در بخشی از مدرسه ترکید و از آن دودی با بوی نعنا خارج شد. فاطمه مقصودی - نماینده بروجرد در مجلس - هم می‌گوید این مسمومیت‌ها قطعا عمدی است.

یک تکذیب و یک تئوری پر حرف و حدیث

دیروز معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شواهد تازه‌ای از عمدی بودن این سلسله‌رویدادها ارائه کرده و گفته بود: مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قم ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود؛ از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست.

یونس پناهی درباره انگیزه‌های احتمالی افراد دخیل در این مسمومیت‌های سریالی نیز گفته بود: «افرادی دوست داشتند که تمام مدارس - بخصوص مدارس دخترانه - تعطیل شوند.»

ساعاتی بعد اما همین مقام وزارت بهداشت حرف خود را عوض کرد و مطابق معمول، خبر قبلی را به گردن رسانه‌ها و نقل‌قول‌های غیردقیق انداخت.

وبدا (رسانه وزارت بهداشت) در خبری که شب گذشته منتشر کرده آورده است: «یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اصلاح اظهارات خود درباره علت مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم گفته آنچه از بنده درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها و عمدی بودن آنها نقل شده، مورد تایید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است.»

به نوشته سایت وزارت بهداشت، معاون وزیر بهداشت تاکید کرده که «تحلیل علمی و طبی مسمومیت‌ها از جمله ماهیت غیرویروسی و غیرمیکروبی آن در کمیته علمی انجام شده است، اما درباره اینکه این مسمومیت‌ها ناشی از کدام علت بیرونی بوده و عامدانه بوده است یا خیر، بنده اطلاعی ندارم و حدس و گمان‌ها در این باره را نیز تایید نمی‌کنم.»

در راستای نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درمورد مسمومیت‌های اخیر، محمدتقی فاضل میبدی - استاد حوزه و دانشگاه - به «شبکه شرق» گفته که معتقد است گروهی موسوم به «هزاره‌گرا» مسمویت‌های سریالی ماه‌های اخیر را رقم زده‌اند.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفته است: «عمدی بودن این ماجرا، واقعیت دارد. گفته می‌شود گروهی موسوم به هزاره‌گرا مسئول این مسمومیت‌های سریالی در مدارس هستند. این گروه‌، این جریان شبیه طالبان است و معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا سوم دبستان درس بخوانند. این جریان یک جریان مذهبی و ضد مدرنیته است.»

او گفته یک جامعه‌شناس که نخواسته نامش فاش شود، در قم پژوهشی در این زمینه انجام داده‌ و در جلسه‌ای این موضوع را برای برخی شرح داده است. آن جامعه‌شناس بر اساس پژوهش خود می‌گوید که مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است.

با این حال، ‌پس از ساعاتی که این مطلب بارها در رسانه‌های و فضای مجازی دست به دست شد، فاضل میبدی با ارائه توضیحاتی در توئیتر نوشت: «مطلبی از قول من در رسانه‌ها آمده که گروه هزاره‌گرا پشت جریان مسمومیت‌های مدارس است. این نظر یکی از دوستان جامعه‌شناس بود. گفتم نظری است و قابل پخش نیست. خبرنگار عجله کرد و از قول من منتشر کرد. لهذا صحت آن را تکذیب می‌کنم.»

هنوز هیچ مقام رسمی درمورد این گروه و نقش احتمالی آن در مسمومیت‌های اخیر اظهارنظری نکرده و با وجود اینکه پیش‌تر نیز مقاماتی از قوه قضائیه و مجلس بر عمدی بودن این سریال هولناک تاکید کرده بودند، گویا فعلا بنای مقامات دولتی این است که از بیان این مساله اجتناب کنند؛ کما اینکه وزیر آموزش و پرورش مدتی است که موضع دقیقی اعلام نکرده و در آخرین اظهارنظر نیز بدون در نظر گرفتن یا گردن گرفتنِ مسئولیت خود در حراست از جان و سلامت دانش‌آموزان، اعلام هرگونه نتیجه‌ای را به عهده وزارت بهداشت گذاشته است؛ یعنی همان وزارتخانه‌ای که معاونش خبر خود را - که در خبرگزاری رسمی دولت هم منتشر شده بود - تکذیب کرده است.

در همین راستا، معاون اول قوه قضائیه گفته «در پی مسمومیت گسترده دانش‌آموزان در قم و بروجرد و با توجه به اهمیت موضوع، دادستان‌های قم و برو‌جرد با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده و این مسأله در حال پیگیری است، اما تاکنون نتیجه‌ای گرفته نشده است.»