به گزارش اکوایران، «ماموریت متحد پوتین در چین»، «موضع آلمان در ارتباط با سیاست یک بام و دو هوای چین»، «سفر بی سابقه روسای پارلمان اعراب به سوریه»، «خط و نشان واشنگتن برای پکن»، « هشدار نمایدن واشنگتن به کره شمالی»، «غرق شدن قایق پناهجویان در آب های ایتالیا»، «چرایی عدم دیدار هیات های ایران و اوکراین به روایت عبداللهیان»، «ادعای تازه آژانس اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران» و« ادعای تحویل سفارت افغانستان به طالبان» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

سفر متحد پوتین به چین، ماموریت لوکاشنکو چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به دعوت شی جینپینگ همتای چینی اش به چین سفر می کند.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، به باور کارشناسان، توسعه همکاری دوجانبه با تمرکز بر بهبود اقتصادی پس از همه گیری و درگیری روسیه و اوکراین از مهمترین موضوعات سفر رئیس جمهوری بلاروس به چین محسوب می شود.گفته می شود این دیدار در یک زمان خاص انجام می شود زیرا چین به دنبال بهینه سازی سیاست کووید19 خود است و همزمان قرار است دهمین سالگرد ابتکار یک کمربند-یک جاده را جشن بگیرد.لوکاشنکو پیش تر در مصاحبه ای با خبرگزاری شین هوا گفته بود: امروزه هیچ مشکلی در جهان بدون حضور چین حل نمی شود. اگر جهان به موضع چین گوش ندهد عواقب جدی در بر خواهد داشت.بر اساس این گزارش، بلاروس از جمله اولین کشورهایی بود که از ابتکار یک کمربند –یک جاده حمایت کرد. پارک صنعتی چین و بلاروس، یک پروژه بزرگ موفق است که از آن به عنوان مروارید کمربند اقتصادی جاده ابریشم نام برده می شود.

موضع وزیر دفاع آلمان درباره سیاست یک بام و دو هوای پکن

وزیر دفاع آلمان با تردید به پیشنهاد آتش بس چینی برای جنگ در اوکراین واکنش نشان داد و گفت، گزارش را می شنوم و نمی دانم که صحیح هستند یا نه.با این همه به نطر می رسد چین قصد دارد هواپیمای بدون سرنشین کامیکازه را در اختیار روسیه قرار دهد و در عین حال برنامه صلح نیز ارائه کند. از همین رو پیشنهاد می کنم که ما با اقدام های چین، این بازیگر را قضاوت کنیم نه آنچه که رهبرانش بر زبان می آورند. به نوشته خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع آلمان در حقیقت موضع ناتو و کمیسیون اروپا را تکرار کرد؛ دو نهادی که هنوز در باب اعتبار پکن برای ارائه پیشنهاد آتش بس تردید دارند.پکن همزمان با اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین از خواست خود مبنی بر ارائه پیشنهادی برای پایان یافتن جنگ در اوکراین خبر داد.

سفر بی سابقه روسای پارلمان کشورهای عربی به سوریه

روسای پارلمان چند کشور عربی در گامی بی‌سابقه در ۱۲ سال گذشته در راستای حمایت از سوریه و ایستادگی در کنار این کشور وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شدند. برخی منابع خبری اشاره کردند که رؤسای پارلمان‌های قطر، کویت و مغرب از سفر به دمشق در قالب این هیأت خودداری کرده‌اند.به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، تعدادی از روسای پارلمان کشور‌های عربی که در اجلاس اتحادیه پارلمان عربی مشارکت کرده بودند، در راستای تأکید بر حمایت از سوریه و ایستادگی در کنار این کشور وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شدند.همزمانبرخی منابع خبری اشاره کردند که رؤسای پارلمان‌های قطر، کویت و مغرب از سفر به دمشق در قالب این هیات خودداری کرده‌اند.این سفر در حالی انجام شده است که «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، روز گذشته، از کشور‌های عربی خواست که برای بازگشت سوریه به جمع کشور‌های عربی تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.

خط و نشان واشنگتن برای پکن

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که چین به سوی ارائه بسته های کشنده به روسیه پیش می رود و ایالات متحده در پشت درهای بسته این مسئله را روشن کرده که چنین تحرکاتی چه پیامدهایی می تواند داشته باشد. به نوشته خبرگزاری رویترز، سالیوان در مصاحبه با سی ان ان تاکید کرد که پکن باید تصمیم های خود را مورد بازنگری قرار دهد در غیر این صورت هزینه های بسیاری متحمل خواهد شد. سالیوان در مصاحبه ای جداگانه نیز گفت که چین در ارائه این کمک ها به جلو حرکتی نداشته با این همه هیچکدام از رهبران پکن این گزینه را از روی میز برنداشته اند.او بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده پشت درهای بسته در این باب به پکن هشدار داده است.

هشدار نمادین واشنگتن به کره شمالی؛ استقرار زیردیایی آمریکا در آب های کره جنوبی

به گفته ناوگان اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا، یک زیردریایی مجهز به موتور هسته‌ای این کشور در یک بازدید برنامه‌ریزی شده وارد بندر بوسان کره جنوبی شده است.به نوشته خبرگزاری یونهاپ، ورود این زیردریایی به سان یک قدرت‌نمایی آمریکا برای کره شمالی و هشدار به این کشور از بابت دست زدن به هر گونه اقدام تحریک‌آمیز است.ناوگان اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر ساخت، اعلام کرد، زیردریایی یو.اس.اس اسپرینگفیلد، یک زیردریایی ۶۰۰۰ تنی از کلاس لس آنجلس و با قابلیت حمله سریع، در یک "بازدید برنامه‌ریزی شده" در پایگاه دریایی واقع در بندر بوسان در جنوب کره جنوبی لنگر انداخت.به نظر می‌رسد اتفاق نادر فاش ساختن استقرار این زیردریایی در کره جنوبی با هدف ارسال یک هشدار جدی به کره شمالی پس از اجرای تحریکات موشکی مکرر این کشور انجام می‌شود. کره شمالی به شدت به استقرار تجهیزات استراتژیک آمریکا در شبه جزیره کره و رزمایش‌های مشترک آن در این منطقه اعتراض کرده است.

غرق شدن قایق پناهجویان در آب های ایتالیا؛ تکرار تلخ یک تراژدی

به دنبال غرق شدن قایق حامل پناهجویان در آب‌های ساحلی جنوب ایتالیا بیش از ۵۹ نفر از سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.به به گفته مسئولان گارد ساحلی ایتالیا دست کم ۵۹ پناهجو از جمله یک نوزاد چند ماهه در جریان این حادثه جان باخته‌اند. به نوشته یورونیوز، محل وقوع این حادثه آب‌های ساحلی کروتونه، شهری در ناحیه کالابریا واقع در جنوب ایتالیا گزارش شده است.در بیانیه گارد ساحلی ایتالیا پیش‌تر آمده بود: «در حال حاضر ۸۰ نفر از سرنشینان قایق زنده پیدا شده‌اند و ۴۳ جسد در خط ساحلی کشف و شناسایی شده است».این بیانیه با اشاره به شماری مفقود که هنوز نشانی از آنها پیدا نشده می‌افزاید که برخی از نجات‌یافتگان پس از غرق شدن قایق موفق شدند خود را به ساحل برسانند.دقایقی پس از آن شهردار کروتونه تایید کرد که تاکنون دست کم ۵۹ نفر از سرنشینان قایق حادثه دیده جان خود را از دست داده‌اند.

چرایی عدم دیدار هیات های ایران و اوکراین به روایت عبداللهیان

انتخاب: حسین امیر عبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ادعا‌ها در مورد پهپاد‌های ایرانی به کار گرفته شده در اوکراین نادرست است. او گفت: قرار بود دومین دیدار هیأت‌های سیاسی و نظامی ایران و اوکراین برگزار شود، اما برخی طرف‌های غربی فقط ادعا می‌کنند و هیچ سندی را ارائه نمی‌دهند.وزیر امور خارجه ایران گفت: ادعاها در مورد پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده در اوکراین نادرست است.حسین امیر عبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ادعاها در مورد پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده در اوکراین نادرست است.وزیر امور خارجه با بیان اینکه غرب باید دست از این بازی بی ثمر بردارد، افزود: ایران حامی صلح و مخالف جنگ است.

ادعای تازه آژانس اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران ایران برای از سرگیری برنامه هسته ای تصمیم نگرفته است

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا مدعی شد که واشنگتن شواهدی مبنی بر اینکه ایران برنامه تولید سلاح هسته ای داشته باشد در اختیار ندارد.این مقام ا امنیتی ایالات متحده که در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس شرکت کرده بود مدعی شد که براساس اطلاعاتی که در دست داریم، بر این باور هستیم که ایران هنوز برای از سرگیری برنامه تسلیحات اتمی تصمیم نگرفته است.برنز با این حال این ادعا را مطرح کرد که ایران در دو جنبه دیگر یعنی افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم و همینطور ساخت موشکی (ادعایی) در حال پیشرفت بوده است.او همچنین با ابراز نگرانی از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۸۴ درصد گفت: برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران به جایی رسیده است که اگر ایران تصمیم بگیرند از این مرحله رد شود ظرف فقط چند هفته می‌توانند به خلوص ۹۰ درصدی برسد.

ادعای رسانه های کابل؛ تحویل سفارت افغانستان به طالبان

هرات تایمز در کانال تلگرامی خود نوشت: سفیر افغانستان در تهران تمامی سندها و تجهیزات این سفارت را به وزارت خارجه ایران تسلیم کرده است.این رسانه افغانستانی در ادامه نوشت: وزارت خارجه ایران، لحظاتی پیش سفارت افغانستان را به گونه رسمی به حکومت سرپرست امارات اسلامی افغانستان (طالبان) واگذار کرد. دیپلمات‌های سفارت افغانستان در تهران هنگام خروج از سفارت، تصویر فرمانده احمدشاه مسعود، قهرمان‌ ملی کشور را برداشته و با خود بیرون بردند.

احتمال سفر گروسی به تهران

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال شب گذشته در توئیتر نوشت: «برداشت من این است که اکنون احتمال قابل توجهی برای سفر رافائل گروسی به ایران در هفته ی آینده وجود دارد. من همچنین معتقدم گزارش پادمانی که معمولاً با گزارش فصلی ارائه می شود، تا اواخر هفته آینده نمی آید تا نتیجه سفر مشخص شود». او افزود:«من تاکید می کنم که این سفر احتمالاً شامل توافق گسترده ای در مورد پرونده ذرات اورانیوم یافت شده در ایران در مکان های اعلام نشده نیست. در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد سطح غنی‌سازی بسیار بالای ایران، به احتمال زیاد شاهد تلاش گروسی برای افزایش میزان بازرسی در فردو، نطنز و غیره خواهیم بود». با این حال او متذکر شده: «هیچ کدام از این موارد هنوز تایید نشده است. این بدان معناست که سفر گروسی هنوز تایید نشده است. و نتیجه آن سفر یعنی توافق بر سر میزان بازرسی ها و توافق پادمان گسترده تر یا هیچ چیز، هنوز تعیین نشده است».

امیرعبداللهیان: فاصله‌ای با توافق نداریم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که سه‌شنبه گذشته به دعوت رسمی فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، در رأس هیأتی عازم بغداد شده بود، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم،  درباره پیام وزیر خارجه عراق از سوی آمریکا نیز، خاطرنشان کرد: آقای فؤاد حسین که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم.

امیرعبداللهیان گفت: این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به‌صورت "نان پیپر" (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت. وی افزود: برداشت من از آنچه که ایشان از آمریکایی‌ها نقل کردند، این است که دستیابی به توافق ممکن است و اظهارات طرف آمریکایی ناظر بر اعلام آمادگی طرف آمریکایی برای گام برداشتن در مسیر جمع‌بندی توافق است. اما مشکل اینجاست که آمریکایی‌ها همواره پیام‌های متناقض دیپلماتیک و رسانه‌ای را دنبال می‌کنند، یعنی در مسیر دیپلماتیک پیام‌های ایجابی و مثبت ارسال و در رسانه حرف دیگری زده می‌شود. ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی واقع‌بین بوده و ریاکارانه برخورد نکند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: این طرف آمریکایی است که از تعهدات خودش خارج شده. لذا شرط گذاشتن و اظهارات مغالطه‌آمیز و متناقض کمکی به حل مشکل و کمکی به این که تبعات عدم اجرای برجام به طور کامل متوجه آمریکا است را، رفع نخواهد کرد. پس آمریکایی‌ها به جای اظهارات متناقض، اشتباه خودشان را بپذیرند و در مسیر جبران این اشتباه حرکت کنند. البته سه کشور اروپایی هم بایستی در این مسیر نقش سازنده خودشان را دنبال کنند و دچار خطا در تحلیل و محاسبات نشوند.