به گزارش اکوایران، تهران از زمان رسانه‌ای شدن ادعای بلومبرگ مبنی بر غنی سازی 84 درصدی، ضمن رد این اتهام که طرح آن به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت داده شده، رسانه ای شدن این خبر ادعایی را بخشی از توطئه علیه تهران در میانه تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران خواند.

پس‌لرزه های یک ادعا

 در همین راستا  روزنامه واشنگتن پست با انتشار یادداشتی مدعی شد که دسترسی (ادعایی) به اورانیوم 84 درصدی تقریبا در سطح اورانیوم 90 درصد قرار دارد که در این صورت باعث رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای می‌شود. ساخت سلاح از آن استفاده می شود؛ با این حال ایران بارها تاکید داشته که خواهان سلاح هسته ای نبوده و که هدف از برنامه هسته ای اش صلح آمیز است.

با این همه واشنگتن پست مدعی‌ست که انتشار این خبر فعلا زمینه را برای افزایش سطح تنش میان ایران و غرب فراهم کرده است. پیش‌تر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل که بار دیگر سکان دار راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل شده، تهران را به حمله نظامی تهدید کرده؛ تهدیدی که چندان جدی گرفته نشده است.

اورانیوم 84 درصدی، از تایید تا تکذیب؛ توطئه‌ای در میان است؟

بلومبرگ برای نخستین بار یکشنبه با انتشار گزارشی مدعی شد که بازرسان ذرات اورانیوم غنی شده تا 84 درصد را شناسایی کرده اند. آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در وین فعلا این ادعا را تکذیب نکرده و صرفا گفته که نهاد ناظر اتمی در حال رایزنی با ایران درباره نتایج فعالیت های راستی آزمایی اخیر آژانس است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در  مصاحبه ای با پرس تی وی آنچه که بازرسان ممکن است به عنوان ذرات اتمی که حتی زیر میکروسکوپ قالب رویت نیست را یافته اند را رد کرد. به گفته کمالوندی ابشارهای سانترفیوژ اورانیوم ایران ذراتی را با خلوص متفاوتی تولید می کنند که محصول نهایی اش اورانیوم 60 درصدی است.به گفته کمالوندی، این میزان اورانیوم مهم نیست بلکه محصول نهایی با اهمیت است. از همین رو اگر واقعا بخواهیم 20 درصد اورانیوم بیشتر تولید کنیم، خیلی راحت تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد. بنابراین روشن است که توطئه ای وجود دارد.

توافق 2015 میان ایران و پنج کشور جهان که از آن تحت عنوان برجام هم یاد می شود، فعالیت های غنی سازی ایران را به میزان 3.67 درصد محدود کرد؛ میزانی که برای تامین سوخت نیروگاه هسته ای کفایت می کند. ایالات متحده در سال 2018 به شکلی یکجانبه از این توافق خارج شد و از همان برهه زمانی نبرد در سایه میان اسرائیل و ایران بر فراز خاورمیانه سایه افکند.

ایران در شرایط کنونی اورانیومی به غنای 60 درصد تولید می کند؛ سطحی  که کارشناسان منع اشاعه مدعی اند تهران استفاده ای غیر نظامی از آن ندارد. از همین رو به ادعای ناظران هر میزان غنی سازی بیشتر، صرفا تنش ها در ارتباط با برنامه هسته ای ایران را افزایش می دهد.با این همه تهران چنین دیدگاهی را رد می‌کند.

سناریوهای ادعایی

داریل جی کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن در این باب مدعی شد که در سطوح غنی سازی تفاوت هایی وجود دارد، اما به طور معمول این میزان به درجه ای نیست که ایران بر آن تاکید دارد.او مدعی است که آژانس باید اطلاعات بیشتری را از طریق نمونه گیری و تجزیه و تحلیل  داده ها ارائه دهد.برخی از ناظران مدعی اند که این احتمال وجود دارد که ایران در حال آزمودن واکنش سیاسی به غنی سازی مقادیر بسیار کم اورانیوم در سطوح بالاتر است، هرچند گزینه دیگر هم محتمل است و آن این است که تهران در حال آزمایش و پیکربندی جدید آبشار سانترفیوز و سرعت آن است؛ ادعاهایی که ایران آنها را رد کرده است.

در حالی که مدیر کل آژانس مدعی است که ایران اکنون اورانیوم کافی برای تولید سلاح در صورت تمایل را دارد، احتمالا ماه ها طول می کشد اما به ادعای نهاد ناظر این مسئله‌ای بسیار زمان‌بر است. مارس گذشته، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده مدعی شد که ایران در حال حاضر فعالیت های کلیدی توسعه تسلیحات هسته ای اش را که از منظر واشنگتن برای تولید سلاح هسته ای ضروری است، انجام نمی دهد.