به گزارش اکوایران، وزارت دفاع بریتانیا ادعا کرد روسیه احتمالا پهپادهای ساخت ایران را تمام کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا در آخرین به روز رسانی اطلاعاتی خود ادعا کرد که از حدود 15 فوریه، هیچ گزارشی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای کامیکازه ساخت ایران برای انجام حملات علیه اوکراین گزارش نشده است. این وزارتخانه هم‌چنین مدعی شده که نیروهای اوکراینی حداقل 24 پهپاد کامیکازه شاهد-136 ساخت ایران را از اواخر ژانویه تا اوایل فوریه سرنگون کردند. به ادعای این وزارتخانه، عدم استقرار پهپادهای ساخت ایران «احتمالاً نشان‌دهنده این است که روسیه ذخایر فعلی خود را کاهش داده است». وزارت دفاع بریتانیا همچنین گفت که روسیه احتمالاً به دنبال تامین مجدد پهپادها خواهد بود.

در روزهای گذشته هم بلومبرگ ادعاهای مشابهی را مطرح کرده بود. وزارت دفاع بریتانیا در ادامه ادعا کرده: «اگرچه این تسلیحات سابقه خوبی در انهدام اهداف مورد نظر خود ندارند، روسیه احتمالاً آنها را به عنوان طعمه‌‌های مفیدی می‌بیند که می‌تواند پدافند هوایی اوکراین را از موشک‌های کروز مؤثرتر روسیه منحرف کند».

20230222_101259

ادعای پهپادی بلومبرگ علیه تهران؛ ذخایر مسکو رو به پایان است!

 از ماه سپتامبر کشورهای غربی به طور گسترده مدعی شده‌اند که روسیه از این پهپادهای کامیکازه برای حمله به اوکراین استفاده می کند و تأسیسات انرژی و زیرساختی را در سراسر این کشور تخریب می‌کند. با این همه تهران و مسکو چنین ادعاهایی را صریحا رد کرده‌اند.

هفته گذشته هم گاردین مدعی شد  که پس از بازدید یک هیئت روسی از تهران، حداقل 18 پهپاد جنگی دوربرد مهاجر-6 در ماه نوامبر به روسیه ارسال شده است. 

221017080647-01-kyiv-kamikaze-drones-1017

ادعای پهپادی جدید گاردین علیه تهران؛ ردِ ردپای اوکراین در اصفهان

در ماه نوامبر، ایالات متحده تحریم هایی را علیه شرکت ها و افرادی که ادعا می‌شد در تولید و انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه نقش داشتند، اعمال کرد. اتحادیه اروپا و کانادا نیز ایران را به همین بهانه تحریم کرده اند.