به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی روز دفاع ملی و یک روز پیش از سالگرد آغاز جنگ اوکراین گفت که این کشور تمرکز بیشتری روی تقویت توانایی‌های هسته‌ای خواهد گذاشت. اظهارات پوتین پس از تعلیق تعهد مسکو به معاهده دوجانبه کنترل تسلیحات اتمی انجام گرفت.

تقویت توانایی‌های اتمی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین گفت: همچون گذشته، توجه بیشتری روی تقویت توانایی‌های اتمی زمینی، دریایی و هوایی خواهیم داشت. وی افزود که برای اولین بار، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما سَرمات (Sarmat) که قادر به حمل چند کلاهک هسته‌ای است، در سال جاری مستقر خواهد شد.

در بیانیه‌ای که روز پنجشبه کرملین منتشر کرد، پوتین گفت: به تولید انبوه سامانه‌های هوایی مافوق صوت کینژال (Kinzhal) ادامه داده و تأمین انبوه موشک‌های دریایی مافوق صوت زیرکن (Zircon) را آغاز خواهیم کرد.

روز جمعه، روسیه با اعزام یک ناو مجهز به موشک‌های مافوق صوت، تمرینات نظامی مشترک با چین را در آفریقای جنوبی آغاز می‌کند.

در آستانه سالگرد شروع جنگ اوکراین، پوتین و بایدن در یک درگیری لفظی، تنش‌های دو ابرقدرت جهانی را برجسته کردند.

روز سه‌شنبه، پوتین پیمان «استارت جدید» (پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) با ایالات متحده را تعلیق کرده و آمریکا را متهم کرد که با تسلیح اوکراین، این درگیری را به یک جنگ جهانی تبدیل کرده است.

بایدن روز چهارشنبه در ورشو، پایتخت لهستان هشدار داد که تعلیق این معاهده توسط روسیه یک اشتباه بزرگ است.

یک مقام ارشد دفاعی روسیه گفت که مسکو به محدودیت های توافق‌شده در مورد موشک‌های هسته‌ای پایبند بوده تغییرات انجام‌شده را به اطلاع آمریکا خواهد رساند.

بایدن پس از دیدار با رهبران اروپای شرقی ناتو در ورشو، قول داد که آمریکا از هر وجب خاک ناتو، دفاع خواهد کرد. کرملین نیز گفت که با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، این پیمان نظامی را تهدیدی برای موجودیت روسیه می‌داند.

پوتین در دو سخنرانی سپتامبر گذشته اشاره کرد که در صورت نیاز برای دفاع از روسیه، از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: استفاده تاکتیکی از تسلیحات اتمی کاملا غیر قابل قبول است.

نقش چینی‌ها

پوتین روز چهارشنبه با استقبلا از وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در کرملین اعلام کرد که شی جین‌پینگ، رهبر چین به روسیه سفر خواهد کرد و افزود که روابط دو کشور به سطح جدیدی رسیده است.

انتظار می‌رود شی جین‌پینگ در روز جمعه در مورد صلح سخنرانی کند؛ اما اوکراین می‌گوید تا زمانی که این کشور در اشغال نیروهای روسیه است، نمی‌توان از صلح حرف زد.

واشنگتن نگران حمایت نظامی پکن از جنگ مسکو در اوکراین است.خبرگزاری تاس (TASS) به نقل از وانگ گفت که موضع چین، خنثی و بی‌جانب‌دارانه بوده و این کشور نقشی سازنده در گفتگوهای حل بحران ایفا خواهد کرد.

وانگ از طریق یک مترجم گفت که روابط بین چین و روسیه علیه هیچ شخص ثالثی نبوده اما در کنایه‌ای آشکار در مورد آمریکا گفت که ما تسلیم فشارهای کشورهای ثالث نمی‌شویم.

در هفته‌های اخیر، حمله جدید روسیه در شرق اوکراین با تلفات سنگین، دستاوردهای کوچکی داشته است.بامداد پنجشنبه، ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته، ۹۰ حمله روسیه در شرق و شمال شرق را دفع کرده‌اند.