به گزارش اکوایران، پارلمان اسراییل به پیشبرد طرح بازنگری در سیستم قضایی رای داد، طرحی که توسط کابینه مذهبی-ملی‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر حمایت می شود و اعتراضات گسترده ای را برانگیخته است.

در حالی که ده‌ها هزار اسرائیلی در خیابان‌های خارج از پارلمان تجمع کرده بودند و با بلندگو اعتراض می‌کردند، مخالفان در پارلمان قول دادند که «برای روح ملت بجنگند». نمایندگان مجلس قبل از تصویب تغییرات پیشنهادی در قرائت اولیه، تا آخر شب بحث کردند.

بنابر گزارشی از رویترز، نتانیاهو پس از رای گیری مقدماتی در توییتر نوشت: «یک شب عالی و یک روز عالی». با در اختیار داشتن 64 کرسی از 120 کرسی کنست، احتمال زیادی وجود داشت که نتانیاهو در نهایت در رای‌گیری برای دو مورد از بازنگری‌ها در دستور کار خود موفق شود - یکی برای افزایش نفوذ کابینه در انتخاب قضات و دیگری اعمال محدودیت بر توانایی دیوان عالی برای لغو قوانین.

ne

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اکثر اسرائیلی‌ها می‌خواهند این تغییرات کندتر انجام شود تا امکان گفت‌وگو با منتقدان فراهم شود - یا به طور کلی کنار گذاشته شود. ارزش پول اسرائیل نسبت به دلار 1 درصد ضعیف‌تر شد. بسیاری از اقتصاددانان و رهبران شرکت‌های فن‌آوری و بانکداری با مشاهده بی‌ثباتی ناشی از اختلافات بر سر این اصلاحات، نسبت به فرار سرمایه و سرمایه‌گذاران از اسرائیل هشدار داده‌اند. یکی از چهره‌های کلیدی ائتلاف نتانیاهو این موضوع را رد کرده است.

موشه گافنی، رئیس کمیته مالی کنست و رئیس حزب فوق ارتدوکس یهودیت متحد تورات، گفت: «هیچ ارتباطی بین اصلاحات سیستم قضایی و ضربه به اقتصاد اسرائیل وجود ندارد. هر  گونه تلاش برای ربط دادن این‌ها سیاسی شده است.» نمایندگان اپوزیسیون به این بیانیه اعتراض کردند و این کمیته را یک "سیرک" خواندند.

در اوایل روز معترضان ویدئوهایی از خود منتشر کردند که سعی داشتند از رفتن قانونگذاران ائتلاف نتانیاهو به کنست جلوگیری کنند. پلیس گفت که هشت نفر به دلیل بی‌نظمی دستگیر شده‌اند و پس از آنکه تظاهرکنندگان برخی از خیابان‌ها را مسدود کردند، مسیرهای تردد را تغییر داده اند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای گفت: «تظاهرکنندگانی که از دموکراسی صحبت می‌کنند، زمانی که نمایندگان منتخب را از حق اساسی، یعنی رای دادن در یک دموکراسی محروم می‌کنند، خودشان دموکراسی را از بین می‌برند.» کابینه نتانیاهو می گوید که هدف این اصلاحات پایان دادن به نفوذ بیش از حد قضات غیر انتخابی دادگاه عالی در سیاست است. در حالی که منتقدان می‌گویند نتانیاهو - که به اتهام سوء استفاده از قدرت در محاکمه است - به دنبال تغییراتی در قانون است که به کنترل و تعادل دموکراتیک اسرائیل آسیب می‌رساند، فساد را تقویت می‌کند و انزوای دیپلماتیک را به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، بارها از ائتلاف نتانیاهو و مخالفان خواسته است تا مذاکرات سازش انجام دهند. اما در حالی که هر دو طرف ابراز تمایل کرده اند، درباره شرایط مذاکره اختلاف دارند.