به گزارش اکوایران، «سفر تاریخی بایدن به کی یف»، «افشای عملیات خرابکارانه کرملین در هلند»، «گام تازه بی‌بی برای اصلاح طرح جنجالی اصلاح قضایی»، «چراغ سبز آمریکا برای فروش اف 16 به ترکیه»، «واکنش بلینکن به ادعای بلومبرگ»، «هدف نتانیاهو برای نزدیکی به ریاض»، «ادعای سفیر آمریکا در اسرائیل درباره ایران» و «احضار کاردار ایران در لندن» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

سفر تاریخی بایدن به کی یف

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در جریان سفری اعلام نشده وارد کی یف شد و متعهد گشت تا هر زمان که طول بکشد در کنار اوکراین قرار خواهد گرفت، ناظران می گویند چنین سفری با توجه به سالگرد حمله روسیه به اوکراین برنامه ریزی شده بود. به نوشته خبرگزاری رویترز، بایدن  در حالی که عینک آفتابی به چشم داشت در کنار زلنسکی، همتای اوکراینی اش ملبس در لباس سبز در صبح زمستانی که صدای آژیر هوایی به گوش می رسید، در کنار هم به سوی کلیسایی جامع با گنبد طلایی قدم زدند. بایدن گفت: زمانی که پوتین  حمله به اوکراین را آغاز کرد، تصور می کرد این کشور ضعیف است و غرب تقسیم شده. به باورش قادر است از ما پیشی بگیرد. اما محاسباتش اشتباه بود.هزینه ای که او باید بپردازد بسیار بالا است. این اظهارات در حالی بیان شد که بیرون کلیسا تصاویر تانک های سوخته شده روس به عنوان نمادی از حمله بی نتیجه روس ها به کی یف قلمداد شد.بایدن همچنین متعهد شد تا تجهیزات نظامی تازه ای را در اختیار اوکراین قرار دهد.

افشای عملیات خرابکارانه کرملین در هلند

آژانس اطلاعاتی نظامی هلند روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه در ماه های اخیر تلاش کرده تا اطلاعاتی برای خرابکاری در زیرساخت های حیاتی در بخش هلندی دریای شمال به دست اورد. به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس این نهاد نظارتی در یک کنفرانس خبری گفت که یک کشتی روس در یک مزرعه بادی دریایی در دریای شمال شناسایی شده که تلاش می کرد زیرساخت های انرژی را ارزیابی کند. او در ادامه گفت که قبل از آن که هرگونه تلاش خرابکارانه ای موفق شود، کشتی مورد نظر توسط نیروی دریایی هلند و گارد ساحلی از دریای شمال اسکورت شد.به گفته این نهاد در ماه های اخیر بازیگران روس تلاش کردند تا چگونگی عملکرد سیستم انرزی در دریای شمال را کشف کنند. هلند می گوید این اولین باری است که شاهد چنین کنشی از جانب مسکو هستیم.

گام تازه بی بی برای اصلاح طرح جنجالی اصلاح قضایی

کابینه اسرائیل فارغ از تنش ها و هیاهوهای بی سابقه و تظاهرات گسترده و همچنین هشدارهای رهبران نظامی و تجاری به اجرای طرح بحث برانگیز برای بازنگری سیستم حقوقی این کشور ادامه می دهد ان هم در شرایطی که ده ها هزار معترض برای دومین هفته متوالی در برابر پارلمان تجمع کردند. با این همه قانونگذاران آماده برگزاری رای گیری اولیه هستند. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، نتانیاهو و متحدانش مجموعه ای از قوانین را که به ادعای انها با هدف اصلاح سیستمی قضایی است، ارائه کرده اند. با این همه منتقدان می گویند که این قوانین در صورت تصویبف کنترل و توازن را بر هم زده و قدرت را در دستان نخست وزیر متمرکز می کند.به باور آنها شرایط کنونی بن بستی تاریخی را در سرزمین های اشغالی ایجاد کرده و شکاف ها را افزایش داده است.

چراغ سبز آمریکا برای فروش اف 16 به ترکیه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به ترکیه اعلام کرد که واشنگتن برای تحویل هوایپماهای جنگنده «اف ۱۶» به آنکارا آمادگی دارد. وزیر خارجه ایالات متحده که برای اولین بار از زمان فعالیتش در این مقام به ترکیه سفر کرده است اشاره‌ای به جدول زمانی تحویل این جنگنده‌ها نکرد. تحویل هواپیماهای نظامی «اف ۱۶» به ترکیه طی سال‌های گذشته به یکی از موضوعات تنش‌زا در روابط آنکارا و واشنگتن تبدیل شده بود. هرگونه فروش این جنگنده‌ها نیازمند تائید کنگره ایالات متحده است. موضوع فروش جنگنده‌ها «اف ۱۶» به ترکیه در این نهاد قانونگذاری مخالفان زیادی دارد. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این وعده فروش این جنگنده‌ها به ترکیه را مطرح کرده بود. منتقدان این تصمیم در کنگره ایالات متحده دلیل مخالفت خود را «وضع حقوق بشر در ترکیه» و مانع‌تراشی آنکارا برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو عنوان می‌کنند. بلینکن در جریان این سفر بر عضویت فنلاند و سوئد به ناتو فارغ از شروط آنکارا تاکید کرد.

واکنش بلینکن به ادعای بلومبرگ درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران

ایسنا: به گزارش وبگاه خبری فرست پست، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، امروز در یک نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای‌اش در پاسخ به سوالی درباره این که آیا آمریکا ادعای مطرح شده در شبکه بلومبرگ درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تایید می‌کند و در این صورت، اقدامات آمریکا در واکنش به آن چه خواهد بود، گفت: بله من این گزارش را دیده‌ام. با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شرکایمان در تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] تماس نزدیک داریم.بلینکن ادامه داد: در تلاشیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم؛ آن موقع، چیز بیشتری برای گفتن خواهم داشت. اما مسلما این یک موضوع بسیار جدی است.

هدف نتانیاهو برای نزدیکی به ریاض

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که این رژیم در راستای «مهار ایران»، تلاش دارد با عربستان سعودی رابطه برقرار کند.نخست‌وزیر اسرائیل در کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی آمریکایی در قدس اشغالی به تمجید از برقراری روابط (علنی‌سازی روابط) با دولت عربستان سعودی پرداخت. به نوشته وبگاه شهاب نیوز، نتانیاهو که غرق در بحران سیاسی است، مدعی شد که جهان عرب «مقابله با تهدید ایران» را اولویت خود می‌داند و این موضوع باعث همگرایی این کشورها با اسرائیل شده است.نخست‌وزیر اسرائیل سپس به گام‌های برداشته شده در راستای عادی‌سازی روابط با دولت سعودی اشاره کرد و ادعا کرد که برقراری روابط با ریاض «یک رویداد تاریخی برای جایگاه اسرائیل در خاورمیانه است».

ادعای سفیر آمریکا در اسرائیل؛ شانسی برای بازگشت به میز مذاکره نیست!

ایسنا، سفیر آمریکا در اسرائیل با تکرار ادعای کشورش مبنی بر حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین، گفت که واشنگتن به این دلیل، حاضر به بازگشت به میز مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیست.به گزارش روزنامه تایمز آو اسراییل، تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل درباره روند احیای توافق هسته‌ای (برجام) از طریق مذاکرات وین با اشاره به این‌که «توافق هسته‌ای در حال حاضر دچار وقفه شده است»، ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرده و گفت که «آمریکا در حالی که ایران به روسیه برای جنگش در اوکراین پهپاد می‌دهد، وارد مذاکرات غیرمستقیم با تهران نخواهد شد.»او در کنفرانسی در قدس اشغالی مدعی شد: ایرانی‌ها در حال عرضه پهپاد‌ها به روسیه هستند که اوکراینی‌های بی‌گناه را می‌کشد. امروز هیچ شانسی برای بازگشت به میز مذاکره وجود ندارد.

احضار کاردار ایران در لندن

فارس، «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که ارشدترین دیپلمات ایران در لندن را به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده است.اواعلام کرد که برای کاردار ایران شفاف کرده که ما تهدیدات علیه روزنامه‌نگاران در انگلیس را تحمل نکرده و تهدیدات ایران هرگز بدون پاسخ باقی نمی‌ماند».