به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که ارتش این کشور در حال وارد کردن خسارات «فوق العاده قابل توجهی» به نیروهای روسی در نزدیکی شهر ووهلهدار در شرق منطقه دونباس است.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: «وضعیت بسیار پیچیده است. و ما در حال مبارزه هستیم. ما در حال تضعیف مهاجمان و وارد کردن خسارات فوق العاده قابل توجه به روسیه هستیم.»

بنابر گزارش رویترز، زلنسکی به چندین شهر در دونباس اشاره کرد، جایی که ماه‌هاست جنگ در آن‌ها متمرکز شده است و گفت: «هرچه روسیه در آنجا تلفات بیشتری را متحمل شود، در باخموت، ووهلهدار، مارینکا، کرمینا، ما سریع‌تر می‌توانیم با پیروزی اوکراین به این جنگ پایان دهیم.»

زلنسکی وضعیت دفاعی در سایر بخش‌ها را نیز تشریح کرد. او گفت که وضعیت در نزدیکی بندر اودسا در دریای سیاه تحت کنترل است و سربازان در حال "حفاظت" از منطقه مرکزی زاپورشیا هستند که بخشی از آن تحت کنترل نیروهای روسی است.

به گفته رئیس‌جمهور اوکراین «نتایج بسیار خوبی» در مرز شمالی با روسیه و متحدش بلاروس به دست آمده است، مناطقی که نیروهای اوکراینی در سپتامبر و اکتبر، شهرهای آن را از نیروهای روسیه پس گرفتند.

ukraine-grid-electricity-power

زلنسکی گفت: «البته مسائل نظامی و اطلاعاتی چیزی نیست که بتوان به طور عمومی در میان گذاشت. اما من می‌خواهم مردم ما در حال حاضر امکان پیش‌بینی داشته باشند و این احساس را داشته باشند که اوکراین به سمت اهداف خود در حال حرکت است.»

موضع متناقض مکرون

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، با بررسی هر نوع گفتگو با روسیه وقت خود را تلف می‌کند.

زلنسکی که با روزنامه ایتالیایی "کوریر دلاسرا" مصاحبه کرد، در حال پاسخ به صحبت‌های مکرون بود مبنی بر اینکه روسیه باید «شکست بخورد اما خرد نشود» و «درگیری در اوکراین باید با مذاکره حل و فصل شود.»

دو رئیس جمهور روز یکشنبه تلفنی گفتگو کردند.

زلنسکی به روزنامه ایتالیایی گفت: «این یک گفتگو بی فایده خواهد بود. در واقع مکرون وقت خود را تلف می‌کند. من به این نتیجه رسیده‌ام که ما نمی‌توانیم نگرش روسیه را تغییر دهیم... اگر آنها تصمیم گرفته‌اند که در رویای بازسازی امپراتوری سابق شوروی خود را منزوی کنند، ما نمی‌توانیم کاری در مورد آن انجام دهیم. این بر عهده آنهاست که انتخاب کنند که می‌خواهند با جامعه بین‌المللی بر اساس احترام متقابل همکاری کنند یا خیر.»

او این موضوع که تحریم‌های غرب عامل اصلی‌ای بوده‌اند که ولادیمیر پوتین را به انزوا کشانده است، رد کرد.

وی گفت: « تصمیم پوتین برای به راه انداختن جنگ بود که او را به حاشیه راند.»

مکرون روز جمعه از متحدان خواست تا حمایت نظامی از اوکراین را افزایش دهند.

 

ZXBXX5CM2JLFZPDTCIEXGE2PAY

او همچنین در مصاحبه با ژورنال دو دیمانش گفت که به تغییر رژیم در مسکو اعتقادی ندارد و اینکه شانس کمی برای یک راه حل دموکراتیک از درون جامعه مدنی روسیه وجود دارد و هیچ جایگزینی برای بازگرداندن پوتین به میز مذاکره وجود ندارد.

این اظهارات پاسخ ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، برانگیخت که گفت فرانسه باید شکست ناپلئون بناپارت در روسیه را در قرن نوزدهم به یاد داشته باشد.

مکرون به دلیل دادن پیام‌های متناقض در مورد سیاست او در مورد جنگ بین اوکراین و روسیه با انتقاد برخی از متحدان ناتو مواجه شده است.

زلنسکی قبل از سفر کوتاهی که این ماه به پاریس داشت گفت که موضع سخت‌‌تر رئیس‌جمهور فرانسه در قبال روسیه در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که دیدگاه او دستخوش تغییر قابل توجهی شده است.

UKRAINE-CRISIS-BAKHMUT-14_1676339771684_1676339771684_1676818658127_1676818658127