به گزارش اکو ایران، «حمله تند کرملین به مکرون»، «خیز طالبان برای بهره برداری از پایگاه های نظامی غرب»، «هم صدایی واشنگتن و متحدان علیه ماجراجویی تازه پیونگ یانگ»، «هشدار چین به آمریکا»، «تاکید بورل بر تسریع حمایت نظامی از اوکراین»، «سودای قدیروف»، «واکنش مسکو به ماجراجویی تل آویو در دمشق»، «واکنش تهران به ادعای اورانیوم ۸۴ درصدی»، «هدف حمله اسرائیل به دمشق»، «گفتگوی تلفنی بورل و امیرعبداللهیان» و «پاسخ ایران به ادعاهای رئیس جمهوری آذربایجان» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

حمله تند کرملین به مکرون؛ سرنوشت ناپلئون را به یاد آر!

روسیه امانوئل مکرون را به واسطه اظهاراتش مبنی بر این که شکست روسیه را خواهد دید، سرزنش کرد و گفت که مسکو هنوز سرنوشت ناپلئون بناپارت را به یاد دارد. این کشور رئیس جمهوری فرانسه را به تکیه بر دیپلماسی دوگانه با کرملین متهم کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، پیشتر مکرون گفته بود که فرانسه می خواهد که روسیه در جنگ اوکراین شکست بخورد. در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که هرگز. فرانسه با مکرون آغاز نشد و بقایای ناپلئون در مرکز پاریس قرار دارد. این واقعیتی است که  فرانسه باید درک کند. این چهره سیاسی کرملین تاکید کرد که به طور کلی مکرون ارزشی ندارد با این همه از اظهاراتش می توان دریافت که غرب درگیر بحث درباب تغییر رژیم در روسیه شده ان هم در شرایطی که مکرون به دنبال دیدار با رهبری روسیه است.مکرون توسط متحدانش در ناتو به واسطه رویکرد و پیام های متناقضی که درباره سیاست های خود در ارتباط با جنگ در اوکراین ارسال کرده، به چالش کشیده شده و برخی پاریس را حلقه ضعیفی در ائتلاف غرب می دانند.

خیز طالبان برای بهره برداری از پایگاه های نظامی غرب

معاون سرپرست نخست وزیر در امور اقتصادی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دولت طالبان برنامه هایش را برای تبدیل پایگاه های نظامی پیشین خارجی به مناطق ویژه اقتصادی برای تجارت اجرایی خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، سرپرست وزارت بازرگانی در ماه دسامبر به این خبرگزاری گفته بود که این وزارتخانه در حال کار بر روی طرح های پایگاه های پیشین آمریکایی است و آن را به کمیته اقتصادی به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون موقت نخست وزیر و کابینه برای تصویب ارائه خواهد کرد.ملا برادر در این بیانیه گفته که پس از رایزنی ها و گفتگوهای همه جانبه، تصمیم گرفته شد که وزارت صنعت و تجارت روند تبدیل پایگاه های باقی مانده نیروهای خارجی به مناطق ویژه اقتصادی را به تدریج اجرایی کند.او افزود که یک طرح آزمایشی برای تبدیل پایگاه ها در کابل و در شمال ولایت بلخ آغاز خواهد شد.

هم صدایی واشنگتن و متحدان علیه ماجراجویی تازه پیونگ یانگ

یک روز پس از پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ-15 توسط کره شمالی، ایالات متحده تمرین های هوایی مشترک دوجانبه با کره جنوبی و ژاپن را با حضور بمب افکن های استراتژیک برگزار کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که این رزمایش که در آن جنگده های F-35A، F-15K و F-16 کره جنوبی بمب افکن های آمریکایی B-1B را اسکورت کردند، توانای دفاعی و وضعیت آمادگی متحدان به نمایش گذاشته شد. همزمان ارتش کره جنوبی هم اعلام کرد که این رزمایش قابلیت عملیات ترکیبی را تقویت کرده و بر تعهد آهنین ایالات متحده بر دفاع از شبه جزیره کره و اجرای بازدارندگی گسترده تاکید دارد. ناظران می گویند که این رزمایش دو جانبه بر اراده قوی میان ژاپن و ایالات متحده برای پاسخ به هر کنشی تاکید دارد و واکنش ائتلاف ژاپن و ایالات متحده را تقویت می کند.

هشدار چین به آمریکا، جدال لفظی را متوقف کنید!

 چین به ایالات متحده هشدار داد که اگر جدال بر سر بالون را که ارتش ایالات متحده در ماه جاری سرنگون شده، افزایش یابد، همه متحمل پیامدهای این چالش خواهند شد. به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه پکن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در صورتی که آمریکا بر استفاده از این موضوع اصرار داشته باشد، پکن تا آخر راه خواهد امد. یک جت نظامی ایالات متحده 4 فوریه انچه را که واشنگتن از ان تحت عنوان بالن جاوسوسی یاد کرده بود را ساقط کرد. رویترز نوشته که بیانیه چین بعد از دیدار میان دیپلمات های ارشد دو کشور یعنی وانگ یی و انتونی بلینکن، وزرای خارجه دو کشور در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ منتشر شد.

تاکید بورل بر تسریع حمایت نظامی از اوکراین

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که غرب باید کمک های نظامی بیشتری را در اختیار اوکراین قرار دهد و تحویل تجهیزات نظامی را تسریع بخشد. به نوشته الجزیره، بورل در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که باید کارهای بیشتری انجام شود و سرعت افزایش یابد. همزمان رئیس جمهوری اوکراین از متحدان غربی اش خواست تا ارائه کمک های نظامی شان را به اوکراین تسریع کنند. او هشدار داد که تاخیرها به نفع روسیه خواهد بود بالاخص ان که به نخستین سالگرد این حمله نزدیک می شویم.بورل تاکید کرد که از پیشنهاد استونی برای خرید مهمات از طرف اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین حمایت می کند. جنگ در اوکراین یکی از محورهای غالب کنفرانس مونیخ بود.خبرگزاری رویترز نوشته که انتظار می رود وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره ایده خرید مشترک گلوله های توپخانه ای 155 میلی متری رایزنی کنند.

سودای قدیروف

رمضان قدیروف، رهبر چچن و از متحدان پوتین می گوید که روزی قصد داد شرکت خصوصی تحت ریاست خود را مستقر کند. به نوشته الجزیره، قدیروف با انتشار پیامی در تلگرام خود اعلام کرد که گروه واگنر که در کنار نیروهای روس در اوکراین می جنگد، به نتایج چشم گیری دست یافته و از همین رو تعریف شرکت های نظامی خصوصی یک ضرورت است. قدیروف که از سال 2007 رهبری جمهوری چچن را عهده دار است گفت که با اطمینان می توان گفت که واگنرها توانایی شان را در حوزه نظامی نشان داده اند و در باب نیاز یا عدم نیاز به چنین شرکت هایی خط مش هایی تعریف شده است. او از خواست خود مبنی بر رقابت با یوگئی پریگوزن تاکید کرد و گفت که همه چیز درست پیش خواهد رفت.

مسکو حمله اسرائیل به دمشق را محکوم کرد

ایسنا: روسیه حملات اسرائیل به دمشق و اطراف آن را محکوم کرد. زاخارووا تصریح کرد: در سایه بحران انسانی که سوریه از دو هفته قبل به دلیل زلزله با آن دست به گریبان است، این موضع اسرائیل رفتاری پست و غیرقابل قبول است. بسیاری از کشور‌های جهان از جمله روسیه با فرستادن پزشکان و نیرو‌های نجات و کمک‌های پزشکی، دست یاری به سمت سوریه در این مصیبت بزرگ دراز کردند.به گزارش روسیا الیوم، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای حملات اسرائیل را نقض آشکار اصول قوانین بین المللی خواند و اعلام کرد: از طرف اسرائیلی می‌خواهیم که اقدامات تحریک آمیز مسلحانه خود علیه سوریه را متوقف کند، این اقدامات پیامدهای وخیمی بر سراسر منطقه خاورمیانه برجای می‌گذارد.

واکنش ایران به ادعاهای رئیس جمهوری آذربایجان

ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور آذربایجان در خصوص حادثه حمله به سفارت آن کشور در تهران گفت: بهتر است از هرگونه پیش داوری، سیاسی سازی و تبلیغاتی کردن موضوع اجتناب شود.ناصر کنعانی  سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در واکنش به اظهارات الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان افزود: طرح رسانه ای تفسیرهای غیرحقوقی از این حادثه، اقدامی سازنده در مسیر پیگیری حقوقی و قضایی پرونده نیست.کنعانی ادامه داد: همانطور که بارها توسط مسؤلان ذیربط جمهوری اسلامی ایران تاکید شد، پرونده در حال طی مراحل قانونی خود است و آنچه اطلاع رسانی شد، براساس اظهارات صریح ضارب است و طبیعتا همه ابعاد این رخداد تلخ در حال بررسی و رسیدگی دقیق و کارشناسانه است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: همانگونه که در پیام‌های دیپلماتیک و تماس‌های مقامات ارشد سیاسی و قضایی دو کشور بیان شد، جمهوری اسلامی ایران آماده است تا نتایج تحقیقات را در اختیار طرف آذربایجانی قرار دهد و اطمینان داریم در فضای همکاری و اتخاذ رویکرد سازنده، در خصوص همه ابهامات و سؤالاتی که در ذهن مسئولان جمهوری آذربایجان است، پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد.

پاسخ

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به خبر پیدا شدن اورانیوم با غنای ۸۴ درصد، با بیان اینکه وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست، گفت: تاکنون مبادرت به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره این ادعای بلومبرگ اعلام کرد: مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

واکنش تهران به ادعای اورانیوم ۸۴ درصدی

 با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تأکید کرد: وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی سازی به معنی غنی سازی بالای ۶۰ درصد نیست.

کمالوندی در توضیح بیشتر بیان کرد: این موضوع در روند غنی سازی امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. ولی آنچه حائز اهمیت است محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهتر از هر کسی واقف است که چنین مواردی در زمان انجام کار رخ می‌دهد. آنچنان که در گذشته نیز موارد متعددی از غناهای مختلف مشاهده شده که حل شده و این مورد اخیر نیز قطعا حل خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که این موضوع از نوع مطالبی نیست که آژانس آن را در اختیار اعضای خود قرار دهد، ادامه داد: طرح این موارد در رسانه‌ها بار دیگر نشان داد که متاسفانه مدت‌هاست آژانس از جایگاه حرفه‌ای و بی‌طرف خارج شده و هدف دار مطالب و اطلاعات فنی را در اختیار رسانه‌های غربی قرار می‌دهد و بدون تردید این روش باعث بی اعتبار شدن این سازمان مهم بین‌المللی می‌شود.

گفتگوی تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

دیپلمات‌های ارشد ایران و اروپا شب گذشته به صورتی تلفنی گفت‌وگو کردند.

حسین امیر عبداللهیان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «امشب در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم ها، همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم. تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران نظامی متکی بر مردم است و ۲۲ بهمن بار دیگر آنرا اثبات کرد.» 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش درباره گفت‌وگوی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نوشت: «با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفتگو کردم. دوباره موضع اتحادیه اروپا را در قبال رفتار ایران مورد تاکید قرار دادم؛ نقض حقوق بشر [ادعایی] را متوقف کند، دست از حمایت [ادعایی] از جنگ متجاوزانه روسیه بکشد و بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا را متوقف کند. وی در ادامه نوشت: ایران باید فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند».

هدف حمله اسرائیل به دمشق

برخی از رسا‌نه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که هدف رژیم صهیونستی در حمله دیشب به دمشق ترور فرمانده نیروی قدس بود، حتی شایعات متعددی درمورد هدف قرارگرفتن فرماندهان جبهه مقاومت و سپاه قدس منتشر کرده‌اند .‌‌‌‌

با این حال روزنامه ایران ضمن تکذیب این خبر نوشت سردار قاآنی روز شنبه در ایران بود و در روزهای اخیر سفری به سوریه نداشته است.