به گزارش اکوایران، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان ادعا کرد که «تشکیلات ایران» پشت حمله مسلحانه ماه گذشته به سفارت کشورش در تهران بود که در آن یک افسر امنیتی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، علی‌اف در اولین انتقاد مستقیم خود از مقامات تهران در مورد این حادثه، مدعی شد که عدم اقدام پلیس برای متوقف کردن سریع فرد مسلح و این واقعیت که تلویزیون دولتی بلافاصله پس از بازداشت ضارب با او مصاحبه کرد، نشان می‌دهد که او «از سوی برخی از شاخه‌های وابسته به نظام ایران فرستاده شده است».

در اثر این حادثه، آذربایجان سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و کارکنان و خانواده‌هایشان را در واکنش به آنچه حمله تروریستی خواند، از ایران خارج کرد. علی‌اف روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرنگاران گفت: «عادی سازی روابط با ایران به تحقیقات شفافی بستگی دارد که مسئولین مربوطه را مورد بازخواست قرار دهد».

پلیس ایران مرد مسلح را بلافاصله پس از حمله 27 ژانویه بازداشت کرد و مقامات گفتند که تحقیقات اولیه نشان می دهد که او با انگیزه های شخصی عمل کرده است -توضیحی که مورد پذیرش آذربایجان قرار نگرفته است. حمله بی‌سابقه به سفارت در حالی رخ داد که تنش‌ها بین ایران و آذربایجان بر سر مسائلی از جمله روابط باکو با اسرائیل و درگیری این کشور با ارمنستان بر سر منطقه جدایی‌طلب قره باغ کوهستانی بالا گرفته است.