به گزارش اکوایران، اسرائیل ادعا کرده که با همکاری اوکراین تلاش‌نا برای خنثی کردن ایران را تعمیق بخشد.

بنا بر گزارش نشنال‌نیوز، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، در پایان اولین سفر یک مقام ارشد اسرائیلی به کی‌یف از زمان آغاز تهاجم روسیه در سال گذشته، گفت که اسرائیل و اوکراین توافق کرده‌اند تا همکاری‌های خود را در مبارزه مشترک علیه ایران افزایش دهند.

کوهن جزئیات کمی در مورد نوع این همکاری ارائه کرد، از جمله این‌که آیا اسرائیل به درخواست دیرینه اوکراین برای پیوستن به ایالات متحده و سایر متحدان غربی در ارائه تسلیحات به ارتش اوکراین پاسخ مثبت داده یا خیر.

اسرائیل، ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود می‌داند. ادعا می‌شود اسرائیل می‌تواند در ارائه اطلاعاتی به اوکراین در مورد محموله‌های تسلیحاتی و نحوه مقابله با تهدیدات هوایی کمک کند.

 کوهن پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به خبرنگاران گفت: «ما در مورد تعمیق همکاری با اوکراین در برابر تهدید ایران در عرصه بین المللی صحبت کردیم».

از زمان آغاز جنگ، اسرائیل بین کمک به اوکراین و پرهیز از اصطکاک با روسیه که دارای منافع استراتژیک منطقه ای با آن است،  دچار مخمصه بوده است. بر خلاف کشورهای غربی، اسرائیل تحریم‌ها علیه روسیه یا مقامات آن را اعمال نکرده و به اوکراین سلاح ارائه نکرده است.

 کوهن گفته که اسرائیل 200 میلیون دلار ضمانت وام برای ساخت بیمارستان‌ها در اوکراین ارائه می‌کند و تعهد اسرائیل برای ارائه یک سیستم پیشرفته هشدار دفاع هوایی به اوکراین را تکرار کرد. با این حال، او هیچ جزئیاتی در مورد زمان تحویل این سیستم ارائه نکرد و ضمن عدم اشاره به روسیه، به درخواست‌های اوکراین برای ارائه تسلیحات پاسخ علنی نداد. کوهن گفت: «اسرائیل همانطور که در گذشته گفته شد، قاطعانه در همبستگی با مردم اوکراین می ایستد و به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین متعهد می ماند».

سفر او کمی قبل از اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین و در زمانی انجام شد که کشورهای غربی به دنبال افزایش کمک به این کشور هستند. اسرائیل روابط کاری خوبی با هر دو کشور دارد و جمعیت زیادی از مهاجران روسی و اوکراینی در سرزمین‌های اشغالی حضور دارند.

اسرائیل همچنین به هماهنگی امنیتی با روسیه در سوریه، جایی که اسرائیل در دهه گذشته صدها حمله هوایی انجام داده، متکی است.