به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، شهردار تهران درباره ترافیک شدید تهران در روزهای برفی توضیحاتی داد، وزیر کشور از صدور کارت ملی برای ایرانیان خارج از کشور خبر داد و وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به خبرنگاران پاسخ‌های عجیبی دادند.

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع: وزارت دفاع در مجموع نسبت به کارهایی که تا کنون انجام داده رشد قابل توجهی در همه ابعاد داشته است. حدوداً ۳ برابر افزایش تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است و در بخش صادرات نیز حدود ۵ برابر افزایش داشته است. حرکت‌های ترسیمی در وزارت دفاع جهشی است و همه به نتیجه رسیده و شرایط بسیار ایده آلی در حوزه صنعت دفاعی داریم. نیروهای مسلح ما نیز با اقتدار از کشور محافظت می‌کنند و ما هم تا جایی که در توان داریم تلاش می‌کنیم نیروهای مسلح را در ابعاد مختلف پشتیبانی کنیم. به سایر جبهه‌هایی که کمک می‌کنند نیز تقویت می‌کنیم تا در بحث دفاع کمک کنند.

(در رابطه با شناسایی عوامل حادثه اصفهان): این اتفاقات ممکن است دائماً در کشورها صورت بگیرد. به هر حال دشمنان ما از روی ضعف خود هر کاری می‌کنند و نمی‌توانند پیشرفت‌ها را تحمل کنند. اقتدار در جمهوری اسلامی در نظام بین الملل به گونه‌ای است که آنها از سر ضعف و استیصال دست به کارهای اینچنینی می‌زنند که الحمدلله نتیجه‌ای نگرفتند. نسبت به شناسایی هم اقداماتی در حال انجام است که در صورت نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

مسمومیت‌ها، تحت تاثیر شایعات است!

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش: برای دوستان رسانه به عنوان یکی از ارکان تربیت، عرض می‌کنم که سلامت دانش آموزان برای بسیار اهمیت دارد. در مساله کرونا به گونه افراطی عمل شده و مدارس ما تعطیل بودند. یا در خوی با وجود اتمام پس لرزه‌ها، مدارس باز نشده بود. بررسی‌های ما در چندین جای قم و جلساتی که با استاندار داشتیم نشان داد که مدارس تحت تأثیر شایعات باز نشدند. البته دیروز استاندار قم گفتند مدارس باز شدند و این دلیل خوبی بود که بگوییم که بخش اعظمی از مشکلات قم ناشی از شایعات بوده است که مردم و دانش آموزان را دچار ترس کرده است. مشکلی برای بازگشایی مدارس نیست. دیروز در تعدادی از مدارس بو احساس شده و تعدادی دانش آموز به بیمارستان رفتند. تعدادی از این دانش آموزان بیماری زمینه‌ای دارند و مورد رسیدگی قرار می‌گیرند بعد گفته می‌شود یکی فلج شد یا مسائل دیگر. این موضوع بیشتر تحت تأثیر شایعات است و خواهش من این است رسانه‌ها کمک کنند اثر این شایعات منفی از بین برود و دانش آموزان به مدرسه روند و تحصیل کنندو دانش آموزان سه سال از تحصیل جا ماندند و حیف است.

برای ایرانیان خارج کشور کارت ملی صادر می‌کنیم

احمد وحیدی، وزیر کشور: (در رابطه با عفو محکومان و متهمان ناآرامی‌های اخیر): نگاه نظام همواره این بوده است که باید حداکثر تعامل و رأفت با مردم داشته باشیم. اینکه هرکسی دچار مشکل شده باشد بتواند مورد بخشش قرار گیرد حتماً مد نظر خواهد بود. کمیته‌های انضباطی دانشجویی برای خود سازوکار دارند، ولی نگاه دولت این است که کسانی که اشتباهی کرده و به این اشتباه خود مُقِر هستند، مورد بخشش قرار گیرند.

(در رابطه با بسته حمایتی دولت از ایرانیان خارج از کشور): برای ایرانیان خارج کشور که تقاضا داشته باشند، کارت ملی صادر می‌کنیم. این سازوکار راه افتاده است که آنها بدون نیاز به حضور در کشور، در خارج کشور کارت ملی خود را دریافت کنند.

(در رابطه با امکان بازگشت سلبریتی‌های ساکن خارج کشور): آغوش ملت و دولت برای کسانی که معترف به اشتباه خود هستند، همواره باز بوده و الان هم باز است و الان فرصت خوبی است. ما فرض را بر این می‌گذاریم که عده‌ای دچار هیجان شده و اقداماتی انجام داده‌اند که الان نادم هستند. این آمادگی برای پذیرش کسانی که ابراز ندامت کنند، وجود دارد.

تماس تصویری با تلفن همراه بدون نصب نرم‌افزار

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: در حال پیگیری هستیم تا ویدئو کال یا تماس تصویری روی بدون نصب نرم‌افزار از طریق تلفن همراه امکان‌پذیر باشد و به‌زودی فعال خواهد شد. ما از فعالیت منظومه‌های ماهواره‌ای در صورت پایبند بودن به قواعد کشورمان استقبال می‌کنیم. طبق قواعد بین‌الملل (ITU) هر اپراتوری که قصد ارائه سرویس به کشوری را دارد باید قوانین لندینگ رایت آن کشور را رعایت کند. ما قواعد سرزمینی خود را رسماً ابلاغ کردیم.

تعیین تکلیف دولت برای برگزاری تجمعات

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: (در رابطه با آخرین وضعیت لایحه اصل ۲۷ در مورد برگزاری تجمعات در کشور): این لایحه آماده شده است و مصوبه هیأت وزیران را هم دارد. وزارت کشور هم نظرات اصلاحی خود را داده است. ان‌شاءالله این نظرات را در لایحه اعمال می‌کنیم و به مجلس می‌فرستیم. بعد از این در مجلس و شورای نگهبان روند بررسی آن طی می‌شود، به هر حال هر کدام نظرات خود را دارند. مجلس هم خودش در این باره طرح دارد؛ البته تفاوت‌هایی با لایحه دولت دارد، در عین حال ما با موثران در مجلس هم صحبت کردیم امیدواریم بهترین نظر بین دولت و مجلس به دست آید.

دورخیز برای بازی‌های آسیایی

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان: دورخیز خوبی برای بازی‌های آسیایی در تابستان در حال انجام است که به کسب سهمیه‌های المپیک اقدام کردیم و اولین مورد آن به تیراندازی برمی‌گردد. به جد اهتمام داریم که پروژه‌های نیمه‌تمام خود را تمام کنیم. ما بالغ بر ۴ هزار پروژه نیمه تمام داریم. فکر می‌کنم اگر به افزایش سرانه ورزش کمک کنیم بهترین خدمت ما انجام شده است.

تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: (در رابطه با اخبار تخریب بافت تاریخی شیراز): با وجود شایعات و جوسازی‌های کسانی که بعضاً شناخته‌شده هستند و باید پاسخگوی تخریب‌های سال‌های گذشته باشند، هیچ‌گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است. هم‌اکنون به دعوت وزارت میراث فرهنگی حدود ۵۰ نفر از اهالی رسانه در حال بازدید از بافت تاریخی شیراز هستند. کار ما مرمت است نه تخریب؛ کار ما اصلاح تخریب‌های گذشته است. کار ما پاسخگو کردن کسانی است که در گذشته بافت‌های تاریخی را تخریب کردند. تلاش ما این است که مرمت و آماده سازی محیط‌ها به خصوص در خصوص محوطه‌ها، انجام شود. شورای عالی شهرسازی و معماری باید با توجه به قوانین و سیاست‌های ابلاغی وزارت میراث فرهنگی، برنامه‌ها و طرح‌های خود را اجرا کند تا ابنیه و بافت‌های تاریخی حفظ شود.

سفر وزیر بهداشت به قم

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: با توجه به برخی از مباحثی که پیرامون حوادثی در برخی از مدارس و دبیرستان‌های دخترانه استان قم که پیش از این در هیأت وزیران مطرح شده بود، امروز وزیر اطلاعات گزارش‌های اولیه‌ای را از بررسی‌های اولیه ارائه کردند. فرضیه‌هایی در بخش پزشکی مطرح بود که با ظرفیت‌های پزشکی قم در حال بررسی است. رئیس دانشکده علوم پزشکی استان قم متخصص حوزه سم‌شناسی هستند و عضو هیأت علمی در ارتباط با پزشکی در حال بررسی موضوع هستند. هیأت وزیران امروز وزیر بهداشت را عازم قم کردند تا به عنوان نماینده دولت موضوع را از نزدیک و با جزئیات بیشتری به صورت میدانی مورد بررسی قرار دهند. البته مطابق گزارش‌ها هیچکدام از دانش‌آموزان در بیمارستان بستری باقی نماندند و بویی که گفته می‌شود استنشاق شده اثر کوتاه‌مدت داشته و الحمدلله اثر ماندگاری نداشته است.

هرکس بگوید غافل گیر شدم، خیلی بی عرضه است

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: ما شاهد ۹ بار بارش برف در تهران بودیم؛ شهرداری از آذرماه و قبل تر از آن دستورالعمل‌های خود را برای شش ماه دوم اعلام کرد. وظایف هر کدام از بخش‌ها مشخص شد و این قصه‌ها که تعریف می‌کنند شهرداری غافل گیر شد اینگونه نیست، خودشان غافلگیر شدند. ما پذیرای انتقادهای درست هستیم. گره اولی که در برف اول اتفاق افتاد، در اتوبان صیاد و اتوبان امام علی (ع) بود. یک تصادفی رخ داد و انسداد همراه با بارش برف ایجاد شد. در برف دوم نیز اتوبان ارتش را مه گرفت. ما دیگر برای مه گرفتگی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. عملاً اتفاقی افتاد و سبب شد گره‌ای در اتوبان ارتش ایجاد شود. این پنجشنبه که شاهد بارش برف بودیم، خودم از صبح در منطقه ۵ بودم و حدود ۱۰ و نیم شب از این منطقه خارج شدم. شب قبل از آن نیز هماهنگی‌های جدی صورت گرفته بود. نکته حائز اهمیت این است که در روز پنج شنبه منطقه ۲ ما نیز درگیر شد. ترافیک در یادگار امام نیز به همین بخش بازمی‌گردد. در روز پنجشنبه اتوبان یادگار امام را ما در سه نوبت شن‌پاشی و نمک‌پاشی کردیم. سه نوبت نیز برف بارید. الان دیگر غافل گیری معنایی ندارد. هرکس بگوید غافلگیر شدم، خیلی بی‌عرضه است. قطعاً تمهیدات از قبل اندیشیده می‌شود. زمانی که هواشناسی بارش برف را اعلام می‌کند دیگر غافلگیری معنایی ندارد. این افراد که می‌گویند شهرداری غافلگیر شده می‌خواهند مسأله را از سر خود باز کنند، چراکه در دوران خودشان همین افراد بودند که غافلگیر شدند. ما یک نقشه عملیات داریم و ما برای هر مقطعی یک عملیات طراحی می‌کنیم. روز پنجشنبه برف سومی که در یادگار امام بارید در زمان پیک بود. در ساعت پیک به طور معمول یادگار امام ترافیک هست. در این اوج ترافیک بعد از ظهر برف بارید و ترافیک تشدید شد. ما شن پاشی انجام داده بودیم. ما در روز عادی در ساعت پیک در این اتوبان ترافیک داریم چه برسد برف ببارد و چه برسد که بوران نیز شود و چه برسد سرما نیز تشدید گردد. سرمای روز پنجشنبه از روز یکشنبه نیز بیشتر بود.

سفر به افغانستان برای پیگیری حق‌آبه هیرمند

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست: (درباره آخرین وضعیت اختصاص حق‌آبه هیرمند): بحث های دیپلماسی در این زمینه جریان دارد و ما درصدد هستیم دیداری با مجموعه حاکمیت افغانستان داشته باشیم. خود من می‌خواهم به افغانستان بروم . قبلا وزیر نیرو هم به این کشور رفته است. از سفیر خودمان در افغانستان خواسته‌ایم تا شرایط را برای حضور ما در این کشور فراهم کند تا گفت وگوها را ادامه دهیم. وزارت خارجه و استانداری سیستان و بلوچستان هم در حال فعالیت هستند تا افق‌های تازه‌ای گشوده شود. این بحث به نشست‌های متعد نیاز دارد. هیات حاکمه افغانستان استدلال‌هایی دارند که نه واقعی است نه علمی. اخیرا به نتایجی داریم می‌رسیم، ولی در اجرا هنوز اتفاقی نیفتاده است، ولی امیدوارم گفت‌وگوها به جای خوبی برسد. از طریق مجامع بین‌المللی هم نمی‌توان خیلی پیگیر بود چون هیات حاکمه مستقری در افغانستان نیست.

پاسخی عجیب درباره ذخایر اورانیوم ایران

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: (با اشاره به رونمایی‌هایی صورت گرفته از سوی این سازمان): در دهه فجر چند طرح را در سازمان انرژی اتمی رونمایی کردیم که نکته مهم و پیام مهمش این بود که جریان تحقیقات زنده و کامل است و به آن جهت‌گیری که داشتیم که این انرژی تاثیری در زندگی مردم داشته باشد، می پردازیم تا مردم از جایگاه فناوری هسته‌ای و اهمیت و نقش آن بیشتر آگاه شوند بویژه در شرایطی که همواره القا می‌شود که جمهوری اسلامی ایران اهداف خاصی را دنبال می‌کند. در این شرایط این مساله کمک می‌کند مردم خود ما این موضوعات را بیشتر درک کنند.

(در پاسخ به سوالی در خصوص ذخایر اورانیوم کشور): آنچه غنی‌سازی می‌کنیم برای اهداف تعریف شده‌ای است که در بخش صنعتی از آن استفاده می‌کنیم و طبق قانون راهبردی داریم این کار را انجام می‌دهیم.

(در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد میزان این ذخیره‌سازی): عدد و رقم به چه درد شما می‌خورد؟