به گزارش اکوایران ، نیکی هِیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر دولت ترامپ در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه برای رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، اعلام حضور کرد. او اولین جمهوری‌خواهی است که رئیس سابق خود، دونالد ترامپ را برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان به چالش می‌کشد.

به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، هِیلی 51ساله، به تفاوت سنی خود با رقیب جمهوری‌خواهش، دونالد ترامپ ۷۶ساله و رئیس‌جمهور جو بایدن ۸۱ساله اشاره کرد. البته با اینکه بایدن هنوز به طور رسمی نامزدی خود را اعلام نکرده است، انتظار می‌رود در هفته‌های آینده اقدام کند.

جمهوری‌خواهان در هفت انتخابات از هشت انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، آرای عمومی کمتری از دموکرات‌ها به دست آوردند. هیلی در ویدئویی که در حساب توییتر خود منتشر کرد گفت: این وضعیت باید تغییر کند.

20230214_164831

او خواستار به روی کار آمدن نسل جدیدی از رهبران شد و گفت که کارنامه بایدن افتضاح بوده و هسته قدرت سیاسی مستقر در واشنگتن‌دی‌سی بارها و بارها ما را ناامید کرده است.

یک روز قبل از شروع رسمی کمپینش در چارلستون، هیلی با اعلام نامزدی خود، خواستار سلامت و مسئولیت‌پذیری مالی دولت و حفظ امنیت مرزها شد.

هفته‌ها است که هیلی مشغول جمع‌آوری تیمی برای بررسی شرکت در رقابت‌ها بوده است.

او در حالی وارد رقابت‌ها می‌شود که در نظرسنجی‌ها از ترامپ و سایر رقبای احتمالی عقب‌تر است.

نظرسنجی روز سه‌شنبه «مورنینگ کنسلات» نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در دوره مقدماتی از ترامپ حمایت می‌کنند. در حالی که تنها ۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که هیلی انتخاب آن‌ها خواهد بود. ران دسنتس، فرماندار فلوریدا که انتظار می‌رود به زودی وارد رقابت‌ها شود، ۳۱ درصد از حمایت حزب جمهوری‌خواه را به خود اختصاص داده است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق نیز به قبلاً به احتمال کاندیداتوریش اشاره کرده بود، ۷ درصد رأی‌ها را در اختیار دارد.

لیز چِینی، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان جمهوری‌خواه ترامپ و نماینده سابق کنگره نیز مانند هِیلی، از سه درصد حمایت برخوردار است. هنوز هیچ‌کدام از این رقیبان احتمالی، اعلام نامزدی نکرده‌اند.