به گزارش اکوایران، به نقل از اقتصادنیوز، در حالی که مسکو تلاش می‌کند تا جریان جنگ عمدتاً شکست‌خورده‌اش در اوکراین را تغییر دهد، اوکراینی ها برای پایان دادن به اشغال‌گری کرملین آماده می شوند.

اما این‌که روسیه از کدام ناحیه به دنبال آغاز تهاجم جدیدش علیه اوکراین است هم‌چنان به صورت یک راز باقی مانده است. این مسئله‌ای است که کی‌یف را مجبور می‌کند تا نیروهای خود را در امتداد یک جبهه متنوع از بلاروس تا دریای سیاه آماده نگه دارد.

روزهای خطیر مصادف با اولین سالگرد تهاجم به اوکراین

به نوشته واشنگتن‌پست، از تالاب‌های باتلاقی شمالی گرفته تا درگیری‌های خیابانی خونین در شرق تا استپ‌های بی‌درخت جنوبی، هر منطقه‌ای چالش‌ها و فرصت‌های خاص خود را برای مهاجمان روسی و نیروهای مقاومت اوکراینی ارائه می دهد.

مقامات اوکراینی هشدار داده‌اند که روسیه احتمالا در عرض چند هفته و حتی چند روز آینده حمله بزرگ خود را آغاز کند، زیرا تقویم به اولین سالگرد تهاجم در 24 فوریه نزدیک می‌شود.

اکنون به نظر می رسد رقابتی بین نیروهای روسی در جریان است که قصد دارند خواسته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برآورده سازند و به زعم خود تا پیش از رسیدن سلاح‌های غربی جدید اضافی -که می‌تواند دوباره به اوکراینی ها کمک کند تا حمله روسیه را دفع کنند- قلمرو اوکراینی بیش‌تری را تصرف کنند.

ستاد کل اوکراین روز یک‌شنبه گفت که روس‌ها به آموزش بیش‌تر نیروی آتش خود در جبهه شرقی دونباس ادامه می‌دهند و نیروهای بیش‌تری را به نبرد برای شهرهای کلیدی لیمان و باخموت اعزام می‌کنند.

اهداف احتمالی حمله روسیه

به گفته سرلشکر کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، دم دست ترین مکان روسیه برای یک حمله جدید، چند ده مایلی در شمال دونباس، مرکز تاریخی روسی زبان- است. مسکو بخش اعظم نیروی خود را - که بودانوف تخمین می‌زند بیش از 326000 سرباز را شامل می‌شود - به بخش‌هایی از این منطقه گسیل کرده که روسیه از طریق مقامات نیابتی نزدیک به یک دهه آن را کنترل کرده است. بسیاری از این نیروها وارد نبرد شدید برای کنترل باخموت، شهری در مسیر رسیدن به هدف دیرینه پوتین برای فتح دونباس شده‌اند، که شامل مناطق دونتسک و لوهانسک اوکراین است.

WNDPST4W6SMERIAAR3BMP6MUFI

روس‌ها همچنین می‌توانند حملات خود را به سرزمین‌هایی که سال گذشته به طور غیرقانونی ادعا می‌کردند در مناطق جنوبی زاپوریژژیا و خرسون ضمیمه کرده‌اند، هدایت کنند -بخش‌هایی از آن به شکل‌گیری «پل زمینی» مورد علاقه پوتین بین سرزمین اصلی روسیه و کریمه کمک می‌کند، که روسیه در سال 2014 به آن حمله کرد و به‌طور غیرقانونی آن را ضمیمه کرد.

حتی  یک حمله بزرگ به منطقه غربی ریونه که به مسکو اجازه می‌دهد جلوی جریان سلاح‌های غربی که از لهستان وارد می‌شوند را بگیرد، سناریویی است که استراتژیست‌ها در حال بررسی آن هستند.

حالت دفاعی دلهره‌آور

فرماندهان اوکراینی همه جا را زیر نظر دارند و مشتاق به رمزگشایی از این هستند که آیا نشانه‌های از خروج بلاروس به سمت شمال یا در سراسر ساحل خرسون فریب‌آمیز هستند یا یک حمله واقعی که مستلزم انحراف سریع مدافعان از سایر نقاط جبهه است.

این یک حالت دفاعی دلهره‌آور است. اما 50 هفته جنگ - که در طی آن اوکراین تقریباً چهار برابر تعداد کل نیروهای رزمی خود را افزایش داده است - و میلیاردها سلاح اهدایی، این کشور را قادر ساخته است تا افق طولانی را پوشش دهد.

مایکولا بیلیسکوف، پژوهشگر موسسه ملی مطالعات استراتژیک کی‌یف‌، یک موسسه تحقیقاتی دولتی که به دفتر رئیس جمهور اوکراین در زمینه امنیت مشاوره می دهد، گفت: «اکنون مانند پایان فوریه 2022 نیست، زمانی که ما با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده و نیاز به تحمیل اولویت‌ها داشتیم». بیلیسکوف گفت: «با وجود 1 میلیون نفر که اکنون در نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین مشغول به خدمتند، روسیه نمی تواند به راحتی دریچه ای پیدا کند، حتی اگر به جایی حمله کند که اصلاً نیروهای اوکراینی وجود ندارد.»

اوکراین در حال آماده شدن برای دفاع در برابر حمله‌ای است که احتمال دارد در یکی از این مناطق رخ دهد:

شرق؛ اجرای فرمان پوتین با سیل انسانی

آغاز عملیات تهاجمی در بخشی یا بخش‌هایی از جبهه 280 مایلی دونباس به مسکو اجازه می‌دهد از نیروها، تجهیزات و زیرساخت‌هایی که در طی 9 سال جنگ در شرق اوکراین در این‌جا جمع‌آوری کرده، استفاده کند. تحلیل‌گران خاطرنشان می‌کنند که این اقدام حداکثر قدرت آتش را در حمایت از دستور پوتین برای فتح تمام دونباس تا پایان ماه مارس به همراه خواهد داشت.

7rIfFnRy2hS1

روسیه در آن‌جا عمیقاً جا گرفته و طرف استقرار خود را به منظره‌ای از موانع خاکی، سنگرهای عمیق و ردیف‌های متراکم ستون‌های هرمی ضد تانک معروف به «دندان‌های اژدها» تبدیل کرده است. این به نیروهای‌ش پناهگاهی در پوپاسنا و سایر روستاها می دهد و به آن‌ها اجازه می دهد به سمت غرب فشار بیاورند.

تا کنون در جنگ، پیشروی روسیه در میدان‌های نبرد شهری سخت و وحشتناک بوده است، به‌ویژه نبرد مداوم برای باخموت، که در آن هر بلوک با تلفات سنگین از هر دو طرف وارد شده است. اوکراینی‌ها می‌گویند که سرعت گلوله باران دشمن در اطراف شهر کند شده است، احتمالاً به دلیل کاهش ذخایر مهمات. در عوض، روس‌ها، به عنوان پیش‌‌پرده یک حمله بزرگ در منطقه، امواجی از جنگنجویان را می‌فرستند که عمدتاً توسط خودروهای زرهی محافظت نمی‌شوند. ایرینا ریباکووا، سخنگوی تیپ مکانیزه 93 در باخموت گفت: «ما مهمات کافی برای کشتن همه افرادی که آن‌ها می فرستند نداریم. به نظر می‌رسد که خمپاره و گلوله زیادی برای شلیک به ما باقی نمانده است، اما منابع انسانی نامحدودی دارند».

جنوب؛ عبور از مانع طبیعی

رودخانه مارپیچ دنیپر از مناطق جنوبی زاپروشیا و خرسون -که پوتین ادعا می‌کند آن‌ها را ضمیمه کرده- می‌گذرد و یک مانع طبیعی را تشکیل می‌دهد که در بسیاری از نقاط نیز اکنون خط مقدم است.

UTd9jYWF6jv7

برای ماه‌ها، نیروهای روسی شهر خرسون را اشغال کردند، اما در نوامبر با یک ضد حمله به عقب رانده شدند. روسیه قول داده که آن را پس بگیرد، اما باید با جوخه‌های نظارت پهپادی که عاشق دشت‌های ساحلی هموار هستند، مبارزه کند، جایی که سربازان دشمن اغلب به سختی حرکت می‌کنند.

نیروهای اوکراینی در شهرهای زاپوریژژیا مستقر نیستند. الکسی دمیتراشکیفسکی، سخنگوی نظامی مناطق دونتسک و زاپوریژژیا، گفت: «خط مقدم بیشتر از طریق مزارع می گذرد. این به ما کمک می کند. ما استحکامات زیادی در این زمینه ها ساخته ایم.»

حتی پس از عقب نشینی، روسیه به اندازه کافی بر زاپروشیا و خرسون برای حفظ پل زمینی به کریمه کنترل دارد. کرملین، با این حال، اصرار دارد که هر دو منطقه را «آزاد» خواهد کرد.

دمیتراشکیفسکی گفت که اوکراین تجمع نیروها را در این منطقه شناسایی کرده است، از جمله دو گروه تاکتیکی گردان جدید، اما این بسیار کم‌تر از آن چیزی است که در شمال جمع شده‌اند.

شمال؛ احتمال پایین

اگرچه طرح‌های اولیه پوتین بر چهار منطقه جنوب شرقی اوکراین متمرکز است، اما مسکو می‌تواند یکی از مهم‌ترین حرکت‌های آغازین تهاجم یک سال پیش خود را تکرار کند، زمانی که نیروهایی را از بلاروس به سمت شهر چرنیهیو و از روسیه به سمت شهر سومی به مرزها فرستاد. اوکراینی ها اصرار دارند که آماده اند جلوی روس ها را بگیرند.

w5KfKbgm4NZe

سرهنگ یوهنی سیلکین، رئیس ارتباطات راهبردی فرمانده نیروهای مشترک اوکراین، گفت: «در فوریه 2022، ما یک ارتش در زمان صلح بودیم. پس از یک سال، ما نیروهای جدید و تیپ های جدید داریم. ما کاملاً قادر به توقف حمله از جهت شمالی هستیم.»

منطقه حوضچه‌ها و تالاب‌ها به دلیل زمستانی معتدل و غیرمعمول، گل آلود شده است، درست مانند سال گذشته که برخی از ستون‌های روسی در نزدیکی کیف گرفتار شدند. برخی دیگر که سعی در محاصره سومی داشتند، توسط نیروهای دفاع سرزمینی متوقف شدند.

تحلیلگران نظامی اوکراین شمال را محتمل‌ترین مکان برای حمله نمی‌دانند و می گویند روسیه نیروهای قابل توجهی را در این منطقه جمع نکرده است. اما روسیه در روزهای اخیر سومی و چرنیهف را بمباران کرده و در پی تمرینات مشترک اخیر در بلاروس هواپیماهای خود را مستقر کرده است.

سیلکین گفت: «ما می دانیم که آنها هواپیماها و هلیکوپترها را در بلاروس جا گذاشته اند، اما نمی دانیم به چه منظوری. این رویکردهای شمالی همچنان برای روسیه دارای مزایایی است، در درجه اول فاصله کوتاهی با سرزمین مادری دارد. اوکراین این منطقه را با سنگرها، تله‌های تانک، موانع بتنی و سایر ابزارهای دفاعی محصور کرده است». سیلکین گفت: «ما تمام جاده‌ها و خطوط را محافظت کرده‌ایم». او گفت: «به این زودی ها با روسیه یا بلاروس دوست نمی شویم».