به گزارش اکوایران، فواد حسین، وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر و عراق در مصاحبه‌ای اختصاصی با المانیتور در واشنگتن گفت: ارتباط من با مقامات ایرانی و آمریکایی بر کسی پوشیده نیست.

حسین گفت: هر دو طرف به ما اعتماد دارند و این چیز خوبی است. تنش کمتر بین تهران و واشنگتن، به نفع عراق خواهد بود.

حسین به عنوان سرپرست هیئتی عراقی در واشنگتن به سر می‌برد. این هیئت که شامل علی العلق، سرپرست بانک مرکزی است، اولین کمیته عالی هماهنگی چارچوب توافقنامه استراتژیک ایالات متحده و عراق است. جای تعجب نیست که مسئله ایران نیز در دستور کار است.

روز جمعه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیش از دیدار وزیر امور خارجه عراق با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، با همتای عراقی خود تماس گرفت.

حسین و مالی در این دیدار درباره تماس امیرعبداللهیان و توقف مذاکرات بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفتگو کردند. حسین گفت: به گفتگوها ادامه خواهم داد. آمریکا و ایران آمریکا متحدان مهمی برای عراق‌اند. ما با ایران، منافع مشترک زیادی از جمله مرز، مذهب، فرهنگ، اقتصاد و تجارت داریم.

حسین هم‌چنین با مقامات آمریکایی در مورد پیچیدگی‌های به وجود آمده از تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران و روسیه گفتگو کرد. او هفته گذشته پیش از آمدن به واشنگتن با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در بغداد دیدار کرد. لاوروف از حسین درخواست کرد تا برای شرکت‌های روسی ترفندی بیابد. گازپروم و لوک‌اُویل حدود ۱۰ میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

حسین گفت: تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه و ایران، تنها برای عراق دغدغه نیست. تحریم‌ها بر تراکنش‌های بانکی و کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد. عراق می‌خواهد بدهی‌های خود به ایران و روسیه را بپردازد. اما ما هیچ اقدامی که به عراق و بانک‌های عراقی آسیب زند را انجام نخواهیم داد. به مقامات روسیه و ایران گفته‌ایم که باید با همکاری آمریکایی‌ها یک مسیر جایگزین پیدا کنیم.

حسین که پیش از این به عنوان وزیر دارایی خدمت می‌کرد، در مورد رویکرد اقتصادی این دیدار ابراز خوشنودی کرد. وی گفت: این اولین دیداری است که بر اقتصاد، توسعه و ادغام تمرکز دارد.

در جریان نشست کاخ سفید در ۲ فوریه، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده پ ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق تماس گرفته تا در مورد ابتکارات اقتصادی عراق و حمایت اردن از عراق از طریق پروژه‌های زیرساختی مشترک گفتگو کنند.

تاکنون وزیر خارجه عراق با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و والی آدیمو معاون، وزیر خزانه‌داری آمریکا و بسیاری دیگر از مقامات و رهبران تجاری آمریکا دیدار کرده است.

حسین گفت که در گفتگوها در مورد نیاز عراق به کاهش استفاده از گازهای خانگی و تنوع بخشیدن به منابع برق نیز صحبت شد.

حسین گفت: ما تفاهم زیادی در مورد نیاز به سرمایه‌گذاری در جذب گاز طبیعی داریم. البته نه فقط به دلائل اقلیمی و مزایای بهداشتی کنترل خروجی سوزاندن آن.

وی افزود: این مسئله یک بُعد استراتژیک نیز دارد. گاز می‌تواند منبع درآمدی برای عراق باشد. ما به این گاز اضافی برای سوخت نیروگاه‌های خود نیاز داریم که در حال حاضر به گاز ایران وابسته هستند. باید در این حوزه مستقل شویم. تولید گاز می‌تواند نقش ما را به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفت تکمیل کند.

عراق به دنبال تنوع بخشیدن به منبع واردات برق خود از جمله اردن، عربستان سعودی و کشورهای خلیج‌فارس است؛ اما پیشرفتش کندتر آن چیزی بود که انتظارش را داشت.

حسین گفت: از طول‌کشیدن این طرح راضی نیستم. این قراردادها را حدود سه سال پیش با خلیج‌فارس امضا کردیم. سر اصول توافق داشتیم. متخصصین ما همچنان مشغول بررسی قیمت هستند.

حسین اذعان کرد که در زمان حضورش در واشنگتن، با شرکت توتال بر سر قراردادی ۲۷ میلیارددلاری در حوزه انرژی گفتگو کرده است.

او گفت: مذاکرات با شرکت توتال‌انرژی در پاریس به نتیجه نرسید؛ اما مسیر مذاکرات بیشتر همچنان باز است. این موضوع در دیدارهای واشنگتن نیز مطرح شد.

او افزود: در حال حاضر، سیستمی بین بانک مرکزی عراق و خزانه‌داری آمریکا وجود دارد. این یک سازوکار جدید است و طرف‌های عراقی در آشناشدن با آن هستند.