به گزارش اکوایران، «انهدام نیمی از تانک‌های سنگین کرملین در جنگ اوکراین»، «کشف اسناد محرمانه جدید در خانه شخصی مایک پنس»، «ششمین هفته اعتراضی علیه نتانیاهو»، «ایران محور گفتگوهای هیات آمریکایی» و «رد مداخله نظامی ایران در قفقاز» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

انهدام نیمی از تانک‌های سنگین کرملین در جنگ اوکراین 

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده اعلام کرد که در یک سال گذشته از زمان آغاز تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، احتمالا نیمی از تانک‌های جنگی روسیه توسط نیروهای اوکراینی منهدم یا به تصرف درآمده است.

سِلِست والاندِر، دستیار وزیر دفاع در امور امنیت بین‌الملل در جریان جلسه مجازی اندیشکده «امنیت جدید آمریکا» عنوان کرد «روسیه احتمالاً نیمی از دخایر اصلی تانک‌های جنگی خود را، در نبرد و همچنین تصرف آن‌ها از سوی اوکراین از دست داده است». والاندر در حالی این تخمین را مطرح کرد که آمار دقیقی از شمار این تانک‌ها ارائه نداد.

کشف اسناد محرمانه جدید در خانه شخصی مایک پنس

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اعلام کرد، در تفتیش خانه شخصی مایک پنس‌، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اسناد دولتی پیدا کرده است. مایک پنس به هنگام این تفتیش در خانه‌اش در ایندیانا حضور نداشت و به جای او یکی از وکلایش آن‌جا بود.

تفتیش خانه این عضو حزب جمهوری‌خواه آمریکا غیرمنتظره نیست. پیش از این وزارت دادگستری و وکلا اطمینان خاطر داده بودند که پنس با این کار موافقت کرده و با آن همکاری کامل می‌کند.  عملیات جست‌وجو در خانه پنس تا پنج ساعت به طول انجامیده و طی این عملیات اسنادی با مهر محرمانه و شش برگه دیگر که مهر محرمانه نداشت پیدا شد. یکی از وکلای پنس می‌گوید، در این خانه در ماه ژانویه نیز "تعداد کمی" سند که حاوی اطلاعات محرمانه بوده پیدا شده است.

ششمین هفته اعتراضی علیه نتانیاهو

بیش از ۱۱۵ هزار معترض اسرائیلی در شهرهای مختلف علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تظاهرات کردند. تظاهرات هفتگی علیه نتانیاهو که شنبه شب هر هفته برگزار می‌شود برای ششمین هفته متوالی در شهرهای تل‌آویو، حیفا و «بئر السبع» در جنوب اراضی اشغالی برگزار شد.

همزمان با حضور اسرائیلی‌ها در خیابان‌ها، پلیس این رژیم نیز برخی از میادین و خیابان‌های اصلی را مسدود کرد. معترضان اسرائیلی در این تظاهرات خواستار کناره گیری بنیامین نتانیاهو به دلیل متهم بودنش به فساد در چند پرونده شدند. معترضان همچنین شعارهایی را علیه طرح اصلاحات قضایی مطرح شده توسط کابینه نتانیاهو سر دادند.

ایران محور گفتگوهای هیات آمریکایی

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به همراه یک هیئت عالی‌رتبه آمریکایی برای حضور در جلسات کارگروه شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده در روزهای ۲۴ تا ۲۷ بهمن راهی ریاض، پایتخت عربستان، سعودی خواهد شد.به گزارش وزارت خارجه آمریکا، این هیئت با نمایندگان دولت‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین دبیرخانه این شورا دیدار و در خصوص مسائلی از جمله «دفاع یکپارچه هوایی و موشکی و امنیت دریایی، ایران و همچنین مبارزه با تروریسم» مذاکره می‌کند.

طبق این گزارش علاوه بر رابرت مالی، مقامات دیگری از جمله کریستوفر لندبرگ، سرپرست مبارزه با تروریسم و نماینده ویژه ایالات متحده در ائتلاف جهانی برای شکست داعش، دانیل بنایم، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور عربستان و دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه نیز در این هیئت حضور خواهند داشت.وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که این نشست‌ها بیانگر تعهد مشترک ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه‌ای از طریق همکاری در طیفی از موضوعات است.

رد مداخله نظامی ایران در قفقاز

سفیر جمهوری اسلامی در ارمنستان، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره شایعات منتشر شده در یکی از رسانه‌های منطقه درباره برنامه مشترک ایران و ارمنستان برای دخالت نظامی در موضوع کریدور لاچین اظهار داشت: اطلاع دارید که وزارت دفاع ارمنستان هم این شایعه را تکذیب کرده است. ایران هرگز نخواسته و نمی‌خواهد که در منطقه تنش ایجاد کند. توصیه ما به رسانه‌های عمومی این است که از درج تیتر و اخبار غیرواقعی که می‌تواند مشکل ایجاد کند، خودداری کنند. او افزود: ایران و ارمنستان در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری دارند، ایران مسائل منطقه را به دقت تحت نظر دارد ولی چنین شایعه‌ای با واقعیت نسبتی ندارد. رهبری هوشمند ایران، تحت تأثیر چنین ادعاهایی قرار نمی‌گیرد و تحت تأثیر احساسات عمل نمی‌کند.

او هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره حضور رژیم اسرائیل در تحولات منطقه افزود: حضور اسراییل در هر نقطه‌ای موجب بی‌ثباتی و ناامنی می‌شود، عدم هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به این واقعیت، می‌تواند سبب برور خطر برای منطقه بشود.