به گزارش اکوایران، در حالی که لوئیز لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل، در حال برنامه‌ریزی برای سفر به واشنگتن برای دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است، این کشور از خواسته آمریکا پیروی کرد و درخواست ایران را برای پهلوگیری دو کشتی جنگی خود در ریودوژانیرو رد کرد.

بنابر گزارش رویترز، این تصمیم نشان از قصد برزیل برقراری روابط نزدیکتر با دولت بایدن دارد، پس از این که روابط آمریکا و برزیل در زمان ژایر بولسونارو، سلف راست تندرو لولا به شدت تضعیف شده بود. این اقدام در حالی است که لولا از گذشته با تحریم‌های آمریکا علیه تهران مخالف و به دنبال یک سیاست خارجی بی‌طرف بود.

بر اساس پستی در روزنامه رسمی دولت، برزیل در 13 ژانویه به کشتی‌های مکران و دنا متعلق به ایران اجازه داده بود در روزهای 23 تا 30 ژانویه در بندر ریو پهلوگیری کنند.

وزارت خارجه برزیل گفت که این پنجره زمانی حالا گذشته است و کشتی‌ها اکنون مجاز به پهلوگیری بین 26 فوریه تا 3 مارس هستند.

یک مقام آمریکایی با مطلع از وضعیت گفت که چشم‌انداز حضور کشتی‌های جنگی ایران در ریو پیش از دیدار لولا با بایدن در روز جمعه «چیز ناخوشایندی بود که ما می‌خواستیم از آن اجتناب کنیم. این خبر خوبی است که این تاریخ‌ها دیگر با هم همزمان نیستند.»

یک منبع نظامی برزیلی تایید کرد که دولت فدرال برزیل تاریخ این مجوز را تغییر داده و مانع از پهلوگیری کشتی‌های ایرانی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه برزیل گفت که این یک "فرض اشتباه" است که بگوییم واشنگتن برزیل را تحت فشار قرار داده است.

سخنگو گفت: «کشتی‌هایی که قرار بود بین 23 تا 30 ژانویه به ریو برسند نیامدند. این هیچ ارتباطی به ما نداشت و سپس این برنامه به 26 فوریه تا 3 مارس موکول شد و هیچ ربطی به آمریکا نداشت.»

وزارت امور خارجه آمریکا بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

در دوران ریاست جمهوری قبلی لولا دیپلماسی با ایران یکی از نکات برجسته تلاش‌های او برای تقویت جایگاه بین المللی برزیل بود.

در سال 2010، لولا به دنبال میانجیگری برای توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا، به تهران سفر کرد تا با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت ایران دیدار کند.

لولا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناراضی بود و از جانب‌گیری در جنگ روسیه و اوکراین خودداری کرد و گفت برزیل بی‌طرف است و خواهان گفتگو برای رسیدن به صلح است.