به گزارش اکوایران، رسانه‌های دولتی کره شمالی روز پنجشنبه گزارش دادند که این کشور اتمی، در یک رژه شبانه، قدرت موشکی خود را به نمایش گذاشته و موشک‌های قاره‌پیمای بیشتری نسبت به گذشته به معرض دید گذاشت و از موشک جدید سوخت جامد رونمایی کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کره شمالی با وجود قطعنامه‌ها و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، برنامه موشک بالستیک خود را پیش برده و سال گذشته ده‌ها موشک پیشرفته را آزمایش کرد.

نمایش شبانه

لیف‌اریک ایزلی، استاد دانشگاه اِوها در سئول گفت: پیونگ‌یانگ آن‌طوری که می‌خواهد پیام خود را به جهان ارسال کرده و توانایی بازدارندگیش را نشان می‌دهد، که احتمالاً به شکل آزمایش موشک سوخت جامد و یک انفجار هسته‌ای کوچک خواهد بود.

تصاویر منتشر شده توسط رسانه دولتی کره از رژه چهارشنبه‌شب، ۱۱ موشک بالستیک هواسانگ ۱۷ را نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیمای این کشور است. گمان می‌رود که این سلاح با کلاهک هسته‌ای می‌تواند هر نقطه از جهان را هدف قرار دهد.

آنکیت پَندا از بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی مستقر در ایالات متحده در توییتر اعلام کرد ۱۱ موشک می‌تواند برای غلبه بر دفاع موشکی آمریکا کافی باشد. او در توییتی گفت: این تعداد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در مجموع بیشتر از آن چیزی است که در رژه‌های قبلی دیده‌ایم.

هواسانگ ۱۷ اولین بار در سال گذشته آزمایش شد. همچنین برخی از تحلیلگران گفتند که نمونه اولیه یا ماکت یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید با سوخت جامد نیز رؤیت شود.

ساخت موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد مدت‌ها برای کره شمالی تلقی یک هدف کلیدی بود؛ چرا که شناسایی و انهدام موشک‌های هسته‌ای را دشوارتر می‌کند.

به گزارش تلویزیون حکومتی کره شمالی، این رژه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس ارتش در پیونگ‌یانگ برگزار شد. کیم جونگ اون به همراه دخترش که رهبر آینده احتمالی است، در این مراسم شرکت کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی از کره شمالی به دلیل برگزاری این مراسم در زمانی که با بحران غذایی وخیم و مشکلات اقتصادی مواجه است، انتقاد کرد.

لیم سو سوک، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در نشستی گفت: ما از کره شمالی می‌خواهیم که فوراً توسعه غیرقانونی سلاح اتمی و موشکی و را متوقف کرده و فوراً به مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بازگردد.

کره شمالی گفته است که برنامه موشکی و توسعه تسلیحات هسته‌ای آن تحت حق حاکمیت و برای دفاع از خود بوده و به دلیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده و متحدانش ضروری است.

موشک سوخت جامد

دیو اشمرلر، محقق مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین گفت که در ماه دسامبر، کره شمالی اولین آزمایش ثابت زمینی موتور موشک سوخت جامد بزرگ را در ایستگاه پرتاب ماهواره‌ای سوهاه انجام داد؛ اما در آن زمان مشخص نشد که آیا این فقط برای برنامه موشک‌های بالستیک زیردریایی‌ها بود یا خیر. 

وی افزود که با این حال، کره شمالی زیردریایی موشکی جدید خود را راه نینداخت؛ بنابراین تسلیحاتی که در رژه بود، نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ به دنبال یک سیستم زمین‌محور و پیچیده موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است. اشمرلر گفت: نکته کلی این است که ما باید منتظر آزمایش یک موشک سوخت جامد زمینی بزرگ توسط کره شمالی باشیم.

بیشتر موشک‌های بالستیک این کشور از سوخت مایع استفاده کرده که مستلزم آن است که در محل پرتاب خود با پیشران بارگیری شوند که فرآیندی زمان‌بر خواهد بود. مشخص نیست که موشک جدید چقدر به مرحله آزمایش نزدیک نشده است. گاهی اوقات کره شمالی در رژه‌ها ماکت نیز به نمایش گذاشته است.