به گزارش اکوایران، برخی منابع آگاه مدعی شده‌اند  که کشورهای گروه هفت (متشکل از هفت کشور صنعتی) در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت‌هایی در چین، ایران و کره شمالی هستند. آن‌ها مدعیند که این شرکت‌ها در ارائه قطعات و فناوری‌های نظامی با روسیه همکاری دارند.

این منابع گفتند که هدف گروه هفت، اعمال تحریم‌های جدیدی در آستانه سالگرد حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه است.

یکی از این منابع گفته که هنوز گفتگوها ادامه داشته و اقدامات هر کشور ممکن است با بقیه متفاوت باشد. لیست شرکت‌های تحریمی هم همچنین در دست بررسی است.

بیزینس تایمز گزارش داد که سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

هدف این تحریم‌ها ایجاد اختلال در تأمین مواد و فناوری‌های نظامی توسط کشورهای ثالث به روسیه است که پس از شروع جنگ اوکراین، در تحریم‌ها علیه مسکو مشارکت نکردند. منابع می‌گویند که این نگرانی وجود دارد که این شرکت‌ها ممکن است در دورزدن تحریم‌ها به روسیه کمک کنند.

ایالات متحده قبلاً با چین در مورد تأمین تجهیزات غیرکشنده به روسیه ابراز نگرانی کرده است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه قصد داشت این موضوع را در سفرش به پکن پیگیری کند. سفری که پس از مشاهده بالون جاسوسی چینی بر فراز ایالات متحده به تعویق افتاد.

چین قبلاً نیز به ادعاهای کمک برخی شرکت‌های دولتی چینی به جنگ روسیه در اوکراین پاسخ داده و گفته بود که اگر آمریکا می‌خواهد درگیری پایان یابد، باید ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کند. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در اواخر ژانویه گفت: چین هرگز هیزم به آتش جنگ نمی‌ریزد، چه برسد به بهره‌برداری و کسب سود.

دولت چین در این ماه پس از بازدید ژائوسو، معاون وزیر امور خارجه از روسیه گفت که همکاری استراتژیک پکن با مسکو شتاب زیادی داشته و به رشد خود ادامه خواهد داد.

چین از زمان آغاز جنگ بارها بر حق خود برای حفظ روابط جاری با روسیه تأکید کرده است. در ماه مارس، ژانگ هانهویی، سفیر این کشور آسیایی در مسکو به ده‌ها تن از مدیران تجاری در روسیه گفت که وقت خود را تلف نکرده و خلأ در بازار روسیه را پر کنند.

سپس در روز دوشنبه ۶ فوریه، لو شای، سفیر چین در پاریس در پاسخ به سؤال یک خبرنگار فرانسوی در مورد فروش قطعات یدکی به روسیه توسط شرکت‌های چینی که می‌توان از آنها در جنگ استفاده کرد، گفت: اما قطعات که سلاح نیستند، هستند؟ لو همچنین تأکید کرد که چین به روسیه سلاح نمی‌دهد.

متحدان اوکراین قبلاً نیز شرکت‌های ایرانی به اتهام ارسال پهپاد به روسیه تحریم کرده‌اند [اتهامی که تهران و مسکو منکر آنه هستن]. اکنون آن‌ها به دنبال گسترش این تدابیر هستند. متحدان همچنین از کره شمالی به دلیل تهیه مهمات برای مسکو انتقاد کرده‌اند. هم ایران و هم کره شمالی اتهام کمک به روسیه در جنگ را رد کرده‌اند. برخی از کشورهای گروه هفت بر این باورند که شرکت‌های چینی در حال فروش قطعات تکنولوژیکی مانند ریزتراشه‌ها به روسیه هستند.

همچنین تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع هرگونه خلأ احتمالی در ساختار تحریم‌ها که ممکن است روسیه از آنها استفاده کند، در جریان است؛ زیرا برخی از تجهیزاتی که ممکن است در جنگ به مسکو کمک کند، از کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه و هند می‌گذرد.