به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر اسبق پاکستان، پس از سال‌ها زندگی در تبعید در دبی درگذشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پرویز مشرف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، پس از سال ها تبعید خودخواسته، روز یک‌شنبه در پی یک بیماری طولانی مدت در بیمارستانی در دبی درگذشت.

ارتش پاکستان و کنسول‌گری این کشور در امارات متحده عربی از مرگ این فرمانده سابق ارتش 79 ساله خبر دادند. اودر سال 2008 از قدرت کنار گذاشته شد.

شازیه سراج، سخن‌گوی کنسول‌گری پاکستان در دبی و سفارت پاکستان در ابوظبی به رویترز گفت: «می‌توانم تایید کنم که او صبح امروز درگذشت». روابط عمومی ارتش پاکستان هم اعلام کرد که فرماندهان ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی پاکستان درگذشت وی را تسلیت گفتند. رئیس جمهور عارف علوی هم در بیانیه‌ای در گذشت او را تسلیت گفت. شبکه تلویزیونی محلی Geo News گزارش داد که یک پرواز ویژه روز دوشنبه به دبی خواهد رفت تا جسد مشرف را برای خاکسپاری به پاکستان بازگرداند.

ژنرال چهار ستاره سابق، که در سال 1999 با کودتای بدون خونریزی قدرت را به دست گرفت، بر رشد سریع اقتصادی نظارت داشت و تلاش کرد ارزش‌های اجتماعی لیبرال را در این کشور مسلمان محافظه‌کار حاکم کند. مشرف سال‌ها از حمایت قوی برخوردار بود، و ستیزه‌جویان و القاعده و سایر جهادی‌ها حداقل سه بار سعی کردند او را بکشند. اما در نهایت اتکای شدید او به ارتش برای سرکوب مخالفان و همچنین حمایت مستمر از ایالات متحده در مبارزه با القاعده و طالبان افغانستان در نهایت منجر به سقوط او شد.

مشرف که حتی در شرایطی که در پاکستان با یک پرونده خیانت روبه‌رو بود، مجاز به خروج از کشور برای درمان پزشکی بود، آخرین بار در سال 2016 به دبی پرواز کرد.