به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدیویی شبانگاهی خود با ناراحتی  گفت که نبرد خط مقدم در شرق اوکراین سخت‌تر شده است؛ چرا که نیروهای روسیه در آستانه اولین سالگرد حمله به اوکراین تلاش می‌کنند دستاوردی در جنگ کسب کنند.

روسیه که مصمم است قبل از رسیدن محموله جدید تانک‌ها و ماشین‌های زرهی غربی به اوکراین، در نبرد جلو بیفتد، با استفاده از فرصت پیش‌آمده در میدان نبرد، به سمت شمال و جنوب شهر اوکراینی باخموت در دونتسک در حال پیشروی است.

پیشروی در جبهه شرقی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اوکراین در روز چهارشنبه گزارش داد که باخموت و ۱۰ شهر و روستای اطراف آن زیر آتش روسیه هستند. باخموت ماه‌ها است که زیر بمباران مکرر روسیه قرار دارد. ارتش افزود که شهرهای آودیئیفکا و مارئینکا و سایر مناطق مجاور نیز مورد حمله قرار گرفتند.

_russia_ukraine_war_83231-a6071-1675235221

به گفته پلیس، روز چهارشنبه یک موشک روسی در شهر کراماتورسک، در حدود ۵۵ کیلومتری شمال غرب باخموت یک آپارتمان را تخریب و به هفت‌تای دیگر آسیب زده است. این حمله حداقل ۳ کشته و ۲۰ زخمی برجای داشت.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: شرایط سخت‌تر شده و عملیات‌های تهاجمی اشغال‌گران در جبهه شرقی کشورمان قطعاً شدت یافته است. او افزود: دشمن تلاش می‌کند تا حداقل دستاوردی کسب کرده تا در آستانه سالگرد شروع جنگ نشان دهد که روسیه شانس پیروزی دارد.

ادامه کمپین ضدفساد

با ادامه‌ی دستگیری‌ها توسط مراجع ذی‌ربط، در آستانه بازدید دوازده مقام ارشد اتحادیه اروپا،  زلنسکی متعهد شده که اقدامات ضدفساد بیشتری انجام شود که نشان‌دهنده عزم اوکراین برای جلب اعتماد جهت دریافت میلیاردها دلار کمک از غربی‌ها است.

اوکراین این ملاقات را در مسیر پیوستن به بلوک غرب که ممکن است سال‌ها طول بکشد، مهم می‌داند.

پیش از این نیز مقامات امنیتی، خانه ایهور کولومویسکی، تاجر و یکی از متحدان سابق زلنسکی را بازرسی کردند. این بازرسی طبق گزارش رسانه‌ها بخشی از تحقیقات جرائم مالی است.

اصابت موشک به کراماتورسک و کشتار غیرنظامیان

پلیس اوکراین گفته که یک موشک روسی تاکتیکی اسکندر - کِی (Iskander-K) در ساعت ۹:۴۵ دقیقه شب به کراماتورسک اصابت کرد. پلیس در پستی فیس‌بوکی گفت: حداقل هشت آپارتمان آسیب دیده که یکی از آن‌ها به طور کامل تخریب شده است. احتمالاً هنوز برخی زیر آوار هستند.

20230202_133508

پیش از این حداقل ۴۴ نفر غیرنظامی در ماه ژانویه بر اثر اصابت موشک روسیه به آپارتمانی در شهر دنپیرو کشته شده‌اند. در آوریل ۲۰۲۲ نیز اوکراین اعلام کرد ۵۷ نفر با اصابت موشک روسی به ایستگاه قطار در کراماتورسک کشته شدند. روسیه با تکذیب هدف قراردادن غیرنظامیان گفت که این موشک‌ها اوکراینی بودند.

یکی از فرماندهان سابق گروه مزدور واگنر روسیه که ماه ژانویه به نروژ گریخت به رویترز گفت که می‌خواهد به خاطر جنگیدن علیه اوکراین عذرخواهی کرده و در حال همکاری برای اجرای عدالت علیه عاملان این جنایت‌ها است. آندری مدودف ۲۶ساله گفت: اول از همه، می‌خواهم دوباره و مکرراً عذرخواهی کنم.اوکراین و متحدان غربی‌اش نیروهای روسیه را به جنایات جنگی متهم کرده‌اند. اتهامی که روسیه آن را رد می‌کند. گروه واگنر هم‌اکنون در نبرد فرسایشی دنتسک گیر افتاده است. 

انتخاب دشوارترین سناریو

دونتسک و لوهانسک که در ماه سپتامبر و در پی یک همه‌پرسی نمایشی به کشور روسیه ضمیمه شدند، منطقه صنعتی دونباس اوکراین را تشکیل می‌دهند. بعد از ناکامی روسیه در پیشروی به سوی کیف، دونباس هدف کرملین قرار گرفت.

20230202_133510

اوله ژدانوف، تحلیل‌گر نظامی اوکراین گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای اوکراینی حملاتی علیه چندین مرکز دونتسک از جمله باخموت، کرسنا هورا و بلاهوداتنه را دفع کردند. نیروهای روسیه اعلام کردند که بلاهوداتنه در شمال باخموت را تصرف کردند.

یوهان دیکی، تحلیل‌گر نظامی اوکراین گفت که روس‌ها به سمت جنوب باخموت با استفاده از برتری تعداد نفرات فشار آورده و تلاش می‌کنند تا خط تأمین پشتیبانی آن را قطع کرده و نیروهای اوکراینی را بیرون کنند.

دیکی در مصاحبه با شبکه اسپرسو گفت: این دشوارترین سناریو است. دشمن از تنها منبعی که به وفور در اختیار دارد، یعنی نفراتش، استفاده می‌کند.

آماده برای دور جدیدی از حملات

روسیه و اوکراین هر دو در حال آماده‌سازی حملات جدیدی هستند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین گفت که ممکن است روسیه در تاریخ نمادین ۲۴ فوریه، پیشروی و فشار خود را آغاز کند.

رزنیکوف در دیدار روز سه‌شنبه در فرانسه گفت: ما به شرکای خود می‌گوییم که باید برای این اتفاق به سرعت آماده شد؛ به همین دلیل به سلاح نیاز داریم.

_128493208_gettyimages-1457894411

اوکراین موفق شده که از غرب، قول تأمین تسلیحات جدید و پیشرفته را بگیرد. آخرین محموله مورد انتظار این هفته شامل موشک‌های آمریکایی خواهد بود که برد آتش اوکراین را دوبرابر می‌کند. کرملین اعلام کرد که ارسال موشک‌های دوربرد آمریکایی، درگیری‌ها را تشدید کرده، اما مسیر جنگ را تغییر نخواهد داد.

ولادیمیر پوتین در سال گذشته نیروهایش را برای یک عملیات نظامی ویژه به منظور «نظامی‌زدایی» اوکراین، به این کشور فرستاد. اما حالا این‌گونه جلوه می‌دهد که گویی در مقابل تهاجم غرب دفاع می‌کند. اوکراین و غرب، روسیه را به شروع یک جنگ غیرقانونی برای گسترش قلمرو متهم می‌کنند.