به گزارش اکوایران، روز یکشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده برای دیداری رسمی به سرزمین‌های اشغالی رفت. سفر او با بالا گرفتن خشونت‌های مرگبار بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها همزمان شد. اما موضوع اصلی دیدار بلینکن، نه سیاست‌های داخلی و محلی اسرائیل، بلکه تهدید ایران بود.

در قدس چه خبر است؟

به نوشته رکسانه فرمانفرمایان، تحلیل‌گر مسائل ایران در پایگاه تحلیلی رسپانسیل‌استیت‌کرفت، اگرچه از زمان روی کار آمدن کابینه جدید در اسرائیل، بلینکن بالاترین مقام آمریکایی بود که در قدس حاضر شده، اما سفر او بعد از دیدار دو مقام مهم آمریکایی در هفته قبل اتفاق افتاد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، اولین مقام ارشد دولت بایدن بود که از زمان شروع به کار کابینه تازه نتانیاهو به اسرائیل رفت. نفر بعدی، ویلیام بِرنز، مدیر سی‌آی‌ای بود که ۲۴ ساعت بعد از سالیوان به آنجا رفت. علت حضور همزمان این شخصیت‌های مهم در قدس چیست؟

بلینکن تنها چند ساعت بعد از انفجار مجتمع دفاعی در استان اصفهان، به مقصد رسید. مقامات آمریکایی گفته‌اند که این حمله کار اسرائیل بود. در عین حال، یک مجتمع پتروشیمی در استان آذربایجان دچار حریق شد که دولت جمهوری اسلامی ارتباط آن با حمله خارجی را تکذیب کردند.

در این راستا نباید توییت صبح یکشنبه میخایلو پولودیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی را از قلم انداخت که نوشت: شبی پر انفجار در ایران. (اوکراین) به شما هشدار داد. وزارت امور خارجه ایران نیز به سرعت کاردار اوکراین را احضار کرد تا نقش اوکراین در حمله را روشن کند.

در حال حاضر، چندین استراتژی پیچیده در جریان بوده که هدف‌های سیاست خارجی مختلفی را در یک صفحه بازی را به یکدیگر متصل کرده است. بازیکن‌های زیادی در هر استراتژی وجود دارند که آمریکا و روسیه مهره‌های اصلی بوده و سایرین تنها مهره سرباز هستند.

بازی اول: پیمان ابراهیم و شانسی که سقوط کرد

استراتژی اول شامل اسرائیل، ایران، فلسطینی‌ها، آمریکا و عربستان است. دیدار بلینکن و نتانیاهو، بعد از بزرگ‌ترین رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل در تاریخ، نمایش مهمی از حمایت دولت بایدن از اسرائیل بود. این رزمایش نظامی جهت آمادگی برای حمله احتمالی به ایران طراحی شده بود. واشنگتن و اسرائیل نسبت به تهدید ایران کاملاً با هم هم‌نظرند، اما در مورد اقدامات مهارکننده آن توافق ندارند.

واشنگتن با توسعه پیمان ابراهیم که در چهار سال گذشته، باعث دوستانه‌تر شدن روابط اسرائیل و چند کشور خلیج فارس شد، امید دارد فشار بیشتری به ایران وارد کند. پس به دنبال این است که عربستان را نیز وارد این توافق کند؛ اما تا زمانی که اسرائیل با فلسطینی‌ها صلح نکند، سعودی‌ها راضی نمی‌شوند.

بنابراین، برای دیدار بلینکن، افزایش خشونت‌ها بین فلسطینی‌ها و اسرائیل در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد. بلینکن که لبخندزنان در کنفرانس خبری در کنار نتانیاهو ایستاده بود در مورد «راه‌حل [به اصطلاح] دو کشوری» صحبت کرد. نتانیاهو نیز به زعم خود از راه‌حلی قابل‌اجرا سخن گفت. قطعاً ریاض متوجه تفاوت در لحن آن دو شد. پس هرگونه شانس پیوستن عربستان به پیمان ابراهیم و اتحاد با اسرائیل از دست رفت.

این به آن معنا است که برنامه آمریکا برای یک پیمان بزرگ خاورمیانه‌ای علیه ایران در این بازی مار و پله، توسط مار نیش خورده به خانه‌های پایین‌تر رفت. البته تا زمان دیدار نتانیاهو از واشنگتن بایستی صبر کرده و دید که آیا این برنامه می‌تواند با نردبان به خانه‌های بالایی برسد؟

بازی دو: ماجرای اوکراین

استراتژی دوم شامل اسرائیل، آمریکا، روسیه، ایران، اوکراین و سوریه است. خواست و سرعت عمل مقامات آمریکایی برای افشای نقش اسرائیل در انفجار اصفهان به یک توافق احتمالی بین سالیوان و نتانیاهو اشاره دارد. توافقی که حاکی از جنگ پنهان تهران و اسرائیل بوده که از سال‌های گذشته در جریان است. بعد از وقفه دولت لاپید، با بازگشت نتانیاهو به نخست‌وزیری، اسرائیل از نردبان به خانه‌های بالایی رفت.

اوکراین در کجای این قضیه قرار دارد؟ یکی از سیاست‌های بایدن، فشار به اسرائیل برای حمایت از اوکراین بود. اما اسرائیل به دلایلی، تمایلی به این کار ندارد. اسرائیل با روسیه توافقی دارد که برای نقشه و بازی نتانیاهو برای مواجهه با ایران حیاتی است. مسکو از حملات اسرائیل به اهدافی در سوریه که مرتباً اتفاق می‌افتد، چشم‌پوشی می‌کند؛ بنابراین اسرائیل نمی‌خواهد با حمایت از اوکراین، روسیه را از خود دور کند.

سؤالی که پیش روی اسرائیل قرار دارد این است که چگونه بدون رنجاندن روسیه، با حمایت از آمریکا، از نردبان بالا رود؟ جوابش ظرفیت‌های تولیدی ایران است تا به زعم اسرائیل و غرب تهران دیگر نتواند به روسیه پهپاد بفرستد؛ اگر چه ایران منکر ارسال پهپادها شده است.

پولودیاک نیز با خوشحالی در توییتی نشان داد که اوکراین از وضعیت بازی آگاه است. البته این اتفاق به نفع ایران شد؛ زیرا از این به بعد، پهپادهای بیش‌تری را در تأسیسات زیرزمینی تولید کرده تا از حمله اسرائیل در امان باشد. اسرائیل نیز توانست از نردبان بالا برود، زیرا توانست با ناراحت‌نکردن روسیه، به اوکراین کمک کند.