به گزارش اکوایران، مسکو نسبت به بن‌بست موجود در احیای برجام و مواضع  دولت‌های غربی در این رابطه اظهار نگرانی کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نسبت به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره گزینه‌های نظامی برای توقف آنچه دستیابی ایران به سلاح اتمی خوانده شده است، ابراز نگرانی کرد.

لاوروف  هم‌چنین درباره تشدید درگیری‌ها در خصوص ایران ابراز نگرانی کرد و افزود: رهبران دینی ایران مدت‌ها پیش فتوایی را درباره ممنوعیت توسعه سلاح اتمی صادر کرده بودند.  او در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود در مسکو، گفت: رهبر ایران مدت‌ها پیش فتوایی را درباره ممنوعیت توسعه سلاح اتمی صادر کرده بود. اگر هرکسی در این باره تردیدی دارد، برجام سختگیرانه ترین نظام برای راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران را فراهم کرده بود و این آمریکا بود که از برجام خارج شد. وزیر خارجه روسیه افزود: معتقدیم که این (خروج از برجام) بزرگ‌ترین اشتباه غرب بود.

لاوروف در شرایطی این سخنان را ایراد کرده که میخائیل اولیانوف نماینده کرملین در مورد مذاکرات احیای برجام روز گذشته گفته بود اعضای غربی مذاکرات وین اراده سیاسی برای به پایان رساندن مذاکرات را ندارند و این در حال است که ایران اراده سیاسی این کار را دارد.

با این همه، به نوشته اسپوتنیک، به اعتقاد اولیانوف، برای احیای برجام هنوز می‌توان شانس قائل بود. اولیانوف در خصوص وضعیت کنونی برجام اذعان کرد: «متاسفانه شرایط کنونی حول برجام را می توان  به‌بن‌بست‌خورده توصیف کرد. از ابتدای سپتامبر مذاکرات دیپلماتیک کمابیش جدی وجود نداشته است. با این وجود، تایید اینکه برجام مرده است، به قطع زودتر از موعد می باشد. شانس برای احیای برجام وجود دارد. برای این امر تصمیم سیاسی تمامی اعضای روند وین برای بازگشت به میز مذاکرات لازم است تا مذاکرات تا روند را به نقطه معقول برسان اولیم».