به گزارش اکوایران، در میانه تنش‌های خشونت بار در سرزمین‌های اشغالی، بنیامین‌ نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که به تازگی در راس راست‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل بار دیگر به قدرت بازگشته، با سی‌ان‌ان به گفت‌وگو نشسته است.

صلح با فلسطین مشروط به صلح با اعراب!

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به رغم بازگشت مجددش به قدرت به همراه راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل،‌ در مصاحبه با جیک تاپر، خبرنگار سی‌ان‌ان، ادعا کرده: «هنگامی که درگیری اعراب و اسرائیل به طور مؤثر پایان یابد، تصور می‌کنم ما به سوی فلسطینی‌ها برمی‌گردیم و به صلحی عملی با فلسطینی‌ها دست خواهیم یافت».

نتانیاهو در پاسخ به سوال تاپر در مورد نگرانی‌های دولت بایدن مبنی بر این‌که شهرک‌سازی در کرانه باختری می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند، به توافق ابراهیم دوران ترامپ اشاره کرد و مدعی شده:  «من به آن‌ها (فلسطینی‌ها) نزدیک شدم، مستقیماً به کشورهای عربی رفتم و مفهوم جدیدی از صلح را ایجاد کردم! ... من چهار توافق نامه [در ظاهر] صلح تاریخی را امضا کردم؛ پیمان ابراهیم به تنهایی شامل دو برابر تعداد توافق‌نامه‌های [در ظاهر] صلحی است که تمام پیشینیان من در سال 70 گذشته بدان دست یافته‌اند.

رویکرد جدید به شهرک‌سازی‌ها و افزایش خشونت‌ها

اظهارات او در لحظه‌ای پرتنش برای اسرائیل ایراد شده است. فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در هفته گذشته درگیری‌های خون‌باری را داشته‌اند و ترس از خارج شدن اوضاع از کنترل بر منطقه سایه افکنده است. پنج‌شنبه گذشته مرگ‌بارترین روز برای فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی طی نزدیک به دو سال گذشته بود و پس از آن تیراندازی جمعه شب در نزدیکی یک کنیسه در بیت‌المقدس رخ داد که یکی از سخت‌ترین حملات از این دست علیه اسرائیل در سال های اخیر محسوب می‌شود.

دولت بایدن از راه‌حل [به اصطلاح] دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت کرده، اما نتانیاهو و رهبران فلسطینی تحرکات بسیار کمی در این رابطه داشته و به ظاهر تلاش‌های فعال اندکی برای رسیدن به این هدف صورت گرفته است.

ناظران معتقدند که توافق ابراهیم نیز کمک چندانی به تعدیل موضع اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها نکرده است. وقتی  سی‌ان‌ان از نتانیاهو پرسیده اسرائیل چه امتیازی به فلسطینی‌ها می‌دهد، پاسخ داده: «خب، من مطمئناً مایلم که آن‌ها تمام قدرت‌هایی را که برای اداره خودشان نیاز دارند، در اختیار داشته باشند. اما نه قدرتی که ما را تهدید کند و این بدان معناست که مسئولیت اصلی امنیتی باید بر عهده اسرائیل باشد».

این امید وجود داشت که سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به اسرائیل و کرانه باختری در این هفته به کاهش تنش‌های در حال افزایش کمک کند. اما به نظر می‌رسد که با رویکرد کابینه جدید اسرائیل در مورد شهرک‌سازی‌ها، خشونت‌ها ادامه داشته باشد. نتانیاهو این هفته وعده داده اسرائیل در پاسخ به حملات اخیر، امنیت شهرک‌ها را «تقویت» خواهد کرد -موضعی که بلینکن روز سه‌شنبه نسبت به آن هشدار داد. هنگامی که سی‌ان‌ان از نتانیاهو در مورد نگرانی های آمریکا مبنی بر این‌که گسترش شهرک‌های اسرائیل در سرزمین فلسطین می‌تواند چشم انداز صلح را مختل کند، او گفت: «خب، من کاملاً مخالفم».

روابط پیچیده

بایدن و نتانیاهو روابط پیچیده‌ای به خصوص در مورد ایران دارند. نتانیاهو با باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر سر مذاکره با فلسطینی‌ها و سپس به طور آشکارتر بر سر توافق هسته‌ای با ایران –که ظاهرا بایدن مایل است دوباره به آن بپیوندد- درگیر شد.

نتانیاهو در گفت‌وگو با تاپر درباره موضع خود در قبال ایران مدعی شده حتی اگر 100 توافق‌نامه هم با ایران امضا کنید، کمکی به حل موضوع نمی‌کند. او مدعی شده: «من فکر می‌کنم تنها راهی که می‌توان از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کرد، ترکیبی از تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی است، اما مهم‌ترین چیز، یک تهدید نظامی معتبر است». این در حالی است که ایران اعلام کرده که برنامه هسته‌ای‌اش فقط برای مقاصد صلح‌آمیز است.

یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف، موضع دوسوگرایه اسرائیل در قبال اوکراین است. اگرچه اسرائیل رسماً این تهاجم را محکوم کرده و مرتباً به اوکراین کمک می‌فرستد، اما این رژیم تاکنون از ارسال سلاح برای اوکراین خودداری کرده و به دلیل عدم قاطعیت در قبال مسکو مورد انتقاد متحدان غربی‌اش قرار دارد. در واقع، از آن‌جا که نیروی هوایی اسرائیل به دنبال هدف قرار دادن اهدافی در آن سوی مرز در سوریه است، اسرائیل نمی خواهد روسیه را تحریک کند.

در همین راستا، نتانیاهو در گفت وگو با تاپر مدعی شده که اسرائیل «علیه توسعه تسلیحات خاص» در ایران اقدام کرده، با این حال از تایید یا تکذیب این که آیا اسرائیل پشت حملات پهپادی هفته اخیر در اصفهان بوده، خودداری کرد. او گفته: «من هرگز در مورد عملیات خاصی صحبت نمی‌کنم و هر بار که انفجاری در خاورمیانه رخ می‌دهد، اسرائیل مقصر می‌شود و مسئول آن تلقی می‌شود، گاهی ما هستیم و گاهی نیستیم».

راست‌ترین کابینه تاریخ

در این مصاحبه از نگرانی‌ها در مورد ظهور راست‌ترین، افراطی‌ترین و مذهبی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل -که با تنش‌های داخلی و اعتراضات عمومی گسترده مواجه شده- هم صحبت شده است. اما نتانیاهو نگرانی‌ها در مورد لفاظی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز اعضای رادیکال کابینه خود را رد و گفته: «من دو دستم روی فرمان است».

نتانیاهو منتقدان را به ریاکاری متهم و از نداشتن معیارهای مشابه در بربر اسلاف خود انتقاد و ادعا کرد: »من کابینه را کنترل می‌کنم و مسئول سیاست‌های آن هستم؛ سیاست‌هایی که معقولانه و مسئولانه هستند».

در همین حال، نتانیاهو هم‌چنان با سه پرونده جداگانه در یک محاکمه فساد مالی طولانی مدت که او را از نظر سیاسی تحت فشار قرار داده ، مواجه است. او بارها تمام اتهامات وارده را رد کرده و محاکمه را «شکار جادوگر» توصیف کرده است. هنگامی که از او پرسیده شد که آیا ادعاهایی مبنی بر این‌که نتانیاهو در تلاش است با اصلاحات در قوه قضاییه اسرائیل، به دلیل منافع خود آن را قربانی کند، صحت دارد، گفت: «این نادرست است. هیچ یک از اصلاحاتی که ما در مورد آن صحبت می کنیم... ربطی به محاکمه من ندارد.»