به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی در هشتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود که سه‌شنبه شب (۱۱ بهمن) برگزار شد، گفت: دولت در شرایطی شروع به کار کرد که بحران کرونا و کسری بودجه کشور را دربر گرفته بود. بحران کرونا را با همکاری مردم و مجاهدت کادر درمان پشت سر گذاشتیم و سعی کردیم کسری بودجه را بدون استقراض از بانک مرکزی پشت سر بگذاریم. دولت کشور را با تورم شصت درصدی تحویل گرفت و علی رغم تحولات جهانی و منطقه‌ای و مساله اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰، دولت توانست این تورم را به ۴۰ درصد کاهش دهد.

مقصران گرانی از نگاه رئیسی

بسیاری از اقلام «دلاریزه» شده‌اند

وی با بیان اینکه «وضعیت و شرایط موجود برای دولت و ملت قابل قبول نیست و دولت در حال پیگیری و رفع موانع موجود است»، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر سفره مردم به نرخ دلار وابسته شده است. این اتفاق مثبتی نیست و دولت در حال تلاش برای تغییر بنیاد این مساله و کاهش تاثیر افزایش قیمت دلار در سفره مردم است. برنامه دولت آن است که با توجه به دلاریزه شدن بسیاری از اقلام، آنچه در سفره مردم است با نوسان دلار دچار تغییر قیمت نشود.

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت، اظهار کرد: نرخ استفاده ارز نیمایی در کشور بالغ بر ۹۰ درصد اقلام وارداتی کشور است. با این اوصاف قیمت ۲۸۵۰۰ برای دلار نیمایی باید ثبات را در بازار ایجاد کند. بخشی از افزایش قیمت کالا‌ها به علت قاچاق کالا‌ها به خارج از کشور است. دلیل دیگر خودداری از عرضه توسط تولیدکنندگان به دلیل نوسانات قیمت ارز است.

وقتی قیمت بالا می‌رود، قبل از همه ما رنج می‌بریم

وی با بیان اینکه «نه هر هفته بلکه هر روز مسأله ثبات قیمت‌ها را شخصا پیگیری می‌کنم»، گفت: این را به مردم عزیز عرض می‌کنم که وقتی قیمت یک کالایی افزایش پیدا می‌کند، قبل از همه‌کس ما رنج می‌بریم. آحاد جامعه وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و باید به سفره و کالای مورد نیازشان دست پیدا کنند. ما از این وضعیت بی‌اطلاع نیستیم و آنچه باعث رنجشش مردم است، باعث رنجش ما هم هست، بلکه به صورت مضاعف.

حذف ارز ۴۲۰۰، ثبات ایجاد کرد

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به کالابرگ الکترونیکی هم گفت: وقتی موضوع کالابرگ در مجلس تصویب شد، زیرساخت‌های آن‌ فراهم نبود. این کار چند ماه قبل در‌ دولت شکل گرفت و با توجه به انتظارات تورمی که وجود داشت، اگر ما ارز ۴۲۰۰ را حذف‌ نمی‌کردیم تورم چند برابر می‌شد. در واقع این مسأله یک ثباتی در بازار ایجاد کرد.

«اغتشاشات»، کار و تحصیل را با مشکل مواجه کرد و در قیمت دلار تاثیر داشت

رئیسی با اشاره به اعتراضات چند ماه اخیر در کشور نیز، برخی از مشکلات کشور از جمله نااطمینانی و بی‌ثباتی در بازار و افزایش قیمت دلار را به گردن آن انداخت و اظهار کرد: «همانطور که اغتشاشات، کسب و کار مردم و تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها را با وقفه و مشکل مواجه کرد، علامت‌های بد و نااطمینانی را به بازار داد که حتما در قیمت دلار تاثیر داشته است. البته نمی‌گویم همه‌اش به این خاطر بوده اما حتما یکی از دلایل موثر است.»

او استدلال خود برای این اظهارنظر را اینطور بیان کرد: دلیلش هم همین است که چطور قیمت دلار تا تیرماه کنترل شد و نوسان کمی داشت اما به یکباره وضعیت و شرایط به این شکل درآمد؟ این سیگنال‌ها و پیام‌ها حتما در تغییر قیمت و القای بی‌ثباتی و بازار و اینها تاثیر دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با کنایه به دولت قبل بابت خالی بودن دست دولت در ابتدای دولت سیزدهم، اظهار کرد: در ابتدای دولت یک ساعت بحث کردیم که حقوق مردادماه را از کجا و کدام محل پرداخت کنیم. به همکاران گفتم شاهد باشید که همین ابتدای کار بحثمان این است که حقوق و دستمزد از کجا پرداخت شود. امروز یک سال و چند ماه از آن زمان گذشته و یک روز هم حقوق‌ها عقب نیفتاده است. با وجود اینکه یارانه‌ها از ۴۵ تومان به ۳۰۰ - ۴۰۰ تومان افزایش یافته، پرداختش یک روز عقب نیافتاده است.

او افزود: رتبه‌بندی معلمان که ۱۱ سال قرار بود اجرا شود و نشده بود، در این دولت انجام شد. حقوق معوق بازنشستگان پرداخت شد. تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که سال‌ها انجام نشده بود در این دولت انجام شد.

آشوب و تحریم دو روی یک سکه است

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ما تهدیدها را می‌دانیم و دشمن از اینکه اقدامات ما باعث خنثی کردن تحریم‌ها شده، عصبانی است. دلیل این آشوب‌ها همین است که دشمن می‌بیند تحریم‌های او خنثی شده است.

رئیسی افزود: دشمن می‌خواهد نفت را صادر نکنیم ولی می‌بیند نفت دارد صادر می‌شود، می‌خواهد تولید کشور متوقف شود ولی می‌بیند ۵ درصد رشد تولید داریم، می‌خواهد اشتغال متوقف شود ولی ما اعلام می‌کنیم حدود یک میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم. هرچه او اراده کرده خلافش عمل شده و شاخص‌ها هم نشان می‌دهد که کشور در حال رشد اقتصادی است. طبیعی است که دشمن توطئه می‌کند. آشوب و تحریم دو روی یک سکه است.

شرط فعالیت پلتفرم‌های خارجی، پاسخگو بودن آن‌هاست

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره وضعیت اینترنت و وعده خود در دوران انتخابات گفت: امروز مردم در بستر اینترنت دارند کار علمی و کسب و کار و ارتباطات خود را انجام می‌دهند و در واقع محیط زیست مردم ماست، پس باید هم محیط آرامی باشد و هم دسترسی به آن راحت باشد و بارها به وزیر ارتباطات هم گفتم که در اینترنت باید اخلالی نباشد و اخلال در این امر موجب گلایه ما هم هست، همچنان که مورد گلایه مردم است.

وی افزود: قبل از اغتشاشات محدودیتی نبوده و باید این مسأله روشن شود؛ ولی پلتفرم‌های خارجی تبدیل به سکوها و بسترهای ناامنی شدند و بخاطر اغتشاشات و ناامنی‌ها محدودیت‌ها ایجاد شد. اگر باز هم بخواهند بستر ناامنی باشند طبیعتاً نمی‌شود به آنها اجازه داد. اروپایی‌ها هرآنچه برای خودشان می‌پسندند برای دیگران هم بپسندند، مثلا اینکه دفاتر پلتفرم‌ها ایجاد شود تا بتوانند پاسخگو باشند.

رئیسی ادامه داد: تلاش وزارت ارتباطات، جایگزین کردن این پلتفرم‌هاست تا مردم دچار مشکل نشوند. بنابراین وعده ما درمورد اینترنت به قوت خود باقی است و موافق کوچکترین اخلال اینترنت نیستیم ولی سکوهای خارجی باید پاسخگو شوند و ایجاد ناامنی نکنند این شرطی است که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است.

حجاب قانون است

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور همچنین با اشاره مجدد به مسأله اعتراضات، اظهار کرد: در باب مطرح کردن اعتراضات قانونی مردم، با پیگیری این مساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی راهکارهایی مطرح شده است. کانون‌های گفت‌وگو یکی از راهکارهای مدنظر ماست. باید سخن همه را شنید و بنده به عنوان دولت همیشه این آمادگی را دارم. ما وزارت کشور را هم مکلف به تامین راهکارهایی برای این مساله کردیم. با فعال کردن اتاق‌های گفت‌وگو می‌توان صحبت مردم را شنید و راهکارها را ارائه داد.

وی ادامه داد: حجاب ضرورت دین است و هیچکس تردید ندارد و از طرف دیگر، قانون کشور است و زنان و دختران ما پایبند حجاب و قانون هستند. راهکار این مسأله، فرهنگی و اجتماعی است و نمی‌تواند سیاسی و امنیتی باشد، اما قانون باید اجرا شود. بخش فرهنگی و اجتماعی قرارگاه عفاف و حجاب از نظر ما باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شود. دولت مساله عفاف و حجاب را از این جنس می‌داند.

چه باشم، چه نباشم، مسکن باید تامین شود

در ادامه، رئیس‌جمهور با مسائل اقتصادی اشاره و اظهار کرد: به مردم می‌گویم با همه تحریم‌های‌ موجود امروز ‌رشد ۴ درصدی ‌سرمایه ثابت، افزایش ۳ درصدی رشد اقتصادی، افزایش ۶ درصدی رشد تولید را داریم. روزی که دولت را تحویل گرفتیم ‌نرخ بیکاری حدود ۸/۹ درصد بود اما امروز ۸/۲ درصد است؛ این یعنی هفت دهم درصد کاهش نرخ بیکاری. نرخ بیکاری در ۱۱ استان کشور کاهش یافته است. ریل‌گذاری برای خنثی کردن تحریم‌ها درست بوده و جواب داده است.

رئیسی با بیان اینکه هرچه تولید در کشور رونق پیدا کند به نفع همه است، گفت: اگر بتوانیم خط تولید کارخانه‌ها را افزایش دهیم هم افزایش تولید خواهیم داشت و‌ هم رونق اشتغال. سهم ما در تجارت منطقه امروز افزایش یافته است. تراز تجاری با برخی کشورهای منطقه منفی بود اما این تراز امروز افزایش چهار و پنج برابری دارد. برخی از واحدهای اقتصادی دچار تعطیلی شده‌اند یا با همه ظرفیت کار نمی‌کنند. تاکنون بیش از ۳ هزار واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل، دوباره فعال شدند.

وی همچنین گفت: در‌ ابتدای دولت با پروژه‌های نیمه‌کاره‌ ده‌ساله‌ای‌ مواجه بودیم که باعث رنجش مردم بود. مردم در برخی شهرها پول مسکن را پرداخت کردند و منتظرند تا خانه‌دار شوند و از طرفی پروژه‌هایی هستند که پیشرفت قابل توجهی نداشتند. امروز کار اصلی دولت به سرانجام رساندن پروژه‌های‌ نیمه‌کاره است. وعده من در انتخابات ساخت یک میلیون مسکن در سال بود. چه من باشم و چه نباشم نیاز مسکن کشور باید تامین شود.

رئیس دولت سیزدهم همچنین به اهمیت نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در‌ زمینه نظام سلامت به دنبال کاهش هزینه‌های مردم با فعال کردن سازوکار پزشک خانواده هستیم. بنا داریم هزینه بستری شدن بیماران در قالب نظام ارجاع را از روی دوش آن‌ها برداریم.

وی با تاکید بر اینکه «دولت هزینه بستری در قالب نظام ارجاع را بر عهده خواهد گرفت»، وعده داد که «بیمه‌های تکمیلی را فراگیر خواهیم کرد تا رفاه چندلایه فعال شود.»