به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد نظامی اوکراینی مدعی شد روسیه درصدد دریافت موشک‌های بالستیک از ایران است.

بنا بر گزارش اوکراین‌فورم، یوری ایهنات سخنگوی نیروی هوایی ارتش اوکراین در جریان یک سخنرانی تلویزیونی ادعا کرده: روسیه هم‌چنان درصدد است تا پهپادهای کامیکازه و موشک‌های بالستیک فاتح و ذوالفقار را از ایران دریافت کند. امروز ما در مقابل موشک‌های بالستیک، چیزی نداریم«.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که روسیه دارای تسلیحات بالستیک از جمله موشک‌های Kinzhal، Kh-22 و S-300 و همچنین موشک‌های ضد هوایی S-400 با قابلیت رهگیری موشک‌های بالستیک است. او افزود: «شرکای ما درک می‌کنند که اقدامات متقابلی مانند ارسال سامانه‌های Patriot PAC-3 و SAMP-T در برابر تهدیدات بالستیک مورد نیاز ما است. اکنون ما شاهد تغییر در رویکرد آن‌ها هستیم و ایتالیا و فرانسه نیز آمادگی خود را برای انتقال این سیستم ها اعلام کرده‌اند».

1396040311521587511230044

در اواخر ماه دسامبر اطلاعات اوکراین ادعا کرده بود که ایران هم‌چنان از تامین موشک‌های بالستیک روسیه خودداری می‌کند. این گزارش مدعی شده بود که مسکو پیشنهاد ارائه دانش و فن‌آوری‌ به صنایع نظامی ایران در ازای تامین این موشک‌ها را به تهران ارائه داده است.

این اتهامات در شرایطی از سوی کی‌یف و دولت‌های غربی تکرار می‌شود که تهران بارها هر گونه ارائه تسلیحات به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین را انکار کرده است.

اوکراینی‌ها در شرایطی اتهام‌زنی در این زمینه را تکرار کرده‌اند که در روزهای اخیر روابط میان تهران و کی‌یف دچار تنش شده است. به فاصله کم‌تر از یک روز پس از وقوع انفجار در تاسیسات متعلق به صنایع دفاع جمهوری اسلامی در اصفهان، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین این حادثه را مستقیماً با جنگ در اوکراین مرتبط دانسته بود. میخائیلو پودولیاک روز یکشنبه در توییتی نوشت: «شب انفجاری در ایران.  قبلا هشدار داده بودیم». سخنگوی نیروی هوایی اوکراین هم مدعی شده بود که انفجارهای ایران «پیامد» سیاست تهران در حمایت از روسیه است.

در واکنش به این مسئله، روز دوشنبه، وزارت خارجه جمهوری اسلامی کاردار اوکراین در تهران را برای ارائه توضیحات احضار کرد.

20230131_141445

نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی هم در واکنش به این مسئله نوشت: «اگر اظهارات خصمانه مشاور رییس جمهور اوکراین علیه ایران از سوی مقامات رسمی این کشور اصلاح نشود می‌تواند واکنش‌های متفاوتی از سوی تهران به‌دنبال داشته باشد». نورنیوز در ادامه هشدار داد: «پذیرش تلویحی نقش اوکراین در حمله به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان توسط مشاور زلنسکی اعترافی مسئولیت‌آور است و تاکید اوکراین بر تهدید امنیت ملی ایران می‌تواند زمینه‌ساز بررسی تغییر مواضع ایران در قبال جنگ اوکراین و اتخاذ رویکردی جدید و متناسب با رفتار کی‌یف باشد».