به گزارش اکو ایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست تا در بحبوحه افزایش خشونت‌ها، خویشتن‌داری کنند و تنش‌ها را کاهش دهند.

بلینکن در سخنانی در قاهره، درست چند ساعت پیش از سفر به بیت‌المقدس و کرانه باختری، گفت که ضروری است هر دو طرف برای کاهش تنش‌هایی که او آن را «موجی جدید و وحشتناک از خشونت» خواند تلاش کنند.

بنابر گزارشی از آسوشیتدپرس، بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه مصر، سامح شکری، به خبرنگاران گفت: «ما طرف‌ها را تشویق خواهیم کرد تا گام‌هایی برای آرام کردن اوضاع بردارند. شکی نیست که این زمان بسیار سختی است».

آخرین موج خشونت‌ها هفته گذشته با یورش سربازان اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری رخ داد که منجر به کشته شدن 10 نفر شد. سپس حمله و تیراندازی فلسطینیان به ساکنین شهرک‌های یهودی‌نشین بیت‌المقدس شرقی هفت کشته برجای گذاشت.

photo_2023-01-30_18-03-48

روز دوشنبه، اندکی پیش از ورود بلینکن، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی یک مرد فلسطینی دیگر را در شهر الخلیل کشتند و تعداد فلسطینیان کشته شده در ژانویه را به 35 نفر رساند.

این خشونت‌ها پس از ماه‌ها حملات اسرائیل برای دستگیری افرادی در کرانه باختری رخ می‌دهد که در پی موجی از خشونت‌ها در بهار 2022 آغاز شد که  به کشته شدن 19 اسرائیلی منجر شد.

اما این درگیری‌ها در هفته‌های اول کابینه جدید راست افراطی بنیامین نتانیاهو تشدید شده است، کابینه‌ای که قول داده موضعی سخت علیه فلسطینی‌ها اتخاذ کند و شهرک‌سازی‌ها را توسعه دهد.

سفر بلینکن پس از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، و ویلیان برنز، رئیس سیا از اسرائیل صورت می‌گیرد. اما دیدارهای بلینکن بالاترین سطح تعامل آمریکا با نتانیاهو از زمان بازگشتش به قدرت و هم‌چنین از زمان افزایش خشونت‌ها خواهد بود.

این دیدار که قبل از شعله‌ور شدن آتش خشونت‌ها برنامه‌ریزی شده بود، انتظار می‌رفت سرشار از تنش بر سر اختلافات بین دولت بایدن و کابینه نتانیاهو باشد که متشکل از حامیان شهرک‌سازی در مناطق اشغالی است.

photo_2023-01-30_18-08-16

پس از حمله به شهر جنین، فلسطینی‌ها گفتند که هماهنگی امنیتی با اسرائیل را لغو خواهند کرد و پس از تشدید حملات علیه اسرائیلی‌ها، اسرائیل گفت که حفاظت از شهرک‌های یهودی در کرانه باختری را تقویت خواهد کرد.

رادیو ارتش اسرائیل اواخر روز یک‌شنبه گزارش داد که کابینه قرار است با یک پاسگاه ارتش در اعماق کرانه باختری موافقت کند.

اسرائیل همچنین 42 فلسطینی از جمله برخی از بستگان جهادی‌ها را در تحقیقات خود درباره این حمله دستگیر کرد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی هم گفته که به مقامات دستور داده در پاسخ به این حمله، خانه‌های فلسطینی‌ها را در شرق بیت‌المقدس تخریب کنند.

فلسطینی‌ها معتقدند انتقام‌جویی اسرائیل، از جمله تخریب خانه‌های خانواده‌های مهاجمان، به منزله مجازات دسته جمعی است که بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

این آشفتگی‌ها مورد جدیدی است در برنامه طویل بلینکن در این سفر دیپلماتیک به بیت‌المقدس که شامل جنگ روسیه علیه اوکراین، تنش با ایران و بحران‌های لبنان و سوریه نیز هست. همه این مسائل در روابط ایالات متحده و اسرائیل سنگینی می‌کنند.