به گزارش اکوایران، وزرای خارجه ایران و قطر تائید کردند که این کشور خلیج فارس حامل پیامی با موضوع برجام از سوی ایالات متحده برای تهران است.

قاصد پیام برجامی واشنگتن

بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه قطر در تهران  با بیان اینکه ایران همواره از گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است، گفت: امروز پیام‌هایی را از طرف‌های مقابل مذاکرات برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم.

او هم چنین در پاسخ به سوالی در مورد نگاه ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای گفت: « در ارتباط با تعامل با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با پیشرفت‌های خوبی روبرو بوده‌ایم. در همین چارچوب شاهد ارتقاء سطح روابط ایران با دو کشور کویت و امارات بودیم. چنان‌که سفرای این دو کشور در تهران مستقر شدند. تا کنون از طریق عراق گفت‌وگوها و تبادل پیام‌هایی بین تهران و ریاض صورت گرفته است. چند دور مذاکره بین دو کشور انجام شده است و قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین دو کشور به شکلی که توافق می‌شود ادامه پیدا کند».

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر هم در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه ایران در تهران گفت: «امروز همچنین در مورد افزایش امنیت منطقه و کاهش تنش‌ها در منطقه رایزنی و گفت‌وگو کردیم». او هم‌چنین تائید کرد که: «آمریکایی‌ها یک پیام به ما دادند که به ایران منتقل کنیم که مرتبط با موضوع توافق هست گرچه شاید ارتباط مستقیمی به آن نداشته باشد». وزیر خارجه قطر تاکید کرد: «ما همه طرف‌های مذاکرات احیای برجام را تشویق می‌کنیم به توافق برگردند».

سخت‌گیرتر شدن غربی‌ها با ایران

از سوی دیگر، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه العربیه تاکید کرد که اروپایی ها نسبت به ایران سختگیرتر شده‌اند. وی در بخشی از گفت‌وگوی خود گفت که خاک عراق نباید سکویی برای هرگونه حمله به کشورهای منطقه باشد.

حسین با اشاره به اینکه سفر السودانی، نخست وزیر عراق به واشنگتن درحال حاضر مطرح نیست، گفت که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بر عراق تاثیر می‌گذارد و ما به کاهش این تنش‌ها نیاز داریم.  وی در ادامه گفت که عراق به کشورهای منطقه و خلیج (فارس) نیاز دارد و در یک جزیره جدا نیست.

وزیر خارجه عراق همچنین گفت که کشورش به آمریکا و همکاری با آن نیاز دارد. وی همچنین گفت که گفت‌وگو میان ایران و عربستان به خود این دو کشور مربوط می شود. وزیر خارجه عراق در اظهاراتی بر لزوم کاهش تنش‌ها تاکید کرد و گفت که تنش‌های میان ایران و آمریکا بر کشورش تاثیر می گذارد.