به گزارش اکوایران، «آغاز به کار نخست‌وزیر جوان»، «بازگشت مجدد پرونده انفجار بیروت به میز کار»، «سفر غیرمنتظره نتانیاهو به اردن»، «اعلام آمادگی گروسی برای سفر به ایران» و«استدلال وزیر خارجه سوئد در مورد تروریستی نخواندن سپاه»  مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

نخست‌وزیر جوان سوگند خورد

کریس هیپکینز، رهبر حزب کارگر به عنوان چهل و یکمین نخست وزیر نیوزیلند پس از استعفای غیرمنتظره جاسیندا آردرن، سوگند یاد کرد. هیپکینز ۴۴ ساله در زمان آردرن وزیر آموزش و پلیس بود. هیپکینز در مراسم ادای سوگند گفت: «این بزرگترین امتیاز و مسئولیت زندگی من است. من از چالش‌های پیش رو انرژی و هیجان دارم». 

آردرن روز سه‌شنبه آخرین حضور عمومی خود را قبل از ترک پست انجام داد و گفت چیزی که او بیش از همه دلتنگ آن می‌شود، مردم است، زیرا آنها «لذت کار» بوده‌اند. او هفته گذشته استعفای شوکه کننده خود را اعلام کرد و گفت که برای انتخابات مجدد نامزد نخواهد شد و دوره نخست وزیری او حداکثر تا ۷فوریه به پایان می رسد. با این حال، او تا آوریل به عنوان نماینده پارلمان ادامه خواهد داد تا از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای جلوگیری کند، زیرا انتخابات سراسری این کشور برای ۱۴ اکتبر برنامه ریزی شده است.

بازگشت مجدد پرونده انفجار بیروت  به میز کار

قاضی تحقیقات پرونده انفجار ویرانگر بیروت در سال ۲۰۲۰ چندین چهره و مقام شاخص این کشور را متهم کرد و تحت پیگرد قرار داده است. طارق بیطار، قاضی این پرونده به طور غیرمنتظره ای اعلام کرد که تحقیقات از سر گرفته می‌شود.

اکنون تحقیقات درباره انفجار مرگبار بیروت، پس از تعلیقی ۱۳ ماهه که در پی چالش‌های قانونی رخ داده بود، از سرگرفته شده است. هر چند روز سه‌شنبه دادستان عمومی لبنان گفت که در این زمینه اختیارات و صلاحیت قضایی ادامه این پرونده را ندارد.

هنوز هویت کسانی که متهم شده‌اند به طور رسمی تأیید نشده ولی فهرست‌هایی شامل نام بعضی افراد و تاریخ بازجویی آنها در میان روزنامه‌نگاران دست به دست می‌چرخد. در این فهرست‌، نام برخی از مقامات ارشد از جمله روسای نهادهای امنیتی به چشم می‌خورد. بعضی از افراد شناخته‌شده هم قبلا بازجویی شده‌اند.

بی‌بی در امان

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن نخست‌وزیر اسرائیل در ماه گذشته، در امان، پایتخت اردن دیدار کردند.  کاخ سلطنتی اردن در بیانیه‌ای گفت که این دو نفر که روابط‌شان در دوره قبلی تصدی نتانیاهو، تیره و سرد شده بود، درباره وضعیت مسجدالاقصی و «اهمیت احترام به وضعیت تاریخی و قانونی آن» گفت‌وگو کردند. اردن همچنین بر حمایت از راه‌ حل [به اصطلاح] دو کشوری با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تاکید کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، آن‌ها هم‌چنین  درباره «همکاری استراتژیک، امنیتی و اقتصادی» و اهمیت اتحاد بین دو کشور گفت‌وگو کردند.  این نخستین دیدار بین رهبران اسرائیل و اردن طی بیش از چهار سال گذشته بود. در آخرین دوره نخست‌وزیری نتانیاهو بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱، روابط طرفین به‌طور قابل توجهی بدتر شد، به‌طوری که عبدالله در سال ۲۰۱۹ گفت که روابط آن‌ها پس از مجموعه‌ای از حوادث که باعث شد اردن سفیر خود را از سرزمین‌های اشغالی فرا بخواند، در «پایین‌ترین سطح خود» بوده است.

اعلام آمادگی گروسی برای سفر به ایران

به نوشته انتخاب، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «ممکن است در ماه فوریه به تهران برگردم، شاید برای گفت‌وگوی سیاسی بسیار ضروری، یا برقراری مجدد آن با ایران». گروسی هم‌چنین به «بن‌بست بزرگ» در برجام اشاره کرد و گفت اقدامات ایران از جمله قطع 27 دوربین آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر سایت های هسته ای اعلام شده این کشور نظارت می کنند، به این معنی است که آژانس دیگر به طور موثر نمی‌تواند برنامه هسته ای تهران را رصد کند.

گروسی افزود، امیدوار است در طول سفر برنامه ریزی شده خود، در زمینه احیای همکاری ایران با آژانس «تا حدودی پیشرفت کند». گروسی درباره فعالیت‌های اتمی اخیر ایران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم که از محدودیت‌های برجام کاملا فراتر رفته، گفت: «این مسیر قطعا مسیر خوبی نیست». 

او گفت که علاوه بر اینکه ایران درباره آثار رادیواکتیو یافت شده در مکان‌هایی که به عنوان سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده‌اند، به آژانس توضیحی نداده است، ذخایر رو به رشد اورانیوم غنی‌شده ایران نیز نگران‌کننده است. دبیر کل آژنس گفت: ایران اکنون 70 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد و 1000 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی دارد. آنها مواد هسته ای کافی برای چندین سلاح هسته ای جمع آوری کرده اند. گروسی، با این حال، خاطرنشان کرد که ذخایر بزرگ اورانیوم غنی شده "به این معنی نیست که آنها سلاح هسته ای دارند"، ساخت بمب اتمی نیاز به طراحی و آزمایش دارد.

استدلال وزیر خارجه سوئد در مورد تروریستی نخواندن سپاه

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد در پاسخ به چارلی وایمرز، نماینده این کشور در پارلمان اروپا که از او پرسید چرا درباره قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اکراه دارید، گفت: «باید شرایط خاصی باشد و ارتباطی با ترور وجود داشته باشد». وزیر امور خارجه سوئد هم‌چنین گفت که «نمی‌توان تنها به دلیل نقض حقوق بشر در ایران» سپاه را در فهرست تروریستی گذاشت.

او  گفته که اعلام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی «رفتاری منطقی نیست و پیچیدگی‌های حقوقی دارد» و هم‌چنین متذکر شد: «البته که من به وزیر خارجه ایران درباره اینکه دولت سوئد از قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اروپا حمایت نمی‌کند، قول نداده‌ام. سوئد با ابزارهایی که بیشترین تاثیر را دارند سختگیرانه‌ترین سیاست ممکن اتحادیه اروپا درباره ایران و سپاه را اجرا می‌کند.»

او در پاسخ به وایمرز، از جمله چهره‌هایی که سال‌ها است در زمینه مساله ایران فعالیت می‌کند که پرسید، « آیا هیچ جایگزینی در ذهن شما به‌جز امتیاز دادن به تهران وجود دارد؟» گفت: «اروپا تحریم‌های حقوق بشری و هدفمند علیه ایران اعمال می‌کند و چهار بار این فهرست را طولانی‌تر کرده است.» بیلستروم در ادامه در دفاع از مخالفت با تروریستی خواندن  سپاه گفت که سپاه هم‌اکنون هم تحریم است و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی هیچ تاثیر عملی نخواهد داشت.