به گزارش اکوایران، یک رسانه ایتالیایی اعلام کرد ساعاتی پیش از برگزاری جلسه امروز شورای اروپا، وزاری خارجه اتحادیه اروپا جلسه‌ای غیررسمی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون ایران و اوکراین داشته‌اند.

به نوشته خبرگزاری آجنزیا نووا، آنتونیو تاجانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا، امروز برای شرکت در جلسه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا عازم بروکسل شده است. بر اساس این گزارش، این شورا به ریاست جوزپ بورل، مسئول امور خارجه و سیاست امنیتی این اتحادیه، به تبادل نظر درباره تجاوز روسیه به اوکراین و وضعیت در ساحل و کشورهای ساحلی غرب آفریقا ادامه خواهد داد. هم‌چنین به عنوان بخشی از دستور کار مربوط به امور جاری، وزرا به طور ویژه در مورد وضعیت ایران، قفقاز جنوبی، افغانستان، ونزوئلا، مونته نگرو و اتیوپی بحث خواهند کرد.

این گزارش افزوده قبل از آغاز جلسه امروز، اتریش میزبانی یک صبحانه کاری غیررسمی وزرای اروپایی با رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را ترتیب داد که به طور ویژه به مسائل اوکراین و ایران اختصاص داشت. 

این در دیدار در شرایطی صورت گرفته که گفته شده شورای وزرای خارجه اروپا، پس از تصویب قطعنامه روز پنج شنبه پارلمان اروپا، قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم را مورد بررسی قرار دهد. در همین رابطه، جوزپ بورل، امروز در آستانه آغاز این جلسه گفت: «این [تروریستی نامیدن سپاه] چیزی است که بدون حکم دادگاه نمی‌توان در مورد آن تصمیم گرفت.» جوزپ بورل هنگام ورود به نشست وزرای خارجه در بروکسل به خبرنگاران گفت: «نمی توانید بگویید چون شما را دوست ندارم، پس شما را تروریست می‌دانم». وی افزود، قبل از اینکه شورای اروپا بتواند اقدام کند، ابتدا دادگاه یکی از اعضای اتحادیه اروپا  باید یک محکومیت حقوقی مشخص صادر کند.

با این حال، دو دیپلمات اروپایی به رویترز گفته‌اند،  وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است 37 نام را به فهرست افراد و نهادهای تحریم شده اتحادیه به بهانه نقض حقوق بشر اضافه کنند