به گزارش اکوایران  هزاران معترض  به خیابان‌های پایتخت پرو آمدند و برای دومین روز متوالی با رگبار گاز اشک‌آور مواجه شدند. تظاهرکنندگان می‌گویند که تا زمان استعفای دینا بولوارته، رئیس‌جمهور این کشور اعتراضات خود را ادامه خواهند داد.

بسیاری از معترضان در لیما از مناطق دورافتاده کوه‌های آند آمده بودند. از زمان استیضاح پدرو کاستیلو، رئیس‌جمهور سابق-پس از تلاش او برای منحل‌کردن کنگره- و زندانی شدن وی، بخش‌های گسترده‌ای از این کشور به خصوص مناطق روستایی شاهد تظاهرات شدیدی بودند که ده‌ها نفر در جریان آن کشته شدند. کاستیو اولین رهبر پرو اهل روستاهای آند است.

خوزه لوئیس آیما ، 29 ساله، که حدود 20 ساعت سفر کرده است تا از منطقه پونو جنوبی -که محل مرگبارترین خشونت‌های دولتی در ماه گذشته بوده‌است- به پایتخت کشور برسد، گفت: «دینا، استعفا بده! از پروی ما چه می‌خواهی؟ ما تا زمان استعفای او، انحلال کنگره و برگزاری انتخابات جدید در خیابان می‌مانیم، در غیر این صورت هیچ کجا نخواهیم رفت.»

تا همین اواخر، تظاهرات عمدتاً در منطقه جنوبی پرو برگزار می‌شد و در نتیجه ناآرامی‌ها در مجموع 55 نفر کشته و 700 نفر زخمی شدند که عمدتاً در درگیری با نیروهای امنیتی بوده است.

1000 (1)

معترضان اکنون می‌خواهند لیما را که حدود یک سوم جمعیت 34 میلیونی پرو را در خود جای داده است، به نقطه کانونی تظاهرات تبدیل کنند. به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این اعتراضات در 7 دسامبر با سوگند خوردن دینا بولوارته، معاون رئیس جمهور وقت، که جایگزین کاستیلو شد آغاز شد و بدترین دور خشونت سیاسی در این کشور در بیش از دو دهه گذشته بوده است.

از ابتدای تظاهرات روز جمعه، تظاهرکنندگان سازمان‌یافته‌تر از روز گذشته به نظر می‌رسیدند و مسیرهای کلیدی مرکز شهر لیما را در دست گرفتند. معترضان در حالی که پرچم پرو را به اهتزاز درآورده بودند شعارهایی می‌دادند نظیر: «خون‌های ریخته شده هرگز فراموش نمی‌شود» و «مردم تسلیم نمی‌شوند».

رفتار پلیس نسبت به روز قبل تهاجمی‌تر به نظر می‌رسید و پس از محاصره تظاهرات‌کنندگان در خیابان‌های مرکز شهر، شروع به پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

شلیک گاز اشک‌آور نیز بی‌رویه تر از قبل به نظر می‌رسید. گروهی از معترضان که بدون ایجاد مزاحمت در میدانی مقابل دیوان عالی کشور نشسته بودند، ناگهان مجبور به فرار کردن شدند چرا که نیروهای پلیس در حال شلیک گاز اشک‌آور، در حال نزدیک شدن به آن‌ها بودند.

1000 (4)

مدی پاردو کوئینتانای 48 ساله، در حالی که مخلوط آب و جوش شیرین به معترضان می‌داد تا چشمانشان را از گاز اشک‌آور بشویند، گفت: «من خشمگین و عصبانی هستم. آنها از ما می‌خواهند که به آنها احترام بگذاریم. اما اگر پلیس از ابتدا به ما احترام می‌گذاشت، ما نیز به آنها احترام بیشتری می‌گذاشتیم.»

پاردو برای اعتراض علیه بولوارته از استان مرکزی چانچامایو به لیما آمده است و قول داده است تا زمانی که رئیس‌جمهور با استعفا موافقت نکند در پایتخت بماند.

خشم از مجریان قانون در سراسر راهپیمایی واضح بود. تظاهرکنندگان زمانی که از کنار صفوف افسران پلیس می‌گذشتند که کلاه ایمنی به سر و سپر در دست داشتند، فریاد می‌زدند "قاتل‌ها".

چند بلوک دورتر، دوریس پاکوری، 56 ساله، میان معترضان و افسران پلیسی ایستاده بود که مانع از حرکت آن‌ها به سمت کنگره شده بودند.

پاکوری که تابلویی را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «دینای قاتل»، گفت: «این‌ها خدمتگزاران افراد فاسد هستند. در مقابل آنها ترسو هستند، اما با مردم بدرفتاری می‌کنند».

1000 (7)

با فرا رسیدن شب، برخی معترضان با پلیس درگیر شدند و برخی دیگر بطری‌های آب پر از سنگ را به سمت ماموران پرتاب می‌کردند.

اواخر روز جمعه، ویسنته رومرو، وزیر کشور، عملکرد پلیس در جریان اعتراضات را ستود و گفت که «بسیار حرفه‌ای بوده است.»

معترضان به‌ویژه از بولوارته به‌خاطر سخنرانی ستیزه‌جویانه‌ای که پنج‌شنبه شب ایراد کرد، خشمگین بودند که در آن معترضان را به دامن‌زدن به خشونت متهم کرد و متعهد شد که تظاهرکنندگان را تحت تعقیب قضایی قرار دهد و محل تأمین مالی آن‌ها را زیر سؤال برد.

بولوارته پنجشنبه شب گفت: «شما می خواهید حاکمیت قانون را از بین ببرید، می‌خواهید هرج و مرج ایجاد کنید تا در آن هرج و مرج و سردرگمی قدرت را به دست بگیرید».

پاردو گفت: «این خانم خیلی سرد است، او هیچ احساسی ندارد، هیچ دلسوزی برای دیگران ندارد.»

بولوارته گفته است که از طرحی برای برگزاری انتخابات مجدد در سال 2024، دو سال زودتر از موعد مقرر، حمایت می‌کند. اما معترضان به اتفاق آرا می‌گویند که این زمان به اندازه کافی زود نیست، به ویژه با توجه به تعداد کشته‌شدگان در هفته‌های اخیر.

1000 (8)

تظاهرات و درگیری با نیروهای انتظامی در سایر نقاط کشور نیز در جریان بود. در آرکیپا، دومین شهر بزرگ پرو، پلیس با معترضانی که سعی داشتند به فرودگاه هجوم ببرند، درگیر شدند.

همچنین در جنوب پرو، شرکت چند ملیتی گلنکور تصمیم گرفت که معدن مس خود را پس از حمله معترضان به این سایت به طور موقت تعطیل کند.

کاستیلو، یک تازه کار سیاسی است که در یک خانه خشتی دو طبقه در ارتفاعات آند زندگی می‌کرد. او در انتخابات سال 2021 به پیروزی نزدیکی دست یافت که تشکیلات سیاسی پرو را تکان داد و اختلافات عمیق بین ساکنان پایتخت و مناطق روستایی را آشکار کرد که مدت ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند.