به گزارش اکوایران، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که برای از سرگیری روابط بر اساس اعتماد به ایران سفر کند، با این حال، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این بازدید زمانی انجام می شود که برنامه، محتوا و اهداف سفر انجام شود و به محض نهایی شدن برنامه انجام می شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفتگو با کریستین امانپور از سی‌ان‌ان گفت: «امیدوارم بتوانم از ایران دیدن کنم و رابطه ای مبتنی بر اعتماد را که در این برهه زمانی در حال تزلزل است، از سر بگیرم». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز نگرانی از تأثیر منفی موضوعات غیرهسته‌ای بر روند مذاکرات برجام، ابراز امیدواری کرد که با سفر به تهران، روابط دوجانبه را «بازسازی» کند.

 گروسی در پاسخ به سوالی مبنی بر مواضع اخیر مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه به بهانه اتفاقات اخیر در ایران از مذاکره بر سر توافق هسته ای صرف نظر کرده اند، گفت: «مساله در اینجا ممنوعیت اشاعه سلاحهای هسته‌ای است و تضمین این ‌که برنامه هسته‌ای در ایران برای دستیابی به اهداف صلح آمیز باقی بماند.البته فراموش نکنیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد».گروسی افزود: «مسائل دیگری مانند حقوق بشر و سایر موارد جزو وظایف من نیست».

گروسی در این گفت‌وگو اظهار داشت: «در روند طولانی مذاکرات هسته ای با ایران، ما شاهد شرایط مشابه، سخت‌تر یا آسان‌تر بوده‌ایم. بنابراین، من انتظار دارم که شاهد تعامل بهتر از سوی مقامات ایرانی باشیم. چند ماه گذشته سخت بوده است. ما پاسخ‌هایی را که از ایران انتظار می رود، دریافت نکرده‌ایم.  امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و روابط مبتنی بر اعتماد را که در این برهه زمانی در حال تزلزل است، دوباره برقرار کنم».

گروسی در پاسخ به ادعای مجری برنامه مبنی بر نزدیک شدن ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای گفت: «ایران در حال توسعه (برنامه هسته ای خود) است و سانتریفیوژهای نسل جدید بیشتری نصب کرده و مواد بیشتری انباشته کرده است. 5%، 20% و غنی سازی 60 درصدی که بسیار نزدیک به 90 درصد غنی سازی تسلیحات است، به همین دلیل گفته ام که باید در بالاترین سطح ممکن سیاسی بنشینیم تا گفتگوی صادقانه داشته باشیم و قبول کنیم که وضعیت کنونی نمی تواند به همین منوال ادامه یابد».

این اظهارات گروسی در حالی مطرح شد که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه گفت موضوعی که در دستور کار ما بوده رفع ابهامات و پاسخگویی به اتهاماتی است که توسط عناصر ضدانقلاب در طول این سالها مطرح شده و توسط آژانس مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مراحل آن به پایان رسیده است و نتیجه تمامی مذاکراتی که طی بیست سال انجام شده در سند نهایی منعکس شده است. آنها سند برجام را رها کردند و قصد بازگشت به آن را داشتند و مجدداً این اتهامات را در کنار سند برجام قرار دادند، در حالی که اینها دو موضوع نیست بلکه یک موضوع است.

اسلامی افزود: ما به صراحت اعلام می کنیم که طبق تایید خود آژانس هیچ فعالیت یا سایت هسته ای اعلام نشده ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، تعاملات ما ادامه دارد و آقای گروسی آمادگی خود را برای سفر به ایران اعلام کرد و برنامه، محتوای آن و اهداف سفر باید مشخص شود و به محض نهایی شدن برنامه انجام شود.