به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش یورونیوز، این قطعنامه با استناد و اتکا به گزارش‌های منتشرشده از سوی نهادهای بین‌المللی و اروپایی فعال در زمینه حقوق بشر از جمله سازمان ملل متحد در مورد برخورد با اعتراضات اخیر ایران و همچنین بیانیه وزرای خارجه گروه هفت (شامل آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن)، جمع‌بندی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، اصول بنیادین اتحادیه اروپا، اعلامیه جهانی حقوق بشر و بر پایه رژیم جهانی تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا تدوین شده است.

در این قطعنامه غیرالزام‌آور، اعضای پارلمان اروپا از شورای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته‌اند که سپاه و نیروهای تابعه آن از جمله بسیج و نیروی قدس را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه و هرگونه فعالیت اقتصادی و مالی از جمله تجارت با آن را ممنوع کند.

همچنین در این قطعنامه تاکید شده که که این ممنوعیت باید شامل تمام شرکت‌های تحت مالکیت کلی و جزئی سپاه یا افراد وابسته به آن - صرف‌نظر از کشور محل فعالیت آنها - اعمال شود و از اتحادیه اروپا و اعضای آن خواسته شده با همکاری شرکای خود، از هر کشوری که سپاه در آن هرگونه فعالیتی انجام می‌دهد، بخواهند که روابط خود را قطع و همکاری با سپاه را غیرقانونی اعلام کند. ضمن اینکه از شورای اتحادیه اروپا خواسته شده تمام افراد و نهادهای مسئول نقض حقوق بشر و اعضای خانواده‌شان از جمله برخی از مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دهد.

بر اساس آنچه خبرگزاری فارس از جزئیات مصوبه امروز پارلمان اروپا منتشر کرده، در این قطعنامه ضمن «اعلام همبستگی با جوانان، زنان و مردان ایرانی و حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران» از ایران خواسته شده «اعدام‌های بیشتر را متوقف کند، مجازات اعدام را با هدف لغو کامل آن رسماً به حالت تعلیق درآورد و افراد محکوم به اعدام را که در حوادث اخیر بازداشت شده‌اند، آزاد کند».

پارلمان اروپا همچنین از جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا خواسته از همه تعاملات با مقامات ایرانی برای درخواست پایان فوری «اعدام معترضان» و «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات» و آزادی همه افراد بازداشت‌شده استفاده کنند و حکومت ایران را در قبال «کشتار مردم و نقض شدید حقوق بشر» پاسخگو کنند.

هرچند در برخی رسانه‌های خارجی رصدشده نامی از بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید برده نشده، اما فارس نوشته که در کنار برخی مقامات ایرانی و کلیه بنیادهای مرتبط با سپاه پاسداران، در این قطعنامه خواسته شده که این دو نهاد (بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید) نیز در فهرست تحریم‌های اروپا قرار بگیرند.

به نوشته یورونیوز، رای‌دهندگان به این قطعنامه ضمن محکوم کردن اختلالات اینترنت و شبکه تلفن همراه در ایران، این مساله را در جهت محدود کردن جریان آزاد اطلاعات عنوان کرده‌اند و از کشورهای عضو خواسته‌اند تا به پشتیبانی فنی و مالی از محل صندوق اتحادیه اروپا برای تامین دسترسی ایرانیان به اینترنت رایگان متعهد باشند.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده فورا تمامی شهروندان اتحادیه اروپا را که در این کشور دستگیر شده‌اند، آزاد کند. همچنین با تکرار ادعای ارسال پهپادهای جنگی ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین، از کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا خواسته شده که در مواجهه با این اقدام ادعاییِ جمهوری اسلامی و برنامه‌ریزی احتمالی برای ارسال موشک به این کشور، تحریم‌های بیشتری وضع شود.

با وجود اینکه در گزارش رسانه رسمی اتحادیه اروپا از برجام در این جلسه یا قطعنامه مورد اشاره حرفی زده نشده، اما خبرگزاری فارس مدعی است که «در متنی که روی آن رای‌گیری انجام شده دو بار از برجام نام برده شده ولی برخلاف شایعات و برخی ادعاها مبنی بر درخواست برای تعلیق مذاکرات رفع تحریم‌ها از سوی پارلمان اروپا، چنین درخواستی مطرح نشده است.»