به گزارش اکوایران، دفتر نخست وزیر عراق و سفارت آمریکا در بغداد اعلام کردند که برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه، این هفته از عراق بازدید کرد تا با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید، درباره همکاری‌های امنیتی بین دو کشور گفتگو کند.

به نوشته اکسیوس، ایالات متحده و ایران بر سر نفوذ سیاسی در عراق رقابت دارند و  مک‌گورک ارشدترین مقام کاخ سفید است که از زمان روی کار آمدن السودانی در سه ماه پیش به بغداد سفر کرده است.

 به ادعای این رسانه، السودانی که پس از تایید جناح‌های نزدیک به ایران -موسوم به چارچوب هماهنگی شیعیان- منصوب شد، در تلاش است تا روابط عراق با آمریکا و روابط آن با ایران را متعادل کند.علی‌رغم فشار نیروهای نزدیک به ایران در عراق که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور هستند، السودانی از حضور نظامی ایالات متحده دفاع کرد و در مصاحبه اخیر با وال استریت ژورنال گفت که هنوز برای مبارزه با داعش به آن‌ها نیاز است.

بر اساس این گزارش،  مک گورک روز دوشنبه به همراه آموس هوخشتاین نماینده وزارت امور خارجه در امور انرژی، پس از یک سفر کوتاه به اردن دیدار بار ملک عبدالله دوم، وارد بغداد شد. بر اساس بیانیه دفتر او، السودانی به مک گورک و هوخشتاین گفت که دولت او می خواهد همکاری با کشورهای دوست را «به نحوی که منافع مردم عراق تأمین کند» تقویت کند.

مک گورک هم بر تعهد بایدن به آمریکا تاکید کرده است. سفارت آمریکا در بغداد هم بر روابط استراتژیک با عراق و تمایل دولت برای حمایت از اصلاحات دولت عراق در زمینه انرژی، زیرساخت ها و آب و هوا تاکید کرد. مک گورک هم‌چنین به السودانی گفت که ایالات متحده متعهد است «به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش مشاوره داده و در زمینه توانمندسازی کمک کند و اطمینان حاصل کند که داعش هرگز دوباره در عراق و سوریه بازسازی نخواهد شد».

مک گورک و هوخشتاین سپس به اربیل سفر کردند و در آنجا با نچیروان بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان دیدار کردند. آنها در مورد نیاز به کاهش تنش بین دولت منطقه ای و فدرال بر سر تولید نفت در منطقه گفتگو کردند.

بنا به گزارش مطبوعات ایران و عراق، زمانی که مک گورک در عراق بود، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده  نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز برای گفتگو با رهبران جناح‌های سیاسی و نیروهای طرفدار ایران وارد بغداد شد.این دومین سفر قاآنی به بغداد از زمان تشکیل دولت جدید عراق بود.

به ادعای العربی الجدید، قاآنی در این دیدارها درباره حمایت عمومی السودانی از حضور نظامی آمریکا در این کشور صحبت کرد.

در همین شرایط، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، قرار است در اوایل فوریه برای گفتگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به واشنگتن سفر کند.