به گزارش اکوایران، «توسل پوتین به ابراژدر هسته ای تلافی جویانه»، «هشدار بی سابقه کرملین به بریتانیا»، «آزمون دشوار فرمانده جدید اسرائیل»، «حاشیه های استعفای وزیر دفاع آلمان»، «حمله تند اتحادیه میهنی به مسرور بارزانی»، «تاکید سخنگوی اتحادیه اروپا بر زنده بودن برجام»، «ادعای جنجالی رئیس جمهوری کره جنوبی»، «تکرار ادعاهای بی‌بی علیه ایران» و «تاکید اولیانوف بر احیای برجام» بخشی ازمهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

توسل پوتین به ابراژدر هسته ای تلافی جویانه

خبرگزاری تاس روز دوشنبه به نقل از یک منبع دفاعی ناشناس گزارش داد که روسیه اولین مجموعه ابراژدر با قابلیت هسته ای پوزیدون را تولید کرده که برای استقرار در زیردریایی هسته ای بلگورود در حال توسعه هستند.به نوشته خبرگزاری رویترز، پوتین از زمان انتشار پیام تلخ در شب سال نو که غرب را دشمن واقعی روسیه در جنگ با اوکراین توصیف کرد، چندین سیگنال ارسال کرده مبنی بر این که خواهان عقب نشینی نیست. او موشک های مافوق صورت را بر فراز اقیانوس اطلس فرستاد و ژنرال ارشد خود را کناری گذاشت و برایش جایگزینی تعیین کرد. مقام های ایالات متحده و روسیه، هر دو پوزیدون را به عنوان سلاحی تلافی جویانه توصیف کرده اند که قادر به تحریک امواج رادیواکتیو اقیانوس ها برای غیر قابل سکونت کردن شهرهای ساحلی است.خبرگزاری تاس به نقل از این منبع آگاه نوشت که اولین محموله پوزیدون ساخته شده است.پوتین برای اولین بار در سال 2018 از پوزیدون نام برد و گفت که سلاحی است هسته ای و استراتژیک. او بر منبع انرژی هسته ای بودن این سلاح تاکید کرد.

هشدار بی سابقه کرملین به بریتانیا

کرملین روز دوشنبه هشدار داد که تانک های بریتانیا که قرار است راهی اوکراین شوند خواهند سوخت. این کشور غرب را خطاب قرار داد و گفت که ارسال دور تازه ای از تسلیحات پیشرفته تر به اوکراین، نتیجه این جنگ را تغییر نخواهد داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، بریتانیا روز شنبه اعلام کرده بود که 14 تانک جنگی و سایر پشتیبانی های توپخانه ای پیشرفته اش را در هفته های آینده راهی اوکراین خواهد کرد. همزمان سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره تانک های روس گفت که غرب از اوکراین به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف ضد روسی خود استفاده می کنند. این مقام روس در ادامه خاطر نشان کرد که تانک هایی که قرار است ارسال شوند نیز به سان سایر تجهیزات نظامی ارسالی می سوزند.به گفته او تدارکات جدید تعریف شده از جانب بریتانیا و لهستان وضعیت را تغییر نخواهد داد اما تلاشی برای پایان دادن به درگیری است که به گفته او در نهایت مشکلات بیشتری را برای اوکراین به همراه دارد.

آزمون دشوار فرمانده جدید اسرائیل

حماس ویدئویی را منتشر کرد و در جریان آن اعلام کرده است که یک اسرائیلی در نوار غزه اسیر است. ناظران می گویند که این فیلم هشداری جدی برای فرمانده جدید اسرائیل است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این ویدئو اسرائیلی زندانی از مقام های این بازیگر می خواهد تا زمینه ازادی اش را هموار کنند. زمان ضبط این ویدئو مشخص نیست. گفته می شود فردی که زندانی شده منگیستو نام دارد، اسرائیلی اتیپوی تبار که در سال 2014 پس از جنگ ویرانگر 50 روزه میان اسرائیل و حماس به شکلی مستقل از نوار محاصره شده غزه عبور کرده است. به ادعای ناظران مسئله زندانی شدن اسرائیلی ها برای رهبران این رژیم موضوع حساسی است بالاخص آن که اسرائیل بهای گزافی را برای بازگشت شهروندان خود و تبادل زندانی های خود پرداخت کرده است.

حاشیه های استعفای ویر دفاع آلمان

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان، به واسطه چندین اشتباه و ناکامی‌هایی در رفتارهایی مغایر با جایگاه و مقامش از سمت خود استعفا داد.به نوشته رویترزاستعفای لامبرشت در حالی رسانه ای شد که دولت آلمان تحت فشار فزاینده‌ای است تا اجازه تحویل تانک‌های جنگی ساخت این کشور به اوکراین را بدهد.لامبرشت پیشتر به دلیل اعلام این که آلمان با ارسال پنج هزار کلاه نظامی از اوکراین حمایت می‌کند مورد تمسخر قرار گرفته بود.او همچنین به دلیل ناکامی در بهبود تجهیزات نیروهای مسلح آلمان، که به لحاظ امکانات نظامی در وضعیت نامطلوبی هستند، مورد انتقاد گسترده بوده است.لامبرشت، که یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات صدراعظم اولاف شولتس است، زمانی که معلوم شد پسرش را با یک هلیکوپتر نظامی به سفر برده است، انتقادات زیادی را برانگیخت.اما آنچه که باعث تحقیر گسترده او شد و حمایت از او را در محافل سیاسی هم تضعیف کرد انتشار یک ویدیوی نامناسب توسط او در شب سال نو بود. در این ویدئو، وزیر دفاع مستعفی در باب برخوردهای شخصی مثبتی که در طول جنگ در اوکراین از آن لذت برده بود صحبت کرد.

حمله تند اتحادیه میهنی به مسرور بارزانی

فضای سیاسی اقلیم کردستان عراق درگیر تشدید تنش لفظی میان مسرور بارزانی و اعضای اتحادیه میهنی کردستان بود.هیئت وزرای اتحادیه میهنی کردستان در دولت ایالتی کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای شدیداللحن اظهارات اخیر مسرور بارزانی را در آستانه برگزاری جلسه‌ای سرنوشت‌ساز خلاف انتظار می‌داند و افزود که اتحادیه میهنی درباره نحوه اداره کابینه توسط مسرور بارزانی ملاحظات جدی دارد که مردم نیز متوجه آن شده‌اند.این بیانیه افزوده که انتظار می‌رفت رئیس دولت ایالتی اعلام کند که برای اطلاع از وضعیت سلیمانیه به این شهر سفر می‌کند تا به صورت میدانی در جریان مسائل قرار بگیرد اما متأسفانه به جای این کار، صرفا به اتهام‌زنی پرداخت.اتحادیه میهنی کردستان دولت ایالتی را به «محاصره اقتصادی سلیمانیه» و خودداری از پرداخت اموال تخصیص‌یافته برای این استان و تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان در سلیمانیه و کاهش سازمان‌دهی‌شده درآمدهای سلیمانیه برای ایجاد آشوب در این منطقه متهم کرد.به نقل از میدل ایست نیوز، در بیانیه اتحادیه میهنی کردستان تأکید شده که همه می‌دانند که مشکل اصلی اقلیم کردستان نه درآمدهای محلی که درآمدهای نفتی است و سیاست‌های رئیس دولت ایالتی باعث شده که سلیمانیه قربانی سیاست‌های نادرست و مشکوک و عدم شفافیت در درآمدهای نفتی باشد.

تاکید سخنگوی اتحادیه اروپا بر زنده بودن برجام

ایرنا: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که توافق هسته ای ایران نمرده است و تلاش‌ها برای خروج از بن‌بست در مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل این توافق جریان دارد.این مطلب را پیتر استانو روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در بروکسل مطرح کرد و افزود: برجام قطعا در این مقطع نمرده است و همانطور که نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوزف بورل) به صورت عمومی اعلام کرده ما در شرایطی قرار داریم که گفت‌وگوها در وضعیت بن‌بست قرار دارد و هدف ما این است که تلاش کنیم از وضعیت بن‌بست خارج شویم.

ادعای جنجالی رئیس جمهوری کره جنوبی؛ ایران تهدید است!

تسنیم: رئیس جمهور کره جنوبی در اظهاراتی از ایران به عنوان دشمن امارات نام برد.یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی که در روزهای اخیر به ابوظبی سفر کرده است در دیدار با 150 سرباز کره جنوبی مستقر در امارات در اظهاراتی مدعی شد که ایران دشمن امارات است.یول در جریان این ملاقات اظهار داشت: دشمن امارات و بزرگترین تهدید، ایران است و دشمن ما نیز کره شمالی است... در نتیجه ما وضعیتی بسیار شبیه به امارات داریم.ابوظبی میزبان میزبان 150 سرباز کره جنوبی است که مسئولیت حفاظت از پروژه احداق نیروگاه اتمی البرکه در غرب ابوظبی را بر عهده دارند.در جریان سفر یول به ابوظبی که نخستین سفر تاریخ یک رئیس جمهور کره جنوبی به امارات محسوب می شود، 13 یادداشت تفاهم میان مقامات ارشد اماراتی و کره ای به امضا رسید.

تکرار ادعاهای بی بی علیه ایران؛ تهران دلیل 90 درصد تهدیدهای خاورمیانه است

ایسنا: نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.به گزارش شبکه الجزیره، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اظهاراتی گفت که تل آویو برای ممانعت از رسیدن سلاح ایران به سوریه تلاش خواهد کرد.او گفت که با تهدیدات ایران با جدیت تعامل خواهیم کرد و از رسیدن ایران به سلاح هسته ای ممانعت می کنیم.نتانیاهو مدعی شد که ایران دلیل 90 درصد از تهدیدات در منطقه خاورمیانه است.نخست وزیراسرائیل گفت که ایران بزرگ ترین منبع تهدید در منطقه است و ما برای مقابله با دشمنانمان تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه گذشته نیز عنوان کرد: دشمن اصلی که ما با آن مواجه هستیم ایران است.او افزود: ما مصمم هستیم تا با تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای و احداث پایگاه نظامی در مرز شمالی‌مان مقابله کنیم.

اولیانوف: غرب امادگی توافق ندارد

ایسنا: یک دیپلمات ارشد روس تاکید کرد، بهترین راه جلوگیری از تنش‌های منطقه به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام است اما غربی‌های برای آن آماده نیستند.میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بهترین راه برای جلوگیری از روندهای منفی در منطقه، نهایی کردن مذاکرات وین درخصوص برجام است.اولیانوف ادامه داد: پیشرفت در این زمینه می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد و راه را برای افزایش گفت‌وگوها درباره امنیت منطقه باز کند. ظاهرا کشورهای غربی برای آن آمادگی ندارند.

اظهار نگرانی وندی‌شرمن بابت  روابط ایران و روسیه

به نوشته ایسنا به نقل از خبرگزاری اوکراین فرم، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا که به اوکراین سفر کرده‌اند، در جمع خبرنگاران مدعی شدند که روسیه به دلیل مواجه شدن با کمبود در توان موشکی و پهپادی خود به ایران و کره شمالی روی آورده است. کال در این راستا بیان کرد: صراحتا، واقعیت امر این است که روی آوردن روسیه به ایران و کره شمالی نشان‌دهنده درماندگی آن است. در زمینه هواپیماها، فکر می‌کنم باید انتظار تعمیق روابط روسیه و ایران را داشته باشیم، به این خاطر که روسیه بیش از پیش به کمک دیگر کشورها برای دریافت تسلیحاتی که کم دارد، متکی خواهد بود.

شرمن نیز گفت که آمریکا نگران روابط ایران و روسیه است و تولیدات موشکی داخلی روسیه را رصد و [در صورت نیاز] تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد.

اظهارات این مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین با ارائه پهپادهای جنگی «شاهد» به آن کشور، از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.