به گزارش اکو ایران، «دفاع السودانی از حضور نیروهای آمریکایی در عراق»، «سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری ابوظبی در سئول»، «حمایت تمام قد پوتین از شیوه نبرد نظامیان روس در اوکراین»، «بی اعتنایی بی بی به اعتراض ها علیه اصلاحات قضایی»، «حمله خونین روسیه به کی یف و خارکیف»، «ادعای  وال استریت ژورنال درباره دو برابر شدن بهای محموله های نفتی ایران به سوریه»، «خیز صدر برای بازگشت به میدان سیاست»، «تلاش بزرگ ترین اقتصاد اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه»، «سقوط هواپیمای مسافربری نپال» و « واکنش اتحادیه اروپا به اعدام علیرضا اکبری» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

دفاع السودانی از حضور نیروهای آمریکایی در عراق

محمد السودانی، نخست وزیری عراق در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال از حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد و گفت که هیچ جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی تعیین نشده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، سودانی با اشاره به نیروهای آمریکایی و ناتو که به واحدهای عراقی برای مقابله با داعش آموزش می دهند و به آنها کمک می کنند اما عمدتا از میدان نبرد دور هستند، گفت که نیروهای خارجی همچنان مورد نیاز هستند. نخست وزیر عراق در این مصاحبه گفت که نابودی گروه تروریستی داعش به زمان بیشتری نیاز دارد.السودانی که اکتبر سال گذشته به عنوان نخست وزیر برگزیده شد به وال استریت ژورنال گفت که قصد دارد ماه آینده یک هیئت بلندپایه را برای رایزنی با مقام های آمریکایی به واشنگتن بفرستد. او در ادامه خاطر نشان کرد که عراق مایل است تا روابطی مشابه با عربستان و سایر کشورها و تولیدکنندگان نفت و گاز خلیج فارس با واشنگتن داشته باشد.سودانی به این نشریه گفت که این که عراق هم با ایران و هم با آمریکا رابطه خوبی داشته باشد را غیر ممکن نمی داند.

سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری ابوظبی در سئول

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که امارات متحده تصمیم گرفته است که مبلغی بالغ بر 30 میلیارد دلار در حوزه صنایع کره جنوبی سرمایه گذاری کند چرا که دو کشور به دنبال گسترش همکاری های اقتصادی شان هستند. به نوشته خبرگزاری رویترز،تصمیم برای سرمایه گذاری زمانی اعلام شد که یون سول یول، رئیس جمهوری کره جنوبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی اش در ابوظبی و در جریان سفر چهار روزه دولتی ملاقات کرد. دفتر یون به نقل از رهبر امارات اعلام کرد: ما تصمیم گرفتیم براساس اعتماد به سئول که تحت هر شرایطی به وعده های خود عمل می کند در این کشور مبلغی بالغ بر 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم. جزئیات طرح سرمایه گذاری مشخص نشده اما سخنگوی مطبوعاتی یون در بیانیه ای اعلام کرد که این سرمایه ها در صنایع انرژی هسته ای، دفاعی، هیدروژن و انرژی های خورشیدی خواهد بود.وزارت دارایی سئول هم گفت که این سرمایه گذاری توسط صندوق های ثروت دولتی انجام خواهد شد. در اجلاس سران دو کشور نیز 13 یادداشت تفاهم از جمله توافقنامه میان بانک توسعه دولتی کره و صندوق دولتی ابوظبی برای همکاری دو کشور امضا شده است.

حمایت تمام قد پوتین از شیوه نبرد نظامیان روس در اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که عملیات نظامی در اوکراین شتاب مثبتی گرفته و امیدوار است پس از ادعای روسیه مبنی بر کنترل شهر سولدار که غنی از معادن نمک است، نظامیان این کشور پیروزی های بیشتری را از آن خود کنند. به نوشته خبرگزاری رویترز، روسیه پیشتر اعلام کرده بود که نظامیانش کنترل شهر سولدار را به دست گرفته ؛ موفقیتی بی سابقه برای مسکو بعد از ماه شکست های پی در پی. پوتین در پاسخ به سوالی درباره تصرف سولدار گفت که پویایی مثبت است و همه چیز در چارچوب برنامه وزارت دفاع و ستاد کل در حال پیشروی است. رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که نظامیان این کشور با نتایج مثبت نبرد خود، مردمان روسیه را خوشحال تر کنند. این اظهارات در حالی رسانه ای شد که فرماندار اوکراین گفت که نبرد میان نظامیان اوکراین و روسیه برای به دست آوردن سولدار در جریان است. موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن نیز این مقوله را که نظامیان اوکراینی مواضعشان را در سولدار حفظ کرده باشند را بعید دانست.

بی اعتنایی بی بی به اعتراض ها علیه اصلاحات قضایی؛ حمله بی سابقه دادستان به نتانیاهو

بنیامنی نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت که علیرغم انتقاد شدید مقام های ارشد حقوقی و اعتراض ها علیه تغییراتی که خشم هزاران را برانگیخت، کابینه اش قصد دارد تا اصلاحات اساسی در سیستم قضایی این کشور را آغاز کند. به نوشته رویترز، نتانیاهو که متهم به فساد است، تغییرات قانونی را در دستور کار کابینه تازه خود قرار داده و مخالفت های بسیار با آنها به چالش برجسته نخست وزیر اسرائیل تبدیل شده است. مخالفان می گویند که این تغییرات می تواند به نتانیاهو کمک کند تا از محکومیت در محاکمه به دلیل فساد رهایی یافته و پرونده اش ناپدید شود. تلاش های جدید کابینه بی بی و بازنگری قانون، قدرت دیوان عالی را تضعیف خواهد کرد و به قانونگذاران این امکان را می دهد تا قوانینی را که دادگاه با اکثریت ساده آن را رد می کنند، به تصویب برساند. اصلاحات همچنین به دولت قدرت بیشتری در انتصاب قضات می دهد و استقلال مشاوران حقوقی کابینه را محدود می کند.تغییرات پیشنهادی اعتراص قاضی دیوان عالی را به دنبال داشته است. او در انتقادی بی سابقه این اصلاحات را حمله ای لجام گسیختهبه سیستم قضایی خواند. دادستان کل کشور نیز مانند بسیاری از اسلاف خود علیه این طرح اعتراض کرد.

ادعای  وال استریت ژورنال درباره دو برابر شدن بهای محموله های نفتی ایران به سوریه

انتخاب نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه منتشر کرده است می‌گوید مقامات ایران به سوریه گفته‌اند که پول بیشتری باید برای محموله‌های نفت بپردازد.این روزنامه به نقل از منابع آگاه می‌گوید که ایران قیمت محموله نفت خام برای سوریه را دو برابر می‌کند و به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه می‌رساند.وال‌استریت ژورنال گفت که ایران همچنین خواستار آن شده است که سوریه ابتدا پول خرید نفت را بدهد و گفته است که تحویل جدید محموله نفت به صورت اعتباری را رد کرده است.گزارش این روزنامه آمریکایی پس از آن منتشر می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در دمشق پایتخت سوریه با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.رسانه‌ها پیشتر نوشتند که امیرعبداللهیان در یک کنفرانس خبری در دمشق گزارش‌های «بروز اختلاف نظر» بین ایران و سوریه در اجرای «توافقنامه‌های اقتصادی» میان دو کشور را رد کرد و گفت روابط ایران و سوریه «در بهترین شرایط خود» قرار دارد.به گزارش این رسانه‌ها، امیرعبداللهیان اما گفت: «البته باید تلاش کنیم...سطح همکاری‌های عالی سیاسی و همکاری‌های عالی اقتصادی و تجاری را به هم نزدیک کنیم.»

خیز صدر برای بازگشت به میدان سیاست

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از طریق پیامی که با نماز یکپارچه فرستاد، نشان داد که تلاش می‌کند بار دیگر به روند سیاسی بازگردد و فعالیت سیاسی خود را مجدداً بعد از یک دوره وقفه از سربگیرد که این امر برگرفته از نگرانی او از تحرکات چارچوب هماهنگی است و نیز فرصتی که خود صدر به چارچوب هماهنگی داد. به نوشته المانیتور، تحرکات صدر برای بازگشت به روند سیاسی همزمان با اخباری مبنی بر وجود اختلافات در داخل حزب الدعوه به رهبری نوری المالکی و نیز اختلافات در چارچوب هماهنگی است و با هدف بهره برداری از این تنش ها است.طبق اطلاعاتی که المانیتور به دست آورده، این اختلافات منجر به خروج 12 نماینده از چارچوب و حرکت آنها به سمت ایجاد یک فراکسیون سیاسی جدید شد، مساله‌ای که ممکن است صدر تلاش ‌کند طی روزهای آتی از آن بهره برداری کند.

تلاش بزرگ ترین اقتصاد اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه

در حالی که آلمان برای مقابله با بحران انرژی حاصل از جنگ اوکراین دومین پایانه گاز طبیعی مایع خود را نیز افتتاح کرد وزیر انرژی قطر معتقد است که گاز روسیه به اروپا باز خواهد گشت.به نوشته یورونیوز، سعد شریدا الکعبی، وزیر انرژی قطر، کشوری که از آن به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز جهان یاد می‌شود پیش‌بینی کرد که کشورهای اروپایی در نهایت واردات گاز روسیه را از سر خواهند گرفت.اوکه کشورش پیش‌تر قرارداد بلند‌مدتی با آلمان برای تحویل گاز طبیعی مایع به امضا رسانده همچنین تخمین زد که نوسانات بازار جهانی گاز همچنان تداوم خواهد داشت.

سقوط هواپیمای مسافربری نپال؛ دوشنبه عزای عمومی اعلام شد

روزنامه «کاتماندو پست» نپال از سقوط یک فروند هواپیمای حامل 68 مسافر و 4 خدمه در منطقه پوخارا در مرکز این کشور خبر داد که در نتیجه آن دست‌کم 68 نفر جان خود را از دست دادند.بر این اساس، هواپیمای مسافربری مدل «ATR 72» متعلق به خطوط هوایی یتی که از کاتماندو به مقصد پوخارا در حال پرواز بود، در نزدیکی رودخانه ستی سقوط کرده است.مقامات محلی پوخارا با اعلام اینکه هواپیما در 1.6 کیلومتری فرودگاه این شهر سقوط کرده است، از پیدا شدن جسد 68 نفر از سرنشینان آن خبر می‌دهند.به گفته سخنگوی شرکت یتی، این هواپیما حامل 68 مسافر و چهار خدمه بوده است. براساس اعلام این شرکت 10 شهروند خارجی و 2 نوزاد نیز در میان مسافران حضور داشته‌اند.سازمان هواپیمایی نپال نیز اعلام کرده که پنج تبعه هندی، چهار شهروند روس، دو شهروند کره جنوبی و شهروندانی از ایرلند، آرژانتین، استرالیا و فرانسه از مسافران این هواپیما بوده‌اند.مقام های نپال برای روز دوشنبه عزای عمومی اعلام کردند.

واکنش اتحادیه اروپا به اعدام علیرضا اکبری

انتخاب نوشت: اتحادیه اروپا در بیانیه خود با محکوم کردن اجرای حکم علیرضا اکبری، مقام سابق ایران مخالفت خود را با صدور حکم اعدام در هر شرایطی اعلام کرد.در این بیانیه آمده است: اعدام یک شهروند اروپایی یک رویداد وحشتناک است که اتحادیه اروپا آن را به دقت دنبال خواهد کرد.بنابر گزارش وب سایت سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین در این بیانیه از ایران خواسته شده است تا در آینده از صدور حکم اعدام پرهیز کند.