به گزارش اکوایران، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نظامیان روس شهر سولدار واقع در شرق اوکراین را تصرف کرده اند؛ این نخستین پیروزی مهم مسکو در چند ماه اخیر است. با این همه نیروهای مسلح اوکراین این ادعا را رد کرده اند. در همین راستا سخنگوی نیروهای مسلح این کشور مستقر در شرق به شبکه آر بی سی اوکراین گفت که ادعای روسیه مبنی بر تصرف سولدار صحت ندارد. او از تداوم درگیری ها در این شهر خبر داد.

چرایی اهمیت سولدار برای روس ها

روزهای اخیر ادعاهای بسیاری در باب رقابت در باب این که کدام کشور کنترل شهر را در میانه نبردهای شدید در دست دارد، وجود داشته است. واگنرها، شبه نظامیانی که برای روسیه می جنگندند، روز سه شنبه اعلام کرده بودند که کنترل کامل سولدار را در دست دارند؛ ادعایی که اوکراین تکذیب کرد. همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که نیروهای روس برای تصرف این شهر سخت جنگیده اند اما نبردهای بیشتری در راه است. با این همه صبح جمعه وزیر دفاع اوکراین از درگیری داغ در این شهر خبر داد.

به نوشته خبرگزاری سی ان ان، کنترل سولدار اولین دستاورد روس ها در منطقه دونباس بعد از ماه ها شکست های پی در پی بود. اهمیت این شهر از منظر نظامی کم است با این حال به دست آوردن آن توسط نظامیان روس بالاخص گروه واگنر، این فرصت را ایجاد می کند تا کرملین بر کنترل باخموت که در نزدیکی سولدار قرار دارد متمرکز شود. در همین راستا خبرگزاری الجزیره نوشت که تصرف این شهر برای روسیه فرصتی ایجاد کرده تا خطوط تدارکاتی نیروهای اورکراینی در شهر باخموت که دارای اهمیت استراتژیک است را قطع کرده و در گام بعد واحدهای اوکراینی را محاصره کند. کی یف پیشتر گفته بود که نیروهایش پس از یک نبرد داغ، همچنان در سولدار مقاومت می کنند؛ شهری که به یکی از خونین ترین میدان های جنگ در این چندین ماه تبدیل شده است.

فرصت سازی به سبک واگنرها

گروه واگنر روز پنجشنبه ویدئویی در کانال تلگرام خود منتشر کرد که در جریانش مستقیما ادعای وزارت دفاع روسیه مبنی بر مشارکت نظامیان روس در حمله به این شهر را به سخره گرفته بود. این مقوله که نظامیان روس مسئول حمله به شرق اوکراین هستند به نقطه عطف اختلاف ها در دسیسه های حاکم بر ساختار قدرت در روسیه تبدیل شده است.

 وزارت دفاع روسیه نیز زمانی که از تصرف سولدار خبر داد به نظامیان روس اشاره کرد نه واگنرها. ناظران بر این باورند که کنترل سولدار نشان دهنده برد نمادین در حوزه رسانه ای است که اداره اش در اختیار رهبر واگنرها است؛ یونی پریگوژین، الیگارشی که بارها از مدیریت عملیات نظامی توسط مسکو انتقاد کرده است.

به حال خود رها شده ایم

همزمان انگونه که رسانه هایی چون سی ان ان در گزارش های میدانی شان اشاره کرده اند، وضعیت سربازان اوکراینی در سولدار ناامید کننده است. یکی از سربازان این کشور در تماس با این خبرگزاری گفت که ما سعی کردیم عقب نشینی کنیم، اما روس ها امروز در این شهر حضور دارند. سی ان ان به دلایل امنیتی نخواست نام این سرباز را فاش کند.

سرباز اوکراینی گفت اگر امروز دستور عقب نشینی داده نشود به احتمال بالا زمانی برای خروج نخواهیم داشت. به ما گفته شده که عقب نشینی خواهیم کرد اما فعلا ما به حال خود رها شده ایم. به گفته این سرباز اوکراین غذای نیروهای این کشور تمام شده، آب اشامیدنی کم است و همکارانش زخمی شده اند، با این همه مقداری مهمات دارند. او در ادامه خاطر نشان کرد که آخرین بار سه روز پیش نظامیان را از این شهر تخلیه کردند، دستور بر این بود تا آخرین لحظه سنگر را نگاه داریم. براساس صدای طرفین نبرد، سایر یگان ها عقب نشینی کردند اما به ما گفته شد صبر کنیم.

کرملین اغراق می کند

سولدار در شرق اوکراین قرار دارد، یکی از چهار منطقه ای که در شرق و جنوب کنترلش در اختیار روس ها است. این شهر پیش از جنگ جمعیتی ده هزار نفره داشت و دارای معادن نمک است. در شرایط کنونی ایالات متحده موفقیت نظامی مسکو در این نبرد را فاقد تاثیر استراتژیک می داند.جان کربی، سخنگوی ایالات متحده در این باره گفت که حتی اگر روس ها باخموت و سولدار را باهم در اختیار داشته باشند تاثیری راهبردی بر این نبرد نخواهد داشت و قطعتا نمی تواند مانع پیشروی اوکراینی ها شود یا سرعت آنها را کند کند.

با این همه به گفته شاهدان، اوکراین در حال حاصر در تلاش برای تجهیز دوباره جهت اعمال فشار برنامه ریزی شده برای بیرون راندن روس ها از قلمروی خود است در حالی که مسکو در حال تقویت صفوف خود و کنترل مناطقی است که پیشتر تصرف کرده بود.موسسه مطالعات جنگ؛ اندیشکده ای مستقر در واشنگتن دی سی در باب اهمیت تصرف سولدار توسط روس ها تردید دارد. این مرکز مطالعاتی گفت که سقوط این سولدار یک توسعه عملیاتی مهم نبود و بعید است که باخموت به این زودی ها توسط روس ها محاصره شود. این نهاد افزود که فعالیت های اطلاعاتی روس ها درباره اهمیت سولدار اغراق آمیز است.