به گزارش اکوایران، بعد از حدود سه هفته تاخیر از سوی قوه مجریه، بالاخره دولت لایحه بودجه یا دست‌کم بخشی از آن را اوایل دی‌ماه به مجلس «ارسال» کرد؛ آن هم بدون طی کردن تشریفات مرسوم و همیشگی. این مساله در کنار تاخیر دولت و عدم ارائه کل لایحه و از همه مهمتر، عدم ارائه برنامه هفتم توسعه، مجلسی‌ها را بر آن داشت که بودجه را اعلام وصول نکنند و اعلام شود اولا بودجه باید «تقدیم» مجلس شود، ثانیا ابتدا باید برنامه توسعه ارائه و بررسی شود.

در نهایت، پس از چند هفته کش و قوس میان قوای مجریه و مقننه، صبح امروز سید ابراهیم رئیسی برای تقدیم لایحه بودجه سال 1402 وارد صحن علنی مجلس شد.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رئیسی را در این جلسه همراهی می‌کنند.

پس از خیرمقدم‌گویی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور، رئیسی صحبت‌های خود را با توضیح روند تدوین بودجه سال آینده آغاز کرد و بخشی از تاخیر پیش‌آمده را مربوط به این دانست که سیاست‌های کلی در میانه راهِ تدوین بودجه ابلاغ شده بود و بودجه باید بر مبنای آن سیاست‌ها تغییر می‌کرد.

رئیس‌جمهور در این رابطه گفت: دولت دو ماه درگیر تدوین و نهایی کردن بودجه بوده و معمولا کار تدوین لایحه بودجه از تیرماه آغاز می‌شود. امسال هم همین کار انجام شد و همکاران ما در میانه تدوین لایحه بودند که سیاست‌های کلی نظام ابلاغ شد. طبیعتا در هر مرحله‌ای که باشیم، بودجه باید از این سیاست‌ها الهام بگیرد و این کار در لایحه بودجه 1402 نیز انجام و با سیاست‌های رهبری منطبق شد.

رئیسی در ادامه گفت: پنج دی‌ماه لایحه بودجه تقدیم مجلس شد و با دو بخش شدن بودجه، یک بخش مربوط به جداول و یک بخش نیز تبصره و احکام بود. بخش دوم قبلاً ارسال شد و با دومرحله‌ای شدنِ بودجه، بخش مربوط به جداول را امروز به مجلس تقدیم  می‌کنیم.

وی در ادامه از تقدیم برنامه هفتم توسعه در روزهای آتی خبر داد و گفت که «ان‌شاالله به‌زودی برنامه هفتم توسعه هم تقدیم مجلس می‌شود.»

بر اساس گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور افزود: بنای ما این است که برنامه تقدیمی به مجلس همراه با اجرا باشد، نه اینکه مانند برنامه‌های قبلی تحقق ۳۰ درصدی پیدا کند.

رئیسی همچنین به موضوع کسری بودجه اشاره کرد و گفت که تلاش دولت سیزدهم این بوده که در سال جاری کسری بودجه نداشته باشد.

وی یکی از نگرانی‌های دولت را موضوع تورم عنوان کرد و گفت: در امر تورم همه ما نسبت به آن نگرانیم و در شرایط فعلی شاهد ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم و البته باید با تصمیمات به سمت کاهش بیشتر تورم برویم.

رئیس‌جمهور درمورد موضوع اشتغال و وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال هم گفت که دولتش به این وعده نزدیک شده است. او اظهار کرد: ما در وعده‌ای که در زمینه سالی یک میلیون اشتغال به مردم دادیم، به گواهی آمارها نزدیک به وعده عمل کرده‌ایم.

به گزارش خانه ملت، رئیس کابینه سیزدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: مجلس و دولت برنامه هفتم را با نگاه برنامه‌های گذشته و چرایی عدم اجرای آنها تدوین و تصویب خواهند کرد. در برخی از مجامع مطرح می‌شود اجرای برنامه توسعه‌ای حدود 30 الی 35 درصد بوده؛ بنابراین حتما بنا داریم برنامه‌ای را که تدوین و تقدیم مجلس می‌کنیم، همراه با اجرا باشد؛ چه مجلس در جایگاه تصویب نهایی و چه دولت در جایگاه اجرا.

رئیسی اضافه کرد: در برنامه هفتم نکات مهمی را مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی ابلاغ فرمودند که در بودجه 1402 مورد تاکید دولت بوده است. از جمله نکاتی که در لایحه بودجه به آنها توجه کردیم، تفکیک احکام دائمی از احکام یکساله بوده است تا مجلس نیز از سال‌های آتی به صورت سهل و آسان بتواند بودجه را به تصویب رساند.

«رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی»

رئیس‌جمهور همچنین نگاه دولت در لایحه بودجه 1402 را با سه محور «رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی» برشمرد و گفت: اصلاح ساختار بودجه از موارد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و در بودجه تقدیمی آنچه مورد تأکید است مسأله تقویت تولید و اشتغال است.

رئیس قوه مجریه پیش‌بینی 540 هزار میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و پیش‌بینی 327 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استان‌ها را از جمله موارد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه عنوان کرد و افزود: سال گذشته نیز که صندوق پیشرفت و عدالت پیش‌بینی شد، برای پیشبرد کارهای استانی با نظارت خزانه بود. امسال نیز این امکان در لایحه بودجه وجود دارد.

وی ارائه مشوق‌های مالیاتی از جمله کاهش 7 درصدی مالیات واحدهای تولیدی را یکی دیگر از محورهای لایحه بودجه برشمرد که سال گذشته 5 درصد پیش‌بینی شده بود. به گفته وی، کاهش تعرفه گمرکی واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از 4 درصد به یک درصد یکی دیگر از موارد دیده شده در لایحه بودجه است که این اقدام برای پیشبرد اهداف در حوزه اشتغال است.

رئیس‌جمهور پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای افزایش صد درصدی حق اولاد و 50 درصدی حق عائله‌مندی موضوع قانون حمایت از خانواده یکی دیگر از محورهای لایحه بودجه خواند و عنوان کرد: ردیف‌هایی برای برای پرداخت یارانه نقدی، یارانه نان، یارانه دارو و تجهیزات پزشکی نیز دیده شده است.

وضعیت حقوق کارکنان و بازنشستگان

رئیسی افزایش متوسط و رشد میانگین 20 درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان از طریق پرداخت‌های پلکانی را یکی دیگر از محورهای بودجه برشمرد و گفت: حداقل حقوق نیز به رقم 7 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین معافیت مالیاتی تا 7 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی موضوع مهم دیگر در قانون بودجه را تأمین منابع مالی برای ساخت مسکن دانست و گفت: در حوزه حمل و نقل نیز تأمین اعتبارات لازم برای تأمین صندوق توسعه حمل و نقل انجام شده است؛ همچنین پیش‌بینی مالی برای تأمین خارجی به روزرسانی ناوگان و تجهیزات قطارهای شهری و بین شهری شده است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در حوزه سلامت پیش‌بینی 69 همت برای یارانه دارو صورت گرفته و اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع انجام شده است البته این دو طرح آغاز شده و شاید در آینده نزدیک خبرهای خوشی در این زمینه داشته باشیم.

بررسی کلیات لایحه، دوم بهمن

پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی از وی دعوت کرد در جلسه علنی روز یکشنبه - ۲ بهمن - برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ حضور یابد.

محمدباقر قالیباف گفت: مجلس شورای اسلامی از امروز براساس ماده 182 آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را تشکیل خواهد داد. همینجا خدمت ریاست محترم جمهور عرض می‌کنم که ان‌شاءالله روز یکشنبه 2 بهمن ماه مجدداً به مجلس شورای اسلامی برای دفاع از کلیات لایحه بودجه 1402 بیایند و به فضل الهی کلیات آن بررسی می‌شود.

به گزارش اکوایران، پس از این صحبت‌ها، رئیس‌جمهور لایحه بودجه 1402 را به همراه درخواست تمدید برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس کرد.

چند روز قبل محمدباقر قالیباف - رئیس مجلس - به صراحت گفته بود برنامه ششم برای یک سال تمدید شده بود و این‌که دوباره قرار باشد تمدید شود، یعنی برنامه پنج‌ساله تبدیل به برنامه هفت‌ساله می‌شود و امکان‌پذیر نیست.

با وجود مخالفت صریح رئیس مجلس با تمدید برنامه ششم توسعه، دولت بر درخواست خود برای تمدید این برنامه اصرار دارد و حالا باید دید واکنش مجلس به این درخواست دولت چه خواهد بود.