به گزارش اکوایران، واکنش فلسطینی ها به بازدید هفته گذشته ایتامار بن گویر، وزیر امنیت اسرائیل با داده های اطلاعاتی این بازیگر تا حدودی تطابق داشت. با این همه مقام های اسرائیلی تصور نمی کردند که اقدام جنجال برانگیز این چهره افراطی چنین پیامدهای منفی و در عین حال گسترده ای را به دنبال داشته باشد؛ پیامدهایی که برای بنیامین نتانیاهو بسیار پر هزینه بود.

چرایی انفعال بی بی

امروز این سوال برای ناظران مطرح شده که چرا بی‌بی مانع از این بازدید بن گویر از حرم مقدس نشد؛ دیداری که ایالات متحده، اروپا و جهان عرب را به واکنش تند واداشت و موجب به تعویق افتادن یک هفته ای سفر نتانیاهو به امارات متحده عربی شد.

نشریه هاآرتص ضمن اشاره به این بازدید تحریک آمیز مدعی شد که در شرایط کنونی به نظر می رسد وضعیت حاکم بر مناطق تحت کنترل اسرائیل برای حماس مناسب است. آتش بس در نوار غزه برقرار است و خشونت ها در کرانه باختری مهار شده است. با این همه این نشریه مدعی است حماس اخیرا با چالش هایی روبرو شده است؛ چالش هایی که ماحصل آشتی ترکیه و اسرائیل است.

در همین راستا نهادهای اطلاعاتی ترکیه در تلاش برای محدود کردن فعالیت های حماس هستند.به ادعای این نشریه صالح العاروری در قامت رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در کرانه باختری در حال حاضر میان ترکیه و لبنان در رفت و آمد است. سایر اعضای حماس نیز به ادعای این نشریه آزادی عمل کم تری دارند.این در حالی است که آنکارا با خواست اسرائیل مبنی بر اخراج اعضای حماس از این کشور مخالفت کرده اما همزمان محدودیت هایی را بر اعضای این گروه در این کشور اعمال کرده است.

ترکیه حماس را قربانی کرد؟

 خبرگزاری فارس به نقل از هاآرتص نوشت یک تحلیلگر امور نظامی مدعی است که دستگاه اطلاعات ترکیه در پی آشتی با اسرائیل، به منظور مهار و جلوگیری از شعله‌ور شدن کرانه باختری، تحرکات جنبش حماس در خاک خود را محدود کرده است تا این جنبش از راه دور یعنی آنکارا نتواند در این زمینه نقش ایفا کند.

به نوشته این روزنامه، ترکیه ترجیح داد که برای حفظ آشتی با تل آویو، حماس را قربانی کند و به همین دلیل آنکارا از رهبری جنبش حماس حاضر در خاک خود خواسته تا از فعالیت‌های نظامی خود علیه اسرائیل بکاهد. این درخواست ترکیه به «صلاح العاروری» رهبر جنبش حماس که در سال 2010 فلسطین را ترک کرده، ابلاغ شده است.

به گفته این منابع، دولت ترکیه بارها از العاروری خواسته تا از سرعت فعالیت‌های خود علیه اسرائیل بکاهد. این پیام از طریق دستگاه‌ اطلاعاتی ترکیه به تل‌آویو نیز ارسال شده که همواره این دستگاه را به بی‌توجهی به فعالیت‌های نظامی حماس در ترکیه متهم می‌کند.

فارس در ادامه به نقل از هاآرتص نوشت، دستگاه‌های امنیتی اسرائیل پیش از اعتراض از فعالیت‌های حماس در ترکیه، سازمان‌های امنیتی این کشور را به چشم پوشی از فعالیت‌های حماس متهم می کردند. این گزارش‌ها در ترکیه جنجال به راه انداخت و به نظر می رسد واشنگتن از دولت ترکیه توضیح خواسته که این دولت نیز از حماس خواسته تا فعالیت‌های خود را کاهش دهد.

افزایش احتمال ها درباره عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری

هاآرتص در ادامه گزارش خود مدعی است در شرایط کنونی یوآو گالانت، وزیر دفاع و هرتسی هالوی، رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل در کرانه باختری با شرایط پیچیده ای روبرو هستند چرا که خشم فلسطینی های ساکن از ماه مارس 2022 شدیدتر شده و نهادهای امنیتی اسرائیل امروز از عصر تغییر پذیری طولانی مدت تری صحبت می کنند که در جریانش خشونت ها افزایش خواهد یافت و تخمین زدن نقطه پایان آن دشوارتر است.

این نشریه در ادامه مدعی شد تداوم ضعف عملکرد تشکیلات خودگردان فلسطین، در پس زمینه نبرد برای جانشینی محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، می تواند در نهایت اسرائیل را به اجرایی کردن عملیات نظامی گسترده تری در شمال کرانه باختری بالاخص منطقه جنین وادارد. اعضای ارشد وزارت دفاع و سایر آژانس ها خواسته های راست افراطی اسرائیل برای تکرار عملیات شش هفته ای سپر دفاعی را در مقیاس وسیع مشابه عملیات «السور الواقی» در سال 2001 در کرانه باختری و اشغال مجدد این منطقه خودداری کرده و می گویند به چنین اقدام هایی نیازی نیست.

هراس از شعله ور شدن آتش زیر خاکستر

این نشریه اسرائیلی در نهایت سوالی را مطرح کرده و نوشته که آیا بازگشت جناح راست به قدرت ملاحظات حاکم و روند تصمیم گیری ها را تغییر خواهد داد؟ هاآرتص در پاسخ مدعی است که با افزایش خشم فلسطینی ها طبیعتا خشونت ها نیز گسترش می یابد. اقدام های تحریک آمیز بن گویر به زودی به چالش دیگری برای نظم حاکم بر کرانه باختری اشغالی تبدیل خواهد شد.

همزمان برنامه های بزالل اسموتریچ نیز که با هدف بهبود شرایط شهرک نشین ها و قانونی کردن گسترش غیر قانونی شهرک سازی ها و اعمال محدودیت بر ساخت و سازهای فلسطینی ها تعریف شده نیز می تواند آتش زیر خاکستر را شعله ور کند.