به گزارش اکوایران، در شرایطی که مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام بر روند پیوسته گفت وگوها تاکید کرده، نماینده روسیه در این مذاکرات هم اظهار داشته اکنون توپ در زمین غرب است.

مسیر پیوسته مذاکرات

علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در رابطه با آخرین وضعیت این مذاکرات در روند احیای برجام و هم‌چنین رایزنی‌ها میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته:«روند گفت‌وگوها یک مسیر پیوسته‌ای بوده و الان هم پیوسته است، وقفه در آن ایجاد نشده، اینکه برای اقدامات کار رسانه‌ای نمی‌شود در شرایط است که واقع کارها به طور جدی دارد پیگیری می شود اما خب طبیعتاً لازم نیست که هر چیزی درموردش فضاسازی رسانه‌ای شود».

بنا بر گزارش خبرگزاری ایلنا، باقری در رابطه با سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بعد از تعطیلات سال نو میلادی هم گفت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو موثر و رسمی آژانس و NPT همواره به عنوان کشوری که دارای توانمندی های هسته‌ای و دانش و فناوری هسته‌ای است، همکاری جدی و موثر با آژانس داشته و در ادامه هم این همکاری قطعا ادامه خواهد داشت». او در ادامه عنوان کرد: «در واقع بحث‌هایی که آژانس دارد از قبل مطرح بوده که در تعامل بین طرف ایرانی و آژانس موضوعات پیگیری می‌شده و الان هم در تعاملاتی که بین دو طرف است ادامه خواهد داشت».

وی درخصوص دور جدید مذاکرات اظهار داشت: «ما در واقع مذاکرات آنطور که عرض کردم پیوسته وجود داشته و الان هم تعامل هم بین دو طرف در حال انجام است». او هم‌چنین در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات اخیر مقام آلمانی -که گفته بود مذاکرات برجامی برای ما اهمیت ندارد- و گفته‌های رابرت مالی -مبنی بر این‌که تمرکز ما بر روی تحولات است- گفت: «همانطور که عرض کردم مذاکرات در واقع یک روند پیوسته‌ای بوده که ادامه داشته است، ممکن است شیوه‌های مذاکرات متفاوت شده باشد ولی همچنان این روند ادامه دارد و انقطاعی در آن نیست».

توپ در زمین غرب است

در همین شرایط، میخائیل اولیانوف، نماینده مسکو در مذاکرات احیای برجام بار دیگر از آمادگی تهران برای نهایی کردن توافق خبر داد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «اخیراً ایران چندین بار آمادگی خود را برای نهایی کردن مذاکرات وین در مورد احای برجام اعلام کرده و به درستی اعلام کرده که توپ در زمین غرب است».

صبح امروز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه هم در جمع خبرنگاران گفته بود: «ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌های مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است».

photo_2023-01-02_17-40-41