به گزارش اکوایران ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سخنرانی سال نوی خود در روز شنبه را به فراخواندن مردم روسیه به حمایت از سربازانش که در اوکراین می‌جنگند اختصاص داد و قول پیروزی بر «نئونازی‌»های اوکراین و غربی‌هایی را داد که ظاهراً قصد «ویران کردن روسیه» دارند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین در یک پیام ویدئویی ستیزه‌جویانه و تهاجمی که از تلویزیون ملی پخش شد، جنگ را- که او آن را "عملیات نظامی ویژه" می نامد- به عنوان یک مبارزه وجودی برای آینده روسیه به تصویر کشید.

او گفت که سربازانش برای "میهن مادری، حقیقت و عدالت... می جنگند تا امنیت روسیه تضمین شود".

کرملین ماه ها این درگیری را به عنوان یک کارزار محدود معرفی می‌کرد که بر زندگی اکثر روس‌ها تأثیری نخواهد داشت.

اما این سخنرانی که در مقابل سربازان عبوس با لباس رزم ایراد شد، جنگ را کاملاً در مرکز صحنه قرار داد و خطاب به خانواده‌هایی که برای جشن سال‌ نو گرد هم آمده بودند گفت که ماه‌های پیش رو مستلزم حمایت و فداکاری همگانی است.

photo1672506556

درست قبل از اینکه ساعت نیمه شب را در هر 11 منطقه زمانی روسیه نشان دهد، این پیام در میلیون‌ها خانه روسیه در حال پخش از تلویزیون دولتی بود، در حالی که خانواده‌ها برای شام شب عید جمع می‌شدند و به هم هدیه می‌دادند.

در حالی که جنگ وارد یازدهمین ماه خود می‌شود، کرملین به آرامی جامعه را نیز وارد شرایط جنگی کرده است - با فراخواندن بیش از 300 هزار نیروی ذخیره، بازآرایی جنگی اقتصادی که از رگبار تحریم‌های غرب آسیب دیده و علناً گفتن این که درگیری ممکن است طولانی باشد.

ما پیروز خواهیم شد

مسکو برای مقاومت سرسختانه و میلیاردها دلار تسلیحات غربی که جریان جنگ را به نفع اوکراین تغییر داده است، آماده نبود و نیروهای روسی مجبور به ترک بیش از نیمی از قلمروی شدند که در هفته های اول جنگ تصرف کرده بودند.

پوتین در این سخنرانی 9 دقیقه‌ای – طولانی‌ترین آن‌ها در 22 سال قدرت او - مخالفان این درگیری را هدف قرار داد، جنگ خود افروخته او که اکنون بخش اصلی میراثش است و روابط روسیه با جهان را تعیین می‌کند.

او گفت سال گذشته "خیلی چیزها را مشخص کرد و به وضوح شجاعت و قهرمانی را از خیانت و بزدلی جدا کرد".

photo1672506705

پوتین در رد درخواست‌های کی‌یف برای خروج نیروهای روسیه به عنوان مقدمه‌ای برای مذاکرات، گفت: «ما داریم از مردم و سرزمین تاریخی‌مان دفاع می‌کنیم.»

وی همچنین غرب را به دروغگویی به روسیه و تحریک مسکو برای آغاز عملیات نظامی متهم کرد.

پوتین گفت: «غرب در مورد صلح دروغ گفت. آن‌ها در حال آماده شدن برای تجاوز بودند... و اکنون با بددلی از اوکراین و مردم آن برای تضعیف و تجزیه روسیه استفاده می کنند.»

«ما هرگز اجازه چنین کاری را نداده‌ایم و هرگز اجازه نخواهیم داد کسی این کار را با ما انجام دهد.»

کی‌یف و غرب ادعاهایی مکرر پوتین مبنی بر برنامه‌ریزی ائتلاف غربی ناتو برای استفاده از اوکراین به عنوان سکویی برای تهدید روسیه را رد می کنند و می‌گویند که او یک جنگ تهاجمی بی اساس را در تلاش برای تصرف سرزمین و نصب حکومتی که بیشتر به میلش باشد آغاز کرده است.

اگرچه روسیه در شش ماه گذشته هیچ دستاورد بزرگی در میدان نبرد نداشته است، پوتین وعده پیروزی نهایی را داد.

او گفت: ما با هم بر همه مشکلات فائق خواهیم آمد و عظمت و استقلال کشورمان را حفظ خواهیم کرد.

ما برای خانواده‌هایمان و کشورمان پیروز خواهیم شد.»