به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: روسیه آماده مذاکره با همه طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین است، اما کیف و حامیان غربی آن از شرکت در مذاکرات خودداری کرده‌اند.

حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین منجر به مرگبارترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و بزرگ‌ترین رویارویی بین مسکو و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ شده است.

کرملین می‌گوید تا زمانی که به تمام اهدافش دست پیدا کند، می‌جنگد، درحالی‌که کیف می‌گوید تا زمانی که همه سربازان روسی از تمام قلمرواش، از جمله کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه کرد، اخراج نشوند، آرام نخواهد گرفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین در مصاحبه با کانال ۱ تلویزیون دولتی گفت: ما آماده مذاکره با همه در مورد راه‌حل‌های قابل‌قبول هستیم، اما این به آنها بستگی دارد؛ ما کسانی نیستیم که از مذاکره امتناع می‌کنند، آنها هستند."

ویلیام برنز، مدیر سیا، در مصاحبه‌ای که در ماه جاری منتشر شد، گفت که درحالی‌که بیشتر درگیری‌ها به مذاکره ختم می‌شود، ارزیابی سیا این بود که روسیه هنوز در مورد مذاکره واقعی برای پایان‌دادن به جنگ جدی نیست.

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی گفت که پوتین باید به واقعیت بازگردد و اذعان کند که این روسیه است که خواهان مذاکره نیست. میخائیلو پودولیاک در توییتر خودنوشت: روسیه به‌تنهایی به اوکراین حمله کرد و شهروندان را می‌کشد. روسیه خواهان مذاکره نیست، اما سعی می‌کند از قبول مسئولیت دوری کند.

پوتین گفت که روسیه در «مسیر درست» در اوکراین حرکت می‌کند، زیرا غرب به رهبری ایالات متحده در تلاش است روسیه را از هم جدا کند. واشنگتن انکار می‌کند که در حال برنامه‌ریزی برای فروپاشی روسیه است.

پوتین گفت: "من معتقدم که ما در جهت درست عمل می‌کنیم، از منافع ملی خود، از منافع شهروندان و مردم خود دفاع می‌کنیم و ما چاره‌ای جز حفاظت از شهروندان خود نداریم."

پوتین در پاسخ به این سؤال که آیا درگیری ژئوپلیتیکی با غرب به سطح خطرناکی نزدیک می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم آن‌قدرها خطرناک باشد. او همچنین افزود که غرب درگیری با اوکراین در سال ۲۰۱۴ را با سرنگونی رئیس‌جمهور طرف‌دار روسیه در اعتراضات «انقلاب میدان» آغاز کرد.

بلافاصله پس از آن انقلاب، روسیه کریمه را ضمیمه خاک خود کرد و نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه شروع به جنگ با نیروهای مسلح در شرق اوکراین کردند.

پوتین «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین را نقطه عطفی می‌داند و معتقد است مسکو سرانجام در مقابل بلوک غرب ایستاد که او می‌گوید آنها از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به دنبال نابودی روسیه بوده‌اند.

پوتین روسیه را "کشوری منحصربه‌فرد" توصیف کرد و گفت که اکثریت ‌قریب ‌به‌اتفاق مردم این کشور در دفاع از آن متحد هستند.

پوتین گفت: ۹۹.۹ درصد از شهروندان ما آماده‌اند تا همه چیز را برای منافع میهن خود فدا کنند؛ این مسئله برای من به هیچ عنوان غیرعادی نیست.

این فقط یک‌بار دیگر مرا متقاعد می‌کند که روسیه کشوری منحصربه‌فرد است و ما مردمی استثنایی داریم. این در طول تاریخ روسیه تأیید شده است.

ولادیمیر پوتین هم‌چنین تهدید کرد اگر آمریکا سیستم دفاع موشکی پاتریوت را در اختیار اوکراین بگذارد، روسیه آن را نابود خواهند کرد. او در پاسخ به واکنش مسکو به وعده واشنگتن برای تحویل سیستم پدافند موشکی پیشرفته MIM-۱۰۴ پاتریوت به کی‌یف گفت «البته که ما آن را نابود می‌کنیم، ۱۰۰ درصد».